باید 2 درصد از درآمد شرکت‌ها صرف اعتبارات تحقیقاتی شود

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، با بیان اینکه در اسناد بالادستی وزارت نیرو به موضوع هزینه‌کرد کشور برای تحقیقات به خوبی توجه شده است، گفت: در افق سال 1400 باید 2 درصد درآمد شرکت‌ها صرف اعتبارات تحقیقاتی شود.

علی‌اکبر مهاجری معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: آب و برق دو عنصر حیاتی است که در حرکت و قوام جامعه نقشی جدی ایفا می‌کند، در نتیجه ضرورت و الزام تحقیقات در این موضوع خیلی ضروری است.

وی تصریح کرد: رویکرد وزارت نیرو اساسا این است که به سمت پروژه‌هایی حرکت کند که در محیط عمل قابل استفاده است. امسال از بین پروژه هایی که در مجموعه صنعت آب و برق به انتها رسیده است حدود 17 پروژه منتخب از بین شرکت ها در این نمایشگاه ارائه شده که پنج مورد آن جزو پروژه های برتر شناخته شدند. می توان گفت همه این پروژه ها در صرفه جویی مصرف نقش تعیین کننده‌ای دارند.

مهاجری افزود: پروژه نصب و بهره‌برداری از سیستم حذف فلزات سنگین از شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، پروژه تحقیقاتی ساخت ربات اولیه آچارکشی از لوله‌های روتین از شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد، پروژه تحقیقاتی ساخت دستگاه مولد کرافت نیروگاه یزد از شرکت تولید نیروی برق یزد، پروژه تطبیق توربین‌های گازی با شرایط محیطی از موسسه تحقیقات آب بابت پروژه سامانه ملی برخط پیش‌بینی وقایع سیلاب و پژوهشگاه نیرو به‌عنوان پروژه‌های برتر وزارت نیرو شناخته شدند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، در خصوص همکاری وزارت نیرو با دانشگاه‌ها، گفت: از سال 94 که نظام تحقیقات در وزارت نیرو ابلاغ شد، ارتباط با دانشگاه‌ها شکل بهتری به خود گرفت تا جایی‌که دو پژوهشکده نیرو و موسسه تحقیقات آب به عنوان مرکز ارتباط با دانشگاه ها معرفی شدند. همچنین نقشه راه بیش از 50 پروژه بزرگ طراحی شده است و پیش بینی‌ می‌شود تا سال 98 به بهره برداری برسد.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که وزارت نیرو در پژوهشگاه نیرو در جهت حمایت از تحقیقات انجام می‌دهد این است که پروژه‌های تحقیقاتی که به مرحله تولید محصول رسیده است را خریداری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صندوق پژوهش و فناوری آب و برق و صندوق شکوفایی طرح‌هایی که قابلیت استفاده باشد را خریداری و حمایت می‌کند.

مهاجری ادامه داد: پیشنهاد شده امسال اخذ عوارض از واردات تجهیزات به نفع فعالیت‌های تحقیقاتی در قانون بودجه لحاظ شود و با متمرکز شدن آن در پژوهشگاه نیرو و موسسه تحقیقات آب، برای تهیه تجهیزات موردنیاز صنعت آب و برق برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی وزارت نیرو به موضوع هزینه‌کرد کشور برای تحقیقات به خوبی توجه شده است، تاکید کرد: در افق سال 1400 باید 2 درصد درآمد شرکت‌ها صرف اعتبارات تحقیقاتی شود. طرح‌های کلان ملی طرح‌هایی است که در آن نیمی از هزینه را دولت تقبل می‌کند و نیم دیگر را ما تعهد کردیم و الزام است در این بخش نیز سازوکارها درست شود.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در سند چشم‌انداز وزارت ‌نیرو و تمام برنامه‌های بالادستی از جمله برنامه‌های دولت دوازدهم، بر لزوم پایداری ارائه خدمات تاکید شده است.

مهاجری، ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ها را گلوگاه طرح‌های تحقیقاتی کلان و ملی عنوان کرد و افزود: دانشگاه‌ها عمدتا از توان مدیریت الزام جهت جمع کردن مسائل برخوردار نیستند؛ لذا الزام است این مراکز تحقیقاتی در تمامی وزارتخانه‌ها تشکیل شوند تا ضمن استفاده از اعضای هیات علمی، خود به عنوان محورهای هماهنگ کننده، مدیریت پروژه را نیز دنبال کنند.

وی ابراز امیدواری کرد اقدامات تحقیقاتی در این مجموعه تا پایان سال منجر به فناوری و در آینده نزدیک به سمت تجاری‌سازی پیش رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 990102

وب گردی

وب گردی