بیداری مردم منطقه، اجازه دست درازی بیگانگان را نمی‌دهد

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تغییرات هژمونی های حاکم در دریا گفت: بیداری مردم منطقه و فهم منافع دریا برای کشور ها قطعا اجازه دست درازی بیگانگان را بیش از این به منافع نمی‌دهد.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز در نمایشگاه بین المللی دریایی در جزیره کیش با اشاره به ویژگی های سرزمینی ایران، گفت:موقعیت ایران در منطقه و جهان بسیار ویژه و استراتژیک است .

وی ادامه داد: جهان چه بخواهد و چه نخواهد ایران یک موقعیت گذرگاهی دریایی و هوایی دارد و گذرگاه های دریایی مهمی در منطقه ما قرار دارد، این منطقه می تواند سه قاره را به هم متصل کند، انبار انرژی فسیلی جهان در منطقه ما قرار دارد و بخش اعظمی از تجارت جهان از طریق اقیانوس هند انجام می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهارداشت: ایران قلمرو وسیع ، مرزهای گسترده دریایی، سواحل اقیانوسی فرهنگ غنی و ارزشمندی دارد، پس باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم .

خانزادی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دریا،افزود: مقام معظم رهبری بارها و بارها بر اهمیت دریا و ضرورت توجه به دنیا و بهره برداری از دریا تاکید داشته و دارند این موضوعات وظیفه ما را افزایش می دهد و باید متناسب با خواست و دستور ایشان در جهت رسیدن به این هدف حرکت کنیم.

وی با اشاره به تغییرات هژمونی های حاکم در دریا گفت: بیداری مردم منطقه و فهم منافع دریا برای کشور ها قطعا اجازه دست درازی بیگانگان را بیش از این به منافع نمی دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در دنیا ۷ الی ۸ گذرگاه مهم دریایی وجود دارد که ۴ الی ۵ گذرگاه راهبردی مهم آن در منطقه غرب آسیا قرار دارد، این منطقه بر دریاهای مهم جهان، بر تجارت جهانی و در حوزه انرژی جهان تسلط دارد و کشورهای آن می توانند با همگرایی قدرت منطقه ای اثرگذاری را تشکیل دهند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اینکه جمهوری اسلامی، امروز به واسطه موقعیت ژئوپلیتیکی بر ۴ گوشه جهان از راه دریا راه دارد، اشاره کرد و افزود: سیاستگذاران باید موقعیت ما را در نظر بگیرند و بدانند که امروز در قبال منطقه و جهان چه تکلیفی داریم و چگونه باید عمل کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: منطقه غرب آسیا پتانسیل لازم را جهت کسب قدرت، ثروت، تسلط، منزلت و روند سازی را دارد و ایران می تواند با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی خود در این منطقه ظرفیت سازی کند.

امیر خانزادی افزود: آینده امنیت دریایی منطقه بار مسئولیت ما را سنگین خواهد کرد و حضور کنشگران مختلف در عرصه آب ها ترتیبات امنیتی جدیدی را شکل میدهد که دیگر قدرت های فرامنطقه ای نمی توانند خواست خود را به دیگران دیکته کنند.

وی با بیان اینکه فناوری در عرصه دریا در حال تغییر و تحول است و امروز این فناوری در اختیار کشورهای مختلف قرار گرفته است، گفت: بهره گیری از فناوری های دریایی، طیف وسیعی از بازیگران را وارد عرصه دریایی در مناطق مختلف کرده و سبب ایجاد ترتیبات امنیتی جدید شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تغییرات اقلیمی زمین اشاره کرد و گفت: موضوع گرم شدن کره زمین و ضعف کارکرد نهادهای بین المللی از عوامل مهم ، پیچیده و موثر بر امنیت دریایی در آینده است؛ امروز همانطور که مشاهده می کنیم، کشورهایی که دیگران را به عضویت در این نهادها ترغیب می کردند در حال خروج از این نهادها هستند و این به معنای ضعف کارکرد نهادهای بین المللی است.

امیر خانزدای تصریح کرد: ایران اسلامی، امروز برای ایجاد ترتیبات امنیتی مطلوب باید ظرفیت های ژئوپلتیکی خود را در سواحل مکران و دیگر بخش ها و فعال کند و با استفاده از ظرفیتهای دانشی و صنعتی و همچنین بهره گیری از مزیت های ژئوپلتیکی به عنوان یک قدرت اثرگذار در منطقه و جهان ضمن تولید روند در منطقه به عنوان یک قدرت هدایت گر ایجاد همگرایی کند.

نمایشگاه بین المللی دریایی ایران با حضور، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، مدیر منطقه آزاد کیش، مدیرعامل شرکت کشتیرانی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل نفتکش، سفرای کشورهای مختلف در جزیره کیش آغاز به کار کرد و تا ۲۸ آذر ماه به کار خود ادامه می دهد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، فراهم کردن بستری برای فعالیت‌های حوزه دریایی است.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 990016

وب گردی

وب گردی