موسی خانی: طرح پایش در شرایط تحریم نقش تاثیرگذاری در اقتصاد و صنعت کشور دارد

رئیس دانشگاه آزاد قزوین گفت: طرح پایش در زمان تحریم و شرایط اقتصادی کنونی می‌تواند تاثیرات چشم گیری بر حوزه های پژوهش صنعتی کشور داشته باشد و همچنین هم افزایی مثبتی در میان پژوهشگران سراسر کشور ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح پایش ( پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای) دانشگاه آزاد اسلامی در ششم آذر ماه سال جاری، با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی و دیگر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف ایجاد نظام یکپارچه آموزشی و همچنین تحولات مثبت در ساختار علمی و پژوهشی کشور افتتاح شد. در واقع این طرح در نظر دارد تا با هدفمند کردن پایان نامه و تحقیقات دانشجویان و استادان ارتباط محکم تری میان جامعه علمی و آموزشی و صنعت کشور ایجاد کند.

در این زمینه با دکتر مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به گفت‌و گو نشسته ایم که مشروح این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

به نظر شما طرح پایش چه اهدافی را دنبال می کند و شاخصه های اصلی این طرح چه مواردی هستند؟

در واقع طرح پایش برنامه بسیار خوبی است که در راستای جهت دار شدن پژوهش ها و شایسته محوری در دانشگاه ها ایجاد شده است. اسم این طرح و سامانه که مخفف 4 کلمه پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای است به این موضوع اشاره دارد که توجه به امور پژوهشی و پژوهش محوری یکی از چالش های مهم نظام آموزشی است و هر دانشگاه باید روی پژوهش محوری بر یک یا چند رشته و موضوع مشخص تمرکز داشته باشد تا بتواند در کنار این پژوهش ها و تحقیقات به پژوهش های کتابخانه ای و کاملا کاربردی در راستای حل نیازها و چالش های عموم مردم و کشور جامعه بپردازد. نکته حائز اهمیت این است که ما از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه اعضای هیئت علمی و همچنین پژوهشگران و محققان متعددی که در واحدهای مختلف دانشگاهی داریم به صورت یکپارچه و شبکه ای در طرح پایش استفاده می کنیم.

در واقع از طریق این طرح هم می توانیم از توانایی ها، ایده ها و تخصص پژوهشگران بهره مند شویم و هم می توانیم بین تمام محققین و پژوهشگران مختلف در سراسر کشور هم افزایی بهتری ایجاد نماییم.
همچنین طرح پایش همزمان چند هدف مهم را دنبال می کند که شامل جهت دار کردن و تاثیر گذاری بیشتر امور پژوهشی در واحد های دانشگاهی با توجه به پتانسیل های آن واحد دانشگاهی و همچنین یکپارچه کردن نظام علمی و آموزشی دانشگاه ها است که در نتیجه موجب ارتقای سطح علمی، پژوهشی و صنعتی کشور و همچنین حل مشکلات جامعه نیز خواهد شد.

در واقع این طرح، ظرفیت های کشور را از حیث انواع پژوهش ها و تحقیقات مانیتور می کند و این پتانسیل ها را با توجه به شرایط و نیازهای موجود طبقه‌بندی می کند. همچنین طرح پایش می تواند اطلاعات پژوهشی و تحقیقاتی متعدد و این که چه طرح ها و تحقیقاتی در هر واحد دانشگاهی اجرا شده است را به سایر دانشگاه ها و مراکز علمی کشور منتقل کند و افرادی که علاقه مند به انجام تحقیقات در حوزه های مورد نظر خود باشند می توانند با آن واحد دانشگاهی همکاری و مشارکت نمایند. به این ترتیب به دستاوردهای بسیاری از طریق شبکه سازی نظام پژوهشی کشور دست می یابیم.

یکپارچه بودن یکی از شاخص های اصلی طرح پایش است و به این معناست که هر چقدر روی یک تخصص و حوزه خاص تمرکز کنید و از تمام ظرفیت ها به صورت یکپارچه استفاده کنید قطعا می تواند مثمرثمر‌تر واقع شود؛ زیرا بدون نظم و برنامه هیچ تحقیق و پژوهشی نمی تواند خروجی‌های موثر و مفیدی برای کشور داشته باشد.

این طرح چگونه از سوء‌استفاده‌ها و تقلب‌های علمی جلوگیری می کند؟

در واقع یکی از ماهیت های اصلی این طرح، اطلاع رسانی و اعلام وضعیت پژوهش و تحقیقات در حوزه ها و رشته های مختلف در سامانه مربوطه است که به این ترتیب از دوباره کاری ها و سوء استفاده و یا به اصطلاح تقلب علمی در امر پژوهش و ارائه طرح و پایان نامه فروشی نیز جلوگیری می کند و این اطمینان خاطر را به پژوهشگران و محققان می دهد تا افراد دیگری نتوانند با هر ترفندی زحمت یا تلاش آن ها را هدر دهند؛ زیرا اطلاعات طرح و تحقیق و مشخصات محقق به صورت کامل در سامانه ثبت می شود و این موضوع یکی دیگر از وجه‌های مثبت طرح پایش محسوب می شود.

اجرای این طرح چه دستاوردهایی برای دانشگاه آزاد اسلامی و نظام آموزش عالی به همراه دارد؟

طرح پایش می تواند دستاوردهای متعددی در زمینه های مختلف داشته باشد و در مشکلات اقتصادی کنونی و شرایط تحریم کمک فراوانی یه اقتصاد و صنعت کشور کند. ما باید با استفاده از توان و ظرفیت علمی داخلی بتوانیم مشکلات خود را حل کنیم و در راستای پیشرفت علمی، صنعتی و اقتصادی کشور گام برداریم. هر چند که تا به امروز دانشگاه آزاد اسلامی توانسته دستاوردهای متعددی در حوزه های علوم شناختی، علوم پزشکی، رباتیک، صنعت و... داشته باشد؛ اما قطعا با اجرای طرح پایش این دستاوردها بهتر و بیشتر از گذشته خواهد بود.

این طرح چه تاثیری در چالش های نظام ارتقای استادان دارد؟

قطعا از ابتدای طراحی و راه اندازی طرح پایش، موفقیت حداکثری این طرح در حوزه های مختلف پژوهشی مدنظر بوده است و در راستای آن لازم است تمامی واحدهای دانشگاهی با به‌کار‌گیری تمامی توان و تلاش خود موجب کارایی و موفقیت حداکثری این طرح شوند.
اخیرا بر موضوع ارتقای استادان دانشگاه ها و چگونگی انتخاب و ارزیابی آن ها بحث های زیادی بوده است که جلسات متعددی نیز هم در وزارت علوم و در دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص داشته ایم که قرار شده است، تغییرات و تحولات اساسی در این نظام و معیارهایی که در گزینش استادان وجود دارد با توجه به سطح دانش و شایستگی آن‌ها صورت گیرد و ان‌شاءالله به زودی اجرا خواهد شد.

آیا تا کنون نمونه ای مشابه طرح پایش در کشورهای توسعه یافته و دانشگاه‌های مطرح جهان اجرایی شده است؟

تا به امروز نسخه خارجی همانند طرح پایش در کشور ها و دانشگاه های مطرح جهان اجرا نشده است و نکته دیگری که در طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، همین نوآوری و خلاقیتی است که در کشور و حتی در سراسر دنیا داشته است، هر چند تمامی کشورهای مطرح دنیا همواره سعی کرده اند نظام و برنامه مدونی در جهت دهی و یکپارچگی طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه های خود داشته باشند و البته در این راستا موفق نیز بوده اند و توانسته اند دستاوردهای متعددی در رشته ها و حوزه های مختلف کسب کنند.

موضوعات مطرح شده در طرح پایش چگونه با ترکیب چند حوزه و رشته مختلف دانشگاهی حل می شود؟

در حال حاضر در تمام دنیا، پژوهش ها در نظام های علمی و آموزشی دنیا و همچنین نیازها و چالش های کشورها از طریق طرح های بین رشته ای رفع می‌شود در این راستا بسیاری از طرح ها و محصولات دانش بنیان از طریق قطب بندی های علمی و رشته ای در دانشگاه های مختلف و همچنین پژوهشگران رشته های مختلف در هسته های تحقیقاتی که در واحدهای مختلف دانشگاهی شکل گرفته است اجرا می شود و این افراد و نیروها با استفاده از طرح پایش به انسجام بیشتری در پژوهش‌های خود دست خواهند یافت.

آیا در دانشگاه آزاد قزوین تجربه استفاده از موضوعات میان رشته ای در بحث های پژوهشی دارید؟
همین علم رباتیک که در دانشگاه آزاد قزوین توانسته پیشرفت های چشم‌گیری کسب کند از طریق ترکیب و همکاری چند رشته مختلف مانند علوم شناختی، مهندسی پزشکی، مهندسی آیتی و چندین رشته دیگر صورت گرفته است و امروزه تمام علم های مدرن و کاربردی دنیا توانسته اند از طریق موضوعات میان رشته ای به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کنند.
قطعا در آینده ای نزدیک با تعاملاتی که با وزارت علوم و وزارت بهداشت خواهیم داشت شاهد دستیابی به دستاوردهای بزرگی در راستای ارتقای سطح علمی و پژوهشی کشور و همچنین گسترش طرح پایش نه تنها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بلکه در تمام دانشگاه های کشور خواهیم بود که همین موضوع می تواند تاثیر مثبت و چشم‌گیری در تحقق اهداف ۱۴۰۴ دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990078

وب گردی

وب گردی