حوزه و دانشگاه به گفتمان مشترک نیاز دارند/ حوزه های علمیه باید در حل مسائل جامعه مشارکت کنند

در راستای وحدت و تعاملات میان حوزه و دانشگاه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است؛ اما قطعا این کارها کافی نبوده است و این تعاملات صرفا نباید به جلسات و نشست های بیست‌و‌هفتم آذرماه هر سال محدود شود بلکه باید با برنامه ریزی‌ها و سیاست‌های مدون بر این موضوع نظارت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحدت حوزه و دانشگاه، یکی از دستاوردهای مطلوبی است که پس از انقلاب اسلامی در راستای تحولات فرهنگی کشور ایجاد شده است و همواره یکی از موضوعات پر اهمیت در بخش علمی و فرهنگی کشور بوده است.27 آذر ماه هر سال که به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مفتح که از پیروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بوده اند نام‌گذاری شده است.

دانشگاه ها و حوزه های علمیه می توانند با همکاری و تعاملات موثر نقش مهمی در تحولات علمی و فرهنگی کشور ایفا کنند؛ چون همواره بر این موضوع تاکید شده است که دانشگاه و حوزه هر کدام به تنهایی نمی توانند بار علمی و فرهنگی کشور را به دوش بکشند و در مسیر تحقق اهداف کلان جهموری اسلامی ایران لازم است که با یکدیگر تعاملات گسترده و مستمری داشته باشند.

امام خمینی رحمه الله، رهبر کبیر انقلاب، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در بیاناتی فرموده اند: «امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی هم در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند.»

حجت الاسلام حسین کندری معاونت پژوهشی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در واقع بحث وحدت حوزه و دانشگاه؛ بحث بسیار مهم و استراتژیکی در کشور است که عقیده ائمه معصومین هم بر این موضوع بوده است که علم و دین در کنار هم معنا پیدا می کنند و باعث تکامل انسان می گردند و در این راستا حوزه و دانشگاه نیز دو مرکز مجزا و مستقل نیستند و برای ارتقای سطح علمی، فرهنگی و دینی یک جامعه مکمل یکدیگر نیز هستند.

وی ادامه داد: در راستای وحدت و تعاملات میان حوزه و دانشگاه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است؛ اما قطعا این کارها کافی نبوده است و این تعاملات صرفا نباید به جلسات و نشست های ۲۷ آذر‌ماه هر سال محدود شود بلکه باید با برنامه ریزی ها و سیاست های مدون بر این موضوع نظارت داشته باشیم.

کندری افزود: اگر بخواهیم یک رابطه مستمر و همیشگی بین حوزه و دانشگاه داشته باشیم باید از طریق مباحث علمی و پژوهشی اقدام کنیم. در واقع یک سری بسته های علمی مشترک بین حوزه و دانشگاه باید راه اندازی شود و استادان حوزه ها و دانشگاه های مختلف در خصوص آن به گفتمان بنشینند تا به نتیجه‌ای مطلوب مشترک دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین حوزه های علمیه کشور باید پاسخگوی نیازهای جامعه و عموم مردم باشند و در واقع مردم انتظار دارند که حوزه علمیه هم در حل مشکلات جامعه مانند بحث های اقتصادی و فرهنگی، مشارکت و دخالتی مستمر داشته باشند.
کندری در ادامه گفت : حوزه علمیه خراسان نیز در راستای حرکت تحولی و برای اینکه بتواند در حل نیازها و چالش های جامعه پاسخگو باشد، طرحی تحت عنوان « هیئت های اندیشه ورز » راه اندازی کرده است. ما معتقد هستیم که این هیئت ها همان جریان وحدت حوزه و دانشگاه را به صورت جدی تر دنبال می کند و قصد دارد در این راستا یک گفتمان علمی تولید کند. برای مثال ما هیئتی داریم تحت عنوان « هیئت اندیشه ورز اقتصاد، الگوی پیشرفت » و سعی می شود تا همان مباحث علمی و اقتصادی که در دانشگاه ها مطرح می شود، در این هیئت ها نیز از دیدگاه مبانی اسلامی به صورت بازتر و تخصصی تر مورد بحث قرار می گیرد.

وی بیان کرد: در این برنامه، مباحث اقتصادی به صورت علمی و تخصصی توسط اساتید مطرح دانشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد، و همچنین اساتید بسیار خوبی که مربوط به مباحث اقتصاد اسلامی، بانکداری اسلامی و زکات است به همکاری جمعی کار می کنند و همایش ها و نشست های متعددی با مشارکت هر دو گروه برگزار شده است.

کندری در ادامه افزود: همچنین در این راستا هیئت مشابه ای با موضوع « اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی»، « مطالعات زن و خانواده » و همچنین هیئت اندیشه ورز « هنر، رسانه و فضای مجازی» و هیئت های مشابه ای در مباحث مختلف علمی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی بر اساس نیازها و مسائل روز جامعه و با هدف وحدت بیشتر میان حوزه و دانشگاه انجام شد و امیدواریم با گسترش این برنامه ها در سراسر کشور به تولید ایده ها و طرح های پژوهشی و همچنین رشد و بالندگی هر دو مرکز را شاهد باشیم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین حوزه علمیه خراسان در راستای تحقق این هدف، تعاملات گسترده ای با دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد داشته ایم و برنامه مدونی در راستای ایجاد ارتباط بیشتر بین حوزه و دانشگاه های سراسر کشور داریم و خوشبختانه هم افزایی بسیار خوبی نیز در این زمینه ایجاد شده است که امیدواریم دستاوردهای علمی، پژوهشی و فرهنگی با اهتمام به این موضوع اتفاق بیفتد.

همچنین در این خصوص حجت الاسلام محمدرضا جواهری عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: ما باید بتوانیم حوزه ها و دانشگاه ها را به همبستگی و تعامل بیشتر با یکدیگر دعوت کنیم و عوامل اختلاف این دو مرکز علمی بزرگ کشور را از بین ببریم. همچنین انقلاب اسلامی توانسته در پرتو وحدت حوزه و دانشگاه به پیروزی برسد و همچنین موجب ایجاد جریان علمی، فرهنگی و مذهبی در کشور گردد که هر کدام از آن ها نمی توانستند به تنهایی این موفقیت را کسب کنند.

وی ادامه داد: تعامل حوزه و دانشگاه در ابعاد گوناگون امکان پذیر است و در شرایط فعلی این موضوع نیازمند توجه و برنامه ریزی بیشتری هم از سوی دانشگاه ها و هم از سوی حوزه های علمیه مختلف در سراسر کشور است؛ اما متاسفانه در حال حاضر به این موضوع به میزان کافی توجه نمی شود و بین این دو مرکز علمی مقداری فاصله افتاده است که قطعا باید اصلاح گردد.

جواهری افزود: در خصوص موانع حوزه و دانشگاه می توان به بخش داخلی اشاره کرد که به درون حوزه و دانشگاه برمی گردد که از توطئه ها و برنامه های دشمنان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران نشات می گیرد که از وحدت حوزه و دانشگاه واهمه دارند و آن را خطر بزرگی برای خود می دانند چون در واقع این موضوع سد بزرگی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانگان است.

وی تصریح کرد: برخی از دانشگاه های کشور، بر اساس معیارها و ساختارهای غربی نهاده شده اند و برای اصلاح این موضوع تعامل حوزه و دانشگاه ضروری است. همچنین در اوایل انقلاب اسلامی، برخی از علوم انسانی تدریس شده در دانشگاه ها بر اساس علوم انسانی غربی بود که با تعاملات حوزه ای تا حد زیادی بهبود یافت.

جواهری در ادامه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه قطعا به سود هر دو نهاد خواهد بود، به طوری که هم دانشگاه می تواند موفقیت ها و نقاط قوت خود را به حوزه های علمیه منتقل کنند و هم حوزه های علمیه در راستای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در دانشگاه ها تاثیر بسزایی داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: دو شاخصه ایمان و تخصص می توانند در کنار هم دستاوردهای بسیار خوبی به دست آورند. امروزه جهانیان در سراسر دنیا، نیازمند ترکیب دانش و دین هستند تا بتوانند با تلفیق این دو، موفقیت های چشم گیری در حوزه علمی و فرهنگی به دست آورند.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 990137

وب گردی

وب گردی