تبادل تجاری با عراق می تواند به 20 میلیارد دلار برسد

'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ابراز امیدواری کرد که حجم تبادل تجاری با عراق در سالهای آتی به 20 میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایسکانیوز، سفیر ایران در بغداد در همایش توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق در بصره که با حضور مقامات دو کشور برگزار شد، گفت حجم تبادل تجاری و صادرات غیر نفتی ایران به عراق در حال حاضر به 10 میلیارد دلار می رسد که باید به این رقم، صادرات گاز و برق را نیز افزود.
وی گفت: درحال حاضر میلیون ها نفر برای تجارت، درمان و تحصیل و زیارت میان دو کشور رفت و آمد می کنند که در نوع خود میان دو کشور بی نظیر است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت سفارت در بغداد و پنج کنسولگری ایران در استان های نجف، کربلا، بصره، اربیل و سلمانیه، بر اهمیت روابط اقتصادی در ارتباط کشورها تاکید کرد و گفت ما بر این باوریم که عراق به ایران و ایران به عراق در این زمینه نیازمند است.
مسجدی گفت که جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در دوره جنگ با تروریسم داعشی در کنار عراق ایستاد در زمان بازسازی و سازندگی نیز در کنار این کشور دوست و برادر خود خواهد بود.
وی مرز بصره با ایران را خط دوستی و توسعه روابط اقتصادی توصیف کرد و گفت: بصره می تواند محور اقدامات و تلاشهای اثرگذار اقتصادی میان ایران و عراق باشد.
وی گفت که حضور جدی شرکتهای ایرانی در همکاری مشترک با شرکتهای عراقی نوید بخش افزایش تجارت خواهد بود.
سفیر ایران در بغداد اظهار داشت: در مذاکره با استاندار بصره مقرر شد برنامه ریزیها و اعمال حمایتهای لازم از حضور شرکتهای ایرانی بگونه ای باشد که در سال ۲۰۱۹ سهم برخورداری استان بصره از کالاهای ایرانی به دو برابر افزایش یابد.
مسجدی همچنین انجام کار تولید مشترک با عراقیها و ورود به طرح های مهم بصره را ضروری دانست و اعلام داشت: برای انجام هرگونه همکاری در حوزه بخش خصوصی و روابط حاکمیتی در عراق مذاکرات مداوم دنبال می شود و نتایج برد - برد این حرکت موجب نزدیکی هرچه بیشتر دو ملت خواهد شد.
همایش مشترک بررسی فرصت های تجاری و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و استان بصره در جنوب عراق روز یکشنبه با حضور مقامات و دهها فعال اقتصادی و تجاری دو کشور در سالن وزارت نفت بصره آغاز بکار کرد.
این همایش اقتصادی همچنین با حضور هیاتی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد به ریاست 'ایرج مسجدی' سفیر و نیز مسئولان محلی استان بصره از جمله 'اسعد العیدانی' استاندار این استان و 120 فعال تجاری و اقتصادی و 34 شرکت از جمهوری اسلامی ایران تا فردا ادامه دارد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 989959

وب گردی

وب گردی