افزایش دوره شیرخوارگی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی

دانشمندان آمریکایی با انجام پژوهشی طولانی مدت به این نتیجه رسیده اند که افزایش دوره شیردهی به نوزاد، می تواند نقش مهمی در کاهش ابتلای مادر به بیماری های کبدی ایفا کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس نتایج یک پژوهش آمریکایی، مادرانی که به طور طبیعی 6 ماه و یا بیشتر به کودکان خود شیر می دهند، ممکن است میزان چربی در کبد آنها کاهش یافته و در پی آن، خطر ابتلای آنها به بیماری های کبدی نیز کاهش یابد.

همچنین در این میان بین دوره طبیعی شیردهی به نوزادن و فواید بهداشتی آن برای زنان نیز ارتباط وجود دارد به طوری که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان را در مادران کاهش می دهد. این تحقیقات بیانگر آن است که شیردهی با کاهش خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی که معمولاً با چاقی و عادت های غذایی خاص ارتباط دارد نیز تاثیر گذار است.

پژوهشگران آمریکایی 844 زن را در مدت 25 سال پس از وضع حمل تحت نظر قرار داده اند. 32 درصد از زنان شرکت کننده در این تحقیقات یک ماه، 25 درصد از آنان به طور طبیعی یک تا 6 ماه و 43 درصد دیگر بیش از 6 ماه به فرزندان خود شیر داده اند.

محققان در نشریه بیماری های زنان اعلام کردند با پایان این پژوهش متوسط عمر زنان شرکت کننده 49 سال بوده است که 54 نفر آنان که 6 درصد از این جمعیت را به خود اختصاص داده اند، به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا شده اند و احتمال ابتلا به بیماری های کبدی در زنانی که فرزندان خود را حداقل 6 ماه شیر داده اند 52 درصد از کمتر از زنانی بوده است که فرزندان خود را کمتر از یک ماه شیر داده اند.

دکتر ویرال اگمیرا از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو در این باره گفت: این تحلیل جدید در دستیابی به برخی ادله سهم بسزایی ایفا کرد که بر اساس آنها، این مسئله اثبات می شود که شیر دادن به نوزاد بر اساس دوره طبیعی خود فواید بسیار مهمی برای مادران دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989961

وب گردی

وب گردی