پیروزمند: فرهنگ اسلامی باید در بدنه حوزه و دانشگاه جریان پیدا کند

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: وحدت حوزه و دانشگاه می تواند به صورت فرهنگی باشد؛ به معنی این‌که فرهنگ اسلامی و انقلابی در بدنه حوزه و دانشگاه جریان پیدا کند.

علیرضا پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌ها و موانع وحدت میان حوزه و دانشگاه اظهار داشت: موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه علی‌رغم اهمیت زیادی که دارد، همچنان مورد ابهام، انکار و کم توجهی واقع شده است.

وی افزود: وحدت میان حوزه و دانشگاه می‌تواند وحدتی سیاسی باشد؛ یعنی حوزه و دانشگاه در همگرایی نسبت به حمایت از جمهوری اسلامی با یک‌دیگر بیش از گذشته هم پیمان شوند.

پیروزمند با اشاره به وحدت فرهنگی میان حوزه و دانشگاه ادامه داد: این وحدت می تواند به صورت فرهنگی باشد؛ به معنی این که فرهنگ اسلامی و انقلابی در بدنه حوزه و دانشگاه جریان پیدا کند و در تعامل با یک دیگر به دنبال این باشند که باورها، اعتقادات و الگوهای رفتاری اسلامی در حوزه و دانشگاه منتقل شود.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: وحدت میان حوزه و دانشگاه، وحدتی علمی نیز می تواند باشد؛ وحدت علمی به معنی این نیست که صرفا به یک دانش پرداخته شود بلکه وحدتی است که منجر به انسجام و هماهنگی علمی در دانشگاه شود و علوم دانشگاهی تحت تاثیر علوم حوزوی و علوم انسانی قرار گیرند.

وی اذعان داشت: هر کدام از انواع وحدت که در بالا ذکر شد، نیاز به برنامه ریزی متناسب با خودش را دارد و به شکل کاملا دو طرفه است؛ به بیان دیگر نباید در عدم وحدت میان حوزه و دانشگاه به دنبال مقصر باشیم؛ زیرا که هیچ دردی دوا نمی شود.

پیروزمند گفت: شورای اسلامی شدن دانشگاه ها نیز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال است. سند انقلابی شدن دانشگاه ها که مصوب این شورای عالی انقلاب فرهنگی هست را در اختیار داریم و پیگیری هایی برای اجرایی شدن این سند صورت گرفته است.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که سند اسلامی شدن دانشگاه ها باید محوریت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این سند می تواند پیشتاز و مطالبه گر باشد؛ همچنین باید مرجعیت آن پذیرفته شود؛ از طرفی نیز بایستی پاسخگو باشد تا بتواند ارتباط و هماهنگی میان حوزه و دانشگاه را فراهم کند.

وی در پایان تاکید کرد: بستر حضور حوزویان در دانشگاه بایستی فراهم شود و علاوه بر حضور حوزویان به منظور تدریس معارف اسلامی، این حضور باید به شکل فراگیرتر و موثرتری اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990023

وب گردی

وب گردی