«اُونی اسیست» دروازه  اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان

«اونی‌اسیست» برای علاقمندان به تحصیل در آلمان نام آشنایی است. مرکزی که با ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان خارجی، به آنها کمک می‌کند تا برای پذیرش در دانشگاه‌های مختلف آلمان اقدام کنند. این مرکز در سال ۲۰۰۳ با حمایت ۴۱ مرکز آموزش عالی و همچنین موسسه تبادلات آکادمیک آلمان تاسیس شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پژوهش رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، براساس آماری که سایت اونی اسیست منتشر کرده است، سالانه در حدود ۳۰۰ هزار داوطلب از ۱۸۰ کشور جهان از طریق این موسسه برای تحصیل در آلمان اقدام می‌کنند. مسئولیت اصلی این مرکز، ارزیابی مدارک تحصیلی متقاضیان و همسان‌سازی آنها با استانداردهای آموزشی آلمان است. بدین منظور متقاضیان تحصیل در آلمان پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود، می‌توانند مدارک خود را برای مسئولان این مرکز ارسال کنند. اونی‌اسیست مدارک دانشجو را در ازای حق‌الزحمه‌ای مشخص، ارزیابی و در صورت کامل بودن مدارک ارسالی، برای اخذ پذیرش، با دانشگاه مکاتبه می‌‌کند.

اگرچه بسیاری از کاربران موسسه اونی‌اسیست از روند کند بررسی مدارک گله دارند؛ اما اکثر آنها معتقدند، این موسسه با ارزیابی درست مدارک تحصیلی، کمک بزرگی به دانشجویان خارجی می‌کند. در حال حاضر ۱۸۰ مرکز آموزش عالی در آلمان به عضویت اونی اسیست درآمده‌اند. مراحل ارتباط و اخذ پذیرش از طریق این موسسه به ترتیب ذیل می باشد:

  • مرحله اول؛ جمع‌آوری اطلاعات

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را دارند، باید در اولین قدم، اطلاعات لازم را در این زمینه جمع‌‌آوری کنند. سایت اونی اسیست تمام اطلاعات مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را برای متقاضیان فراهم کرده است. در این سایت اطلاعات خوبی درباره دوره‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دوره‌های آمادگی برای تحصیل و آموزش زبان وجود دارد. همچنین درباره نحوه پذیرش دانشگاه‌های مختلف، مدارک مورد نیاز و مهلت ارسال مدارک نیز می‌توان اطلاعات خوبی در این سایت پیدا کرد. سایت اونی اسیست با اکثر دانشگاه‌های آلمان همکاری دارد، با این حال پیش از هر اقدامی، متقاضیان باید از همکاری این موسسه با دانشگاه مورد نظر خود، اطمینان حاصل کنند. در سایت موسسه، لیست این دانشگاه‌ها آورده شده است.

  • مرحله دوم؛ ایجاد حساب کاربری

متقاضیان، پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز خود، باید در سایت اونی اسیست یک حساب کاربری بسازند. بدین منظور علاقمندان باید وارد سایت موسسه شوند و پس از آن، در بخش ثبت‌نام، مشخصات فردی و تحصیلی خود را وارد کنند. این مشخصات شامل نام، نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت، ایمیل فرد متقاضی و... است. با این کار، متقاضیان می‌توانند حساب کاربری خود را در سایت ایجاد و شماره اونی اسیست مختص به خود را دریافت کنند.

  • مرحله سوم؛ درخواست پذیرش و آپلود مدارک

پس از ساختن حساب کاربری، متقاضیان می‌توانند درخواست خود را در سایت اونی اسیست ثبت کنند. بدین منظور متقاضیان باید به سوالاتی درباره مقطع تحصیلی، دانشگاه مورد نظر، مهارت زبان و ...، پاسخ دهند. پس از این مرحله، نوبت انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر است. در این بخش، رشته‌های مختلفی قرار دارد که افراد می‌توانند از میان آنها، رشته مورد نظر خود را پیدا کنند. علاقمندان به تحصیل در آلمان، این نکته را باید مدنظر داشته باشند که با توجه به دانشگاهی که در این بخش انتخاب می‌کنند، ممکن است با سوالات متفاوتی روبرو شوند. پس از پاسخ به سوالات، نوبت به مرحله آپلود مدارک می‌رسد. در این مرحله، افراد باید کپی مدارک تحصیلی، رزومه، مدرک زبان، نامه انگیزشی و سایر مدارک خود را در سایت موسسه آپلود کنند. این مدارک باید به زبان انگلیسی یا آلمانی باشند و یا به این زبان‌ها ترجمه شوند. با این کار، فرم پذیرش کامل می‌شود.

  • مرحله چهارم: پرداخت حق‌الزحمه

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، موسسه اونی اسیست برای بررسی و ارزیابی مدارک متقاضیان، از آنها حق‌الزحمه می‌گیرد. متقاضیانی که برای نخستین‌بار می‌خواهند از خدمات موسسه استفاده کنند، باید مبلغ ۷۵ یورو به حساب موسسه بپردازند. علاوه بر این افرادی که می‌خواهند برای چند دانشگاه اقدام کنند، باید در ازای هر دانشگاه ۳۰ یورو اضافه‌تر به حساب موسسه بریزند. بعد از پرداخت، رسیدی برای متقاضیان ارسال می‌شود. با این وجود ممکن است از زمان پرداخت حق‌الزحمه تا زمانی که کار بررسی مدارک آغاز می‌شود، چند روز طول بکشد. البته متقاضیان این نکته را هم بد نیست بدانند که برخی از دانشگاه‌های آلمان، هزینه بررسی مدارک را خودشان به اونی‌اسیست پرداخت می‌کنند. در این شرایط نیازی نیست که متقاضیان مجددا پولی پرداخت کنند.

  • مرحله پنجم: پست مدارک

بعد از این که فرم پذیرش تکمیل و هزینه بررسی مدارک به حساب موسسه واریز شد، نوبت به پست مدارک اصلی می‌رسد. بر اساس اطلاعاتی که بر روی سایت اونی‌اسیست قرار گرفته، لازم نیست که متقاضیان در ازای همه دانشگاه‌هایی که انتخاب کرده‌اند، مدارک تهیه کنند. بلکه باید تنها یک سری کپی مدارک خود ( مدارک تحصیلی و مهارت زبان) را که توسط سفارت آلمان در کشور مبداء تایید شده است، برای موسسه ارسال کنند. این مدارک حداقل ۸ هفته قبل از اتمام مهلت ارسال مدارک به دانشگاه، باید به دست مسئولان موسسه اونی‌اسیست برسد.

  • مرحله ششم؛ بررسی مدارک

پس از ارسال مدارک، کارشناسان موسسه اونی‌اسیست آنها را با لیست مورد نیاز دانشگاه‌ انتخابی تطبیق می‌دهند و اگر نقصی وجود نداشته باشد، به صورت مستقیم برای دانشگاه ارسال می‌کنند اما در صورتی که مدارک ناقص باشد، مسئولان اونی‌اسیست از متقاضی می‌خواهند که مدارک خود را کامل کند و پیش از اتمام مهلت دانشگاه، برای موسسه بفرستد. پس از آن، مدارک مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورتی که مشکلی نداشته باشد، برای دانشگاه ارسال می‌شود. در این صورت موسسه از طریق ایمیل، متقاضیان را از روند مثبت بررسی مدارک آگاه می‌کند و پس از آن متقاضیان باید منتظر پاسخ مسئولان دانشگاه باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990031

وب گردی

وب گردی