ائتلاف بی‌سر و صدای قطر با ایران و ترکیه برای مقابله با عربستان سعودی

هفته نامه انگلیسی زبان عرب ویکلی در تحلیلی به ائتلاف قطر با ایران و ترکیه و اهداف مشترک آنها در منطقه اشاره کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشریه عرب ویکلی در تحلیلی به شکل‌گیری ائتلاف قطر با ایران و ترکیه اشاره کرد و نوشت: قطر بی سر و صدا ائتلافی با ایران و ترکیه شکل داده و با موضع گیری علیه متحدان سابق عرب خود امنیت منطقه (حاصل از ائتلاف اعراب) را تضعیف می‌کند.

بر اساس این گزارش، قطر در 3 دسامبر(12 آذر) در اعلامیه‌ای غافلگیر کننده از خروج از سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) خبر داد که به نظر می‌رسد این حرکت به هدف خشمگین کردن عربستان سعودی، صادر کننده بزرگ اوپک است. «شیخ تمیم» امیر قطر نیز یک هفته بعد از حضور در اجلاس سالانه شورای همکاری‌های خلیج فارس در ریاض سر باز زد.

به نوشته عرب ویکلی، قطر از اتحاد با امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی و مصر که از اخوان المسلمین حمایت می‌کند، به تدریج به سوی اتحادی غیر رسمی و‌ آشکار با ایران و ترکیه حرکت کرده است. این اقدام خطر خروج دوحه از مدار عرب-سنی را در پی دارد.

این در حالی است که ایران، قطر و ترکیه اواخر ماه نوامبر (آبان) در تهران برای ایجاد یک گروه کاری مشترک برای تسهیل حمل کالا بین خود اقدام کردند. هدف از تشکیل این گروه ایجاد جریان تجارت به قطر است که دیگر نمی‌تواند از مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی همسایگان خود کالا وارد کند. این توافقنامه همچنین نشان دهنده ساز و کار تقویت برنامه‌های آتی آنکارا و تهران است.

به نوشته عرب ویکلی، دوحه بدون قید و شرط به آنکارا و تهران پیوسته و موضع‌گیری خود را در یک اتحاد منطقه‌ای با هدف سلطه ژئوپولتیک و مهار بی‌ثباتی را دنبال می کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به دلایل نزدیک‌تر شدن ایران و ترکیه آمده است: ایران و ترکیه در سال‌های اخیر برخی اوقات در سیاست‌های خارجی مشکلاتی داشتند، اما منافع اقتصادی و نگرانی مشترک علیه عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، این دو کشور را به هم نزدیکتر کرده است.

«رضا کمالی» رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در این زمینه گفت: «حجم تجارت دو کشور در ماه مه و اکتبر سال 2018 به 8 میلیارد دلار رسیده و انتظار می‌رود تا مارس سال آینده میلادی به 12 میلیارد دلار افزایش یابد.»

فراتر از تجارت، آنکارا و تهران اهداف مهم سیاسی مشترکی دارند. هر دو کشور حضور کردها در نزدیکی مرزها را تهدید می‌دانند. آن‌ها در رقابت شدید با ریاض بابت در برتری در خلیج فارس و به طور گسترده‌تر در خاورمیانه و در نبرد‌های سوریه، عراق، یمن، لبنان و آفریقا درگیر هستند.

این هفته نامه در خاتمه با طرح سئوالی نوشت: برای قطر که هیچ سابقه امپراتوری و چشم انداز سلطه جهانی ندارد در این بازی قدرت چه چیزی وجود دارد ؟ برخی تحلیلگران می‌گویند که روابط دوحه با آنکارا و تهران نتیجه‌ای اجتناب ناپذیری از شکاف در روابط دوحه با همسایگان عرب است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 990085

وب گردی

وب گردی