سیاست‌های دانشگاه نباید بر اساس افزایش رده‌بندی در نظر گرفته شود 

رئیس دانشگاه تهران گفت: نباید سیاست های دانشگاه بر اساس افزایش رده بندی در نظر گرفته شود، اگر کیفیت محتوا را افزایش دهیم «اچ ایندکس» ما نیز در تبع جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با حضور رئیس دانشگاه تهران، معاون پژوهشی این دانشگاه و سایر مسئولان صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه تهران برگزار شد.

محمود نیلی احمد آبادی در این مراسم گفت: جشنواره پژوهش اولین جشنواره پژوهشی است که 27 سال تداوم داشته است، این جشنواره در توسعه،فرهنگ پژوهش در دانشگاه بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: امروز پژوهش به عنوان اصلی بدیهی در کشور مواجه شده است اگر چه با مشکل پیاده سازی دستاوردهای پژوهشی در کشور مواجه‌ایم؛ اما پیشرفت فرهنگ پژوهش مطلوب بوده است.

رئیس دانشگاه تهران گفت: جشنواره پژوهش فرصت خوبی برای بررسی برنامه های سیاست های دانشگاه است و می توان در این باره با مسئولان امر به گفت و گو نشست.

وی اضافه کرد: اگر نگاهی به تاریخچه دانشگاه ها بیندازیم مشاهده می کنیم تغییر سیاست ها و ادبیات دانشگاه ها بسیار کند بوده است؛ اما با پشرفت تکنولوژی شاهد ایجاد ادبیات جدیدی در دانشگاه ها هستیم.

نیلی احمد آبادی بیان کرد: امروزه به عنوان دانشگاه نسل چهارم دانشگاه اجتماعی رسیده ایم، بین المللی سازی به عنوان یک هدف مهم در دانشگاه ها مطرح شده و دانشگاه ها به شیوه های مختلف فعالیت خود را در این حوزه پیش می برند.

وی افزود: امروزه مأموریت سوم دانشگاه ها به عنوان مسئولیت اجتماعی مطرح شده و مسئولیت اجتماعی در دستور کار دانشگاه ها قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه تهران در زمینه رده بندی دانشگاه ها گفت: رده بندی دانشگاه ها در گذشته بیشتر در آمریکا رایج بود و در هیچ جای دنیا چنین مواردی مشاهده نمی شد که دانشگاه ها بر اساس آن رده بندی شوند. امروز رده بندی به عنوان عصر بدیهی در دنیا ایجاد شده است و یک فرد می تواند با یک سرچ ساده از رده بندی یک دانشگاه اطلاع پیدا کند.

وی ادامه داد: بحث پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان مباحث جدیدی است که امروزه در دانشگاه ها مطرح می شوند. زمانی که تعداد مقالات دانشجویان افزایش پیدا می کند، طبیعتا سیستم های رده بندی شکل می گیرد؛ اما باید بررسی شود که چه میزان به شاخص‌های رده‌بندی بها می دهیم.

نیلی احمد آبادی اظهار داشت: ایجاد سامانه‌ها و شبکه‌های اچ ایندکس در ذات خود مشکلی ندارد؛ اما مهم این است که ما چگونه از آن استفاده می کنیم، اعضای هیات علمی باید تلاش کنند مستقل از محتوا چنین امتیازاتی را به محتوای خود بیفزایند.

وی اضافه کرد: امروزه در دانشگاه ها مسائلی مانند بین المللی سازی، کار آفرینی و... مطرح می شود چنین مواردی با ارزش های بنیادین دانشگاه ها هم راستا هستند باید توجه شود دانشگاه محلی برای علوم پایه و علوم بنیادین به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: رده‌بندی دانشگاه ها هم فرصت و هم تهدید است؛ فرصت یعنی دانشگاه در ویترین جهانی و در منظر عموم قرار می گیرد و تهدید در زمینه پایه ها و منابعی است که آن را به عنوان محاسبه رده‌بندی دانشگاه قرار می گیرد. در همین راستا دانشگاه باید توجه کند که مقهور رده‌بندی ها نباشد و همزمان امور خود را در راستای درخشش انجام دهد، نباید سیاست های دانشگاه بر اساس افزایش رده بندی در نظر گرفته شود، اگر کیفیت خود را افزایش دهیم اچ ایندکس ما نیز در تبع جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: دانشگاه مهم ترین نهاد تامین و آموزش منابع هر کشور به شمار می رود، اولین گامی که هر دانشگاه بر می‌دارد آموزش است. آموزش به معنای ارائه یافته های علمی و پژوهشی بشر است و هیچ وقت تعطیل نمی شود؛ اما محتوای آن تغییر پیدا کرده است ما در بسیاری از حوزه ها دانشگاهی به روز هستیم.

نیلی احمد آبادی افزود: در حوزه پارک علم و فناوری با توجه به سابقه کم، خوب عمل کردیم . در حوزه پژوهش بهترین دانشجویان را جذب می کنیم؛ اما شیوه آموزشی ما قدیمی است ما در پژوهش کاملا بروز هستیم اما در آموزش کندتر هستیم این کندی به ساختار بزرگ دانشگاه بر می گردد گروه ها و دانشگاه ها پایه اصلی ساختار علمی دانشگاه ها هستند؛اما نباید این گروه ها با مرزهای بسته باشند و باید بتوانند چابکی لازم را در میان اعضای دانشگاه و فضای آن ایجاد کنند، نوآوری در برنامه ها و محتوای آموزشی دانشگاه را در این راستا پیگیری می کنیم معتقدیم اگر در حوزه آموزشی نتوانیم نوآوری های خود را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته دوره های کهاد را در دانشگاه تهران داشتیم، امسال تلاش می کنیم که دوره های کهاد به برنامه های آموزشی منتقل شود. این یک اقدام بزرگ خواهد بود و فکر دانشجو را گسترده تر از رشته خود خواهد کرد و در کارآفرینی، کار تیمی و فعالیت بین رشته ای دانشجویان بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 990002

وب گردی

وب گردی