پیشگیری از جرائم اجتماعی با جشنواره ایده‌ها و فرصت‌ها

«چهارمین جشنواره ملی ایده‌ها و فرصت‌ها» توسط مرکز شتابدهی و نوآوری معاونت علمی برای استفاده از ایده‌های جوانان و نوجوانان خلاق به منظور ارتقاء آگاهی‌های عمومی آحاد جامعه در راستای پیشگیری از جرائم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت کارآفرینی اجتماعی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، تفاوت زندگی امروز در مقایسه با زندگی پدران و مادران ما تا حدودی ناشی از تغییر نگرش و روش‌های صاحبان کسب‌وکارها در ارائه محصول و خدمات به مردم است.

اصلی‌ترین علت این تغییر، ورود تفکر و ایده‌ای خلاقانه و نوآور به کسب‌وکارها است. این نوع تفکر باعث ایجاد ارزش‌افزوده و دوام یک کیس و کار نسبت به نوع سنتی خود خواهد شد. بسیاری از این ایده‌های خلاقانه از مسئولیت‌پذیری افراد نسبت به نیازها و دغدغه‌های جامعه خود نشأت گرفته است.

یکی از آسیب‌هایی که تمامی جوامع با آن دست به گریبانند و جزئی جدایی‌ناپذیر از آنها محسوب می‌شود، وقوع جرم و رفتارهای مجرمانه است. آگاهی بخشی، آموزش و استفاده از روش‌های پیشگیرانه، موثرترین روش برای جلوگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. این اقدامات به افراد جامعه کمک می‌کند تا با مراقبت از رفتار و عملکردهای خود در حوزه‌های مختلف و شخصی‌سازی اطلاعات، راه‌های سو استفاده از آنها را بسته و از وقوع رفتارهای مجرمانه جلوگیری کنند.

همچنین استفاده از روش‌های نوآورانه راهکارهای بسیار بهتری را برای کاهش جرم ارائه می‌دهند. این نوآوری وقتی در تولید محتوا برای ابزارهای رسانه‌ای پرکاربرد همانند نرم‌افزارهای تلفن همراه، نرم‌افزارهای رایانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن صورت بگیرد تأثیر بیشتری خواهد داشت.

بدین منظور با حمایت مرکز شتابدهی و نوآوری معاونت علمی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با مجری‌گری شرکت دانش‌بنیان همگرای شزان اقدام به برگزاری «چهارمین جشنواره ملی ایده‌ها و فرصت‌ها» برای استفاده از ایده‌های جوانان و نوجوانان خلاق به منظور ارتقاء آگاهی‌های عمومی آحاد جامعه در راستای پیشگیری از جرائم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت کارآفرینی اجتماعی کرده است.

این جشنواره با هدف استفاده از پتانسیل‌های کارآفرینی اجتماعی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرائم مختلف از قبیل آسیب‌ها و جرائم فضای مجازی، جرائم اقتصادی، مسائل حقوقی و غیره ارائه شده است. ۱۵ تیم از میان ایده‌های ارسال شده به جشنواره، در رویدادی سه روزه رقابت کرده، جوایز ارزنده و فرصت ورود به مرکز نوآوری معاونت اجتماعی برای تیم‌های برتر اهدا خواهد شد.

چهارمین جشنواره ملی ایده‌ها و فرصت‌ها با سه محور اصلی و زیرمحورهای مربوطه و یک بخش ویژه اقدام به پذیرش ایده‌ها در حوزه‌های طراحی نرم‌افزار تلفن همراه، نرم‌افزار رایانه‌ای، بازی رایانه‌ای، اسباب‌بازی و انیمیشن در سراسر کشور می‌کند.

موضوعات محوری چهارمین جشنواره ملی ایده‌ها و فرصت‌ها شامل آسیب‌ها و جرائم فضای مجازی، جرائم اقتصادی امور حقوقی، آموزش مهارت‌های اجتماعی پایه به کودکان است. آسیب‌ها و جرائم فضای مجازی مواردی چون سرقت اطلاعات شخصی، امنیت پرداخت‌های الکترونیک، شناسایی هویت متخلفان در فضای مجازی، اعتبارسنجی محتوای فضای مجازی، حریم خصوصی، هرزه‌نگاری مجازی را شامل می‌شود.

در محور جرائم اقتصادی اختلاس، ارتشا، تبانی در معاملات دولتی، فرار مالیاتی، پول‌شویی، امور بیمه، جعل سند عادی و رسمی، امور بانکی، شفافیت مالی، کلاه‌برداری از طریق فروش مال غیر، کلاه‌برداری اینترنتی و کلاه‌برداری با شیوه مهندسی اجتماعی مد نظر قرار می‌گیرد. همچنین مشاوره‌های حقوقی، استخدام وکیل مناسب، دریافت آموزش حقوقی، ارائه آگاهی حقوقی، بهینه‌سازی روندهای رسیدگی به پرونده‌ها در قوه قضاییه مواردی است که محور امور حقوقی را شامل می‌شود.

«چهارمین جشنواره ملی ایده‌ها و فرصت‌ها» با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برای استفاده از ایده‌های جوانان و نوجوانان خلاق به منظور ارتقاء آگاهی‌های عمومی آحاد جامعه در راستای پیشگیری از جرائم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت کارآفرینی اجتماعی برگزار می‌شود. ثبت‌نام اولیه از متقاضیان تا 20 دی‌ماه ادامه خواهد داشت و رویداد نهایی از 10 الی 13 بهمن‌ماه برگزار شده و جوایز به برگزیدگان تقدیم خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990006

وب گردی

وب گردی