نیلی: عرضه فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران  بیشتر از تقاضای بازارکار است

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: از میزان بودجه ناچیز پژوهش کشور حدود 15 تا 20 درصد در اختیار آموزش عالی قرار می گیرد در حالی که بیشترین محققان و پژوهشگران ( استادان و دانشجویان) به دانشگاه‌ها تعلق دارند.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد تفاوت تخصیص بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در ایران و دنیا بیان کرد: کل بودجه پژوهشی 0/3 تا 0/35 درصد نسبت به بودجه کل کشور در سال است، حال اینکه در جوامع پیشرفته نسبت بودجه فعالیت های پژوهشی به کل بودجه 1/5 تا 2 درصد است؛ بنابراین در ایران سهم بودجه فعالیت های نوآورانه و پژوهشی رقم بسیار کوچک و ناچیز است.

نیلی احمد آبادی با اشاره به سهم کم دانشگاه از بودجه پژوهش کشور، گفت: از میزان بودجه ناچیز پژوهش کشور حدود 15 تا 20 درصد در اختیار آموزش عالی قرار می گیرد در حالی که بیشترین محققین و پژوهشگران (استادان و دانشجویان) به دانشگاه ها تعلق دارند. ما باید به این باور برسیم که کارهای پژوهش گرایانه صورت گرفته در دانشگاه ها در راستای کمک به بهبود و ارتقاء کشور است. لذا اگر می خواهیم بودجه پژوهش درست مصرف شود و نتیجه به کشور برگردد، باید به دانشگاه ها کمک کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ما در دانشگاه ها به دنبال تناسب سازی پژوهش های دانشگاه با نیازهای کشور هستیم، تصریح کرد: مشکل فعلی کشور افتراق بین واحدهای صنعتی و بازارکار که قاعدتاً باید نتایج پژوهشی دانشگاه را به کار ببرند و دانشگاه هایی که فعالیت های پژوهشی را انجام می دهند، است. اگر ما با همکاری سازمان‌ها و نهادها وحدت و همکاری را بین بازار کار و دانشگاه ایجاد کنیم، مشکلات ناشی از بودجه های پژوهشی نیز کمرنگ‌تر می‌شوند؛ چراکه بخشی از هزینه های طرح های پژوهشی توسط سفارش دهندگان تامین می شود.

وی افزود: یک سری اقدامات دیگر هم از سوی دانشگاه باید رخ دهد، دانشگاه در حال حاضر به آموزش بیشتر از پژوهش توجه می‌کند و آیین‌نامه‌ها افراد را به سمت آموزش سوق می‌دهد که اشتباه است، ما در دانشگاه تهران سعی کرده‌ایم آیین‌نامه‌‌هایمان را به‌گونه‌ای تغییر دهیم که دانشجویان بیشتر به فعالیت‌های پژوهشی تشویق شوند.

نیلی احمد آبادی پیرامون سفارش نیروی متخصص دانشگاهی از سوی صنعت بیان کرد: در حال حاضر عرضه فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران بسیار بیشتر از تقاضای بازارکار است، پس دست صنعت برای انتخاب نیرو باز و محدودیتی ندارد در نتیجه مستقیما متقاضی برگزاری دوره های آموزشی خاصی نیست. دانشگاه تهران به صورت محدود با وزارت نیرو و برخی از دستگاها برنامه های آموزشی را برگزار می کند؛ ولی به خاطر تعداد بسیار زیاد دانشجویان نیاز سفارش از سوی بازار خیلی احساس نمی‌شود.

این استاد عضو هیات علمی در خصوص درآمدزایی دانشگاه تهران بیان کرد: در دانشگاهای تراز اول دنیا بین 30 تا 35 درصد درآمد دانشگاه‌ها از محل درآمد شهریه دانشجویان تامین می شود و مابقی حاصل درآمدزایی دانشگاه می باشد؛ اما در حال حاضر دانشگاه تهران 60 درصد بودجه جاری خود را از دولت دریافت می کند و کسری را از محل پژوهش و فعالیت های علم و فنآورانه نظیر فروش طرح و ایده، فروش شرکت های متعلق به دانشگاه و فروش رویالیتی(بهره مالکانه) دانشگاه و همچنین کمک خیرین و واقفین و شهریه دانشجویان(غیرایرانی و نوبت دوم) تامین می شود؛ بنابراین فاصله نسبتاً زیادی با دانشگاه های دنیا در مبحث درآمدزایی داریم که با برنامه ریزی و تلاش مضاعف در حال کاهش آن هستیم.

نیلی احمد آبادی با تاکید بر اینکه باید بر مهارت آموزی دانشجویان متمرکز شویم، گفت: در دانشگاه تهران علاوه بر آموزش کلاسیک و آکادمیک پایه های علمی به دانشجویان، مهارت های لازم نیز به آنان آموزش داده می شود.

رئیس دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: نیازهای صنعت بیشتر در قالب آموزش های آزاد و مهارتی مطرح است که دانشگاه تهران یک واحد در بخش های مختلف دارد که مسئول آموزش های مورد نظر صنعت به صورت برگزاری دوره‌های مختلف متناسب با صنعت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990046

وب گردی

وب گردی