دهقانی: 50 دانشگاه جهان اسلام به رتبه زیر 500 بین‌المللی می رسند/ تولیدات علمی کشورهای اسلامی دو برابر می شود

سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام(ISC) گفت: اهدافی را مشخص کردیم که تا سال 2026 باید تحقق پیدا کنند تا از کشورهای اسلامی 50 دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی، رتبه زیر 500 داشته باشند.

دکتر محمدجواد دهقانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص اساس کار پایگاه استنادی جهان اسلام گفت: اساس کار ما جمع‌آوری اسناد علمی، فناوری و نوآوری آخرین نشست اجلاس سران کشورهای اسلامی بود. اهدافی را مشخص کردیم که تا سال 2026 باید تحقق پیدا کند تا از کشور های اسلامی 50 دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی رتبه زیر 500 داشته باشند.

وی تصریح کرد: تولیدات علمی کشورهای اسلامی باید به دو برابر برسد. در حال حاضر تولیدات علمی در کشور های اسلامی 9 درصد بوده و ظرف 10 سال آینده باید به 18 درصد برسد. این موارد نیاز دارد هرکدام از کشورها وارد دوره‌ای شوند که بدانند از نظر رتبه بندی در چه جایگاهی قراردارند و چه میزان باید تلاش کنند.

سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام ادامه داد: در حال حاضر تنها 10 دانشگاه از کشور های اسلامی زیر 500 در رتبه بندی های بین المللی جایگاه دارند و طی 10 سال آینده باید به 50 برسانیم. در همین راستا فعالیت های بین المللی را شروع کرده ایم و شورای راهبری و کمیته اجرایی ISC نمایندگان وزرا کشور های اسلامی را عضو می کنیم؛ بنابراین ISC جایگاه ویژه ای پیدا می کند و تا سال 2020 این هدفمان عملی خواهد شد.

دهقانی خاطرنشان کرد: اگر این کار را 6 سال پیش آغاز می کردیم از نظر مرجعیت، رتبه کشورمان بالا‌تر بود. کشورهای جهان اسلام باید خودشان استاندارد‌های مورد نظر را داشته باشند. ما نباید همیشه در کارها به سازمان‌هایی اقتدا کنیم که شاید با سازو‌کاری که داریم و فرهنگ بومی که کشور های اسلامی دارند؛ متکی نباشند. اگر خودمان آن استاندارد‌های بین المللی را بومی کرده و در همه موارد از آن استفاده کنیم قطعا جایگاه‌مان خیلی بهتر می‌شد و پیشرفت می کردیم. این برنامه هایی که داریم اگر تحقق پیدا کند مرجعیت کشورمان را در سطح بین‌الملل نشان می‌دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 989942

وب گردی

وب گردی