حب نقی: پراکندگی موضوعات پژوهشی سرمایه های علمی و انسانی کشور را هدر می دهد

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: در حال حاضر پژوهش دانشگاه‌ها پراکنده است و هر کسی برای خود تحقیقاتی بی جهت و بی هدفی انجام می دهد؛ اما مهم این است که این طرح ها و تحقیقات نمی توانند عملا به حل نیازها و چالش های کشور بپردازند و صرفا در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها خاک می‌خورند.

رحیم حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: در بحث پژوهش چندین محور باید در نظر گرفته شود، ابتدا این که دولت باید به تعهدات خود عمل کند و انتظاراتی که در برنامه های 5 ساله در زمینه های علمی و پژوهشی وجود دارد را برآورده نمایند و همچنین حمایت های مالی و معنوی لازم از دانشگاه ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین از بودجه ای که برای بخش پژوهش کشور در نظر گرفته شده است، میزان بسیار کمی به دانشگاه ها اختصاص می یابد و اکثر آن به مراکز پژوهشی مربوط به دستگاه های دولتی و نیمه دولتی اعطا می گردد. در حالی که ظرفیت بسیار بالایی از محققین و جامعه علمی و پژوهشی کشور در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند و قطعا نسبت به سایر موارد اولویت دارند.

حب نقی افزود: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری سهمی که دولت برای بودجه پژوهشی دانشگاه ها در نظر گرفته است به صورت کامل داده نمی شود و همین موضوع موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای دانشجویان و محققان سراسر کشور گردیده است.

وی تصریح کرد: بحث مهم دیگر در این زمینه، پراکندگی موضوعات پژوهشی است؛ زیرا در دانشگاه ها هزاران پایان نامه تدوین و هزاران پژوهش انجام می شود ولی هنوز نتوانسته اند نظم و جهت گیری کاربردی و موثری در راستای تبدیل آن به صنعت موردنظر کسب کنند و نهایتا چیزی که به عنوان علم نافع و کاربردی برای مردم و کشور باشد باقی نمی ماند. این چالش در نهایت موجب هدر رفتن سرمایه های کشور خواهد شد که امیدواریم برنامه ریزان و سرمایه گذاران به صورت جدی‌تری بر این موضوع اهتمام ورزند.

حب نقی در ادامه گفت: همچنین طرح های پژوهشی باید در صنایع مختلف کشور مورد استفاده قرار گیرد، در واقع اگر بخواهیم این موضوع را در سطح ملی گسترش دهیم، نیازمند همکاری و برنامه ریزی های مدون میان جامعه علمی و دانشگاهی و بخش دولتی و صنعتی کشور است.

وی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر پژوهش دانشگاه ها پراکنده است و هر کسی برای خود تحقیقاتی انجام می دهد؛ اما مهم این است که این طرح ها و تحقیقات نمی توانند عملا به حل نیازها و چالش های کشور بپردازند و در کتابخانه های دانشگاه ها خاک می خورند.

حب نقی افزود: البته در حال حاضر دانشگاه ها، موضوع کارآفرینی را جدی تر و بهتر از گذشته دنبال می کنند؛ اما این موضوع تا حد زیادی به بخش آموزش و یادگیری آن ها برمی گردد. اگر پژوهش های جامعه علمی و دانشگاهی فقط در حد نوشتن و ارائه مقالات باشد، نمی تواند هیچ دردی را از کشور دوا کند. در واقع پژوهشگران با توجه به نیازها و معضلات کشور و یا حتی شهر و منطقه خود می توانند طرح پژوهشی کاربردی خود را ارائه دهند نه این که صرفا با هدف ثبت شدن در سایت یا مجلات داخلی و خارجی تحقیق انجام دهند.


وی در پایان تاکید کرد: در واقع ما باید بتوانیم پژوهش کشور را به سمت و سویی ببریم که در آن به چالش های علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور پرداخته شود، همچنین در این راستا لازم است آموزش و تدریس مدون تر و با برنامه تری به دانشجویان ارائه شود که می تواند قدم بزرگی برای تحقق اهداف کلان کشور شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 990197

وب گردی

وب گردی