حفظ سرمایه های فکری و نخبگانی اولویت بسیج علمی است/ 6 میلیون نخبه ایرانی در پست‌های حساس دنیا داریم

سجاد سنگسری قائم‌مقام سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گفت: در راستای حمایت از نخبگان و پژوهشگران، خانه های نخبگان متشکل از با تجربه‌ترین و عالم‌ترین نخبگان علمی هر استان در سراسر کشور تشکیل شده است.

سجاد سنگسری قائم‌مقام سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: امروز ظرفیت بالای نخبگان، استادان و دانشجویان بسیجی در سطح کشور به عنوان کانون های جوشان تفکر و اندیشه ورزی در خدمت حل مسائل ضروری نظام اسلامی ایران است.

سنگسری تصریح کرد: تمام پروژه های پژوهشی در مجموعه بسیج علمی در زمینه کسر خدمت در حوزه وظیفه و در مجموعه پروژه های عمرانی و تحقیقاتی با توجه به مشکلات در حوزه های دفاعی و غیر دفاعی با اعلام یک نیازمندی است. لذا مهم‌ترین اولویت در حوزه پژوهشی سازمان علمی هدایت بودجه و پروژه های پژوهشی به سمت نیازمندی یک دستگاه یا نهاد است. همچنین سعی بر این است تا پژوهش هایی مورد حمایت بیشتر قرار گیرند که منجر به تولید یک محصول شوند.

معاون سازمان علمی کشور با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت ها برای پژوهش هایی که به فاز اجرایی می رسند، افزود: برای اینکه بتوانیم دانش و پژوهشی که ایجاد می شود در مجموعه بسیج را تبدیل به محصول کنیم، زیرساخت ها و یکسری هماهنگی های را در یکسال اخیر نظیر فن بازار، پارک و پردیس های شرکت های دانش بنیان، مرکز نوآوری و شتاب دهی را با مرکزیت تهران ایجاد و اجرایی کردیم.

وی سیاست پژوهشی دیگر سازمان را تولید علوم انسانی اسلامی برشمارد و گفت: در این راستا حدود 10 کانون خاص در حوزه های مختلف علوم انسانی اسلامی، اندیشکده ها و پژوهشکده هایی را در سطح کشور در موضوعات مختلف در حوزه علوم انسانی ایجاد کردیم که مشغول فعالیت هستند.

سنگسری افزود: از دیگر کارهای پژوهشی سازمان بسیج علمی ایجاد ستاد هدایت و حمایت تحقیقات تجربی در حوزه های خاص است به عنوان مثال در حوزه نساجی تمام ظرفیت ها و نیازمندی های کشور که در این حوزه وجود دارند را در کارگروه نساجی تعریف و متمرکز کردیم. استادان، دانشجویان و خبرگان به صورت تخصصی در موضوعاتی نظیر معدن، لیزر، دفاعی و غیردفاعی فعالیت پژوهش محوری انجام می دهند. تمامی تلاش ها برای این است که در حوزه توسعه و فناوری راهبردی یک قدم برای کشور برداشته و در نهایت وصل به تولید ثروت و اقتدار کشور شود.

قائم‌مقام سازمان بسیج علمی پیرامون ایجاد 76 مرکز رشد خلاقیت در کشور تصریح کرد: با تعامل خوبی که با دانشگاه ها و مراکز علمی کشور طی چند سال اخیر به وجود آمده، سعی شده تا ظرفیت همه دانشجویان، استادان و مراکز فعال علم و فناوری کشور را در این مراکز پرورش و مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: سعی می شود که کارهای برتر را تبدیل به محصول کنیم و باتوجه به نیازمندی های موجود در حوزه های کشوری، لشکری و خصوصی و ... از ایده های نخبگان حمایت کنیم. سرمایه گذاری های خصوصی را هم وارد کردیم تا طرح های پژوهشی به مرحله اجرایی هدایت شوند.

سنگسری یکی از اولویت های جامعه را حفظ سرمایه های فکری و نخبگانی کشور دانست و بیان کرد: اقدامات بنیاد ملی نخبگان باتوجه به ماموریت های سازمانی خود، چندان موفق نبوده است چراکه حدود 6 میلیون نخبه ایرانی در پست های حساس دنیا داریم و این نشان دهنده موفق نبودن این مجموعه است، لذا بانک اطلاعات نخبگان بسیجی را در سطح کشور ایجاد کردیم.

این مسئول در ادامه گفت: خانه های نخبگان در سراسر کشور از با تجربه ترین و عالم ترین نخبگان علمی هر استان تشکیل شده است و با ایجاد بانکی از توانمندی ها و نیازمندی های و داده های اولیه هر استان در قالب گروه های اندیشه ورز نسبت به حل مشکلات اساسی و کمک به دغدغه های مردم به صورت مبنایی فعالیت می کنند و این نسخه پیچیده شده را به مقامات و مسئولان استانی تحویل می دهند. اقدامات مذکور در راستای کار مطالبه گرایانه و ماموریت اجتماعی در مجموعه سازمان بسیج علمی کشور انجام می گیرد. بانک هایی که در استان ها وجود دارد، در یک بانک جامع با محتوای شناسایی اشخاص توانمند و نیازمند‌ی‌های کشور تنظیم شود.

سنگسری در پایان خاطر نشان کرد: ماموریت آینده سازمان بسیج علمی در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی گردش نخبگانی در کشور است. به این صورت که از نخبگان مهاجرت کرده طی جلساتی دعوت به عمل آمده به کشور سفر داشته باشند. در نهایت باتوجه به حضور نخبگان خارج از کشور و حضور نخبگان و استعدادهای دانشگاهی برتر داخل کشور در حوزه توسعه و فناوری کاربردی بتوانیم شبکه ای از ظرفیت های علمی در سطح ملی را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990147

وب گردی

وب گردی