پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف معرفی شدند

همزمان با هفته پژوهش و فناوری در مراسمی با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از پژوهشگران برتر سال 1397 دانشگاه صنعتی شریف تقدیر شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، در مراسمی که امروز (سه شنبه 27 آذر 97) با حضور مهندس جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر فتوحی رئیس دانشگاه و جمعی از مدیران، اساتید و پژوهشگران در سالن جابربن حیان برگزار شد از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف تقدیر به عمل آمد.

دکتر فتوحی رئیس دانشگاه در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: در دانشگاه صنعتی شریف، شورای راهبردی و برنامه‌ریزی ایجاد شده و سرآمدی آموزش، سرآمدی پژوهش و فناوری و سرآمدی در اثربخشی اجتماعی، سه راهبرد اساسی این شورا برای حرکت دانشگاه صنعتی شریف به سوی آینده قرار داده شده است.

رئیس دانشگاه گفت: استقلال نسبی مالی دانشگاه و ثمربخشی و اثربخشی اجتماعی آن از اهداف ایجاد این شوراست و هدف ما جذب بهترین اساتید و دانشجویان برای تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآمد است.

وی اضافه کرد: تعداد ۳ هزار و ۸۸۰ نفر متقاضی هیأت علمی دانشگاه بودند که از این تعداد 79 نفر پذیرفته شدند. از اساتید پذیرفته‌شده تعداد ۶۴ درصد فارغ‌التحصیل خارج از کشور، ۹ درصد در دیگر دانشگاه‌ها و ۲۷ درصد دانش آموخته یدانشگاه صنعتی شریف هستند.

دکتر فتوحی تصریح کرد: به‌روزرسانی و بازنگری دروس نیز در برنامه‌ها قرار دارد و تلاش ما بر این است که بهترین دانشجویان را پذیرش کنیم، گرچه در مورد نحوه پذیرش دانشجوی دکترا انتقاد داریم و معتقدیم کنکور راه پذیرش دانشجوی دکتری نیست و باید از طریق فعالیت‌های علمی مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی گفت: در المپیاد دانشجویی کشور دانشگاه شریف با ۱۴ مدال رتبه اول را کسب کرد و این در حالی است که این دانشگاه همه رشته‌ها را نداشته و در همه رشته‌های المپیاد شرکت نکرده است.

رئیس دانشگاه اظهار کرد: تلاش می‌کنیم علاوه بر فعالیت در مرز دانش، فعالیت‌هایی در حوزه پژوهش و در راستای نیاز علمی و صنعتی داشته باشیم و این دانشگاه در پژوهش، ارتباط با صنعت، کارآفرینی و پارک علم و فناوری تمرکز دارد.

وی در ادامه افزود: در حوزه پژوهش به دنبال فعالیت های کیفی هستیم و امسال سه مقاله در مجلات معتبر نیچر و ساینس منتشر شد. ما در چند سال اخیر به دنبال رشد کمی نبودیم ولی رشد کیفی خوبی داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در خصوص استخدام پژوهشگران پسادکترا، دانشگاه شریف رتبه اول را در به‌کارگیری این افراد داشته است. کتاب اخلاق و پژوهش چاپ‌شده و برنامه ساماندهی پژوهشکده‌ها در جهت تقویت آن‌ها برای تحقق اهداف دانشگاه را در دستور کار داریم.

دکتر فتوحی تأکید کرد: در حوزه ارتباط با صنعت، دانشگاه تلاش کرده تا آرزوی دیرینه این ارتباط محقق شود و در بین اساتید دانشگاه شریف تقریباً ۳۰ درصد درگیر پروژه‌های ارتباط با صنعت هستند که باید این آمار افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: تأسیس دفتر پتنت، موسسه نوآوری و فناوری دانشگاه شریف و تشکیل صندوق مشترک برای ارتباط با صنعت از دیگر اقدامات دانشگاه است. همچنین، پارک علم و فناوری دانشگاه سال گذشته افتتاح شد و ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در اطراف آن شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: استقلال مالی نسبی دانشگاه از برنامه‌هایی است که نیاز به یک مدل مالی دارد و در معاونت پژوهشی دانشگاه شریف دنبال می‌شود.

در ادامه این مراسم مهندس جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات گفت: امروز دانشگاه محل اصلی حل مسائل کشور است و تاکنون دانشگاهیان خود را پیشگام این امر نشان دادند.

مهندس جهانگرد یادآور شد: اگر توییتر آزاد بشود و دیگر فیلتر نباشد فقط یک بحث سیاسی است در حالی که می‌توان از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده کرد و این کار به دست دانشگاهیان امکان‌پذیر است لذا باید دانشگاه در چنین مواردی موضع‌گیری کند.

وی تأکید کرد: سکوت دانشگاه تصمیمات اشتباه را درست نمی‌کند. امیدوارم از برکت دانشگاهیان در خصوص معیشت و زندگی و اقتصاد مردم تأثیرات مطلوب را ببینیم.

دکتر موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در ادامه این مراسم به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه ی پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف پرداخت.

معاون پژوهشی دانشگاه گفت: حمایت از توسعه پژوهش و سوق دادن دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سه و چهار از برنامه‌های اصلی دانشگاه صنعتی شریف است و از حدود ۶ سال پیش برنامه جامع زنجیره‌ای از فعالیت‌ها برای تحقق این مهم انجام می‌شود. توجه به آموزش، توسعه فناوری و محصول، کاربردی‌سازی از برنامه‌های ماست.

وی افزود: در حوزه عملکرد پژوهشی روند روبه‌افزایشی از لحاظ تعداد مقالات و ارجاعات داشته‌ایم و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق حمایت از پژوهشگران می‌توانیم فعالیت‌های پژوهشی را بیشتر کنیم. همچنین تعداد زیادی دانشجوی پسادکتری در این دانشگاه حضور دارند.

معاون پژوهشی دانشگاه افزود: وجود مشکلات اقتصادی و مشکلاتی که بنگاه‌های اقتصادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند این دانشگاه ارتباط خوبی را صنعت داشته و ۵۳ واحد خدمات فناوری در مجتمع فناوری شریف مشغول به فعالیت هستند و ۵۲ درصد از کارکنان مجتمع ارتباط مناسبی با صنعت دارند که در مجموع فعالیت‌های این مجتمع موجب اشتغال ۵۳۸ نفر شده‌ است.

وی درخصوص ثبت اختراعات و ثبت مالکیت فکری در دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: در این حوزه توانسته‌ایم پنج اختراع را به‌ثبت خارجی برسانیم و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گردش مالی دو میلیارد تومانی در سال دارد. در حوزه توسعه فناوری نیز ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری شد و برنامه‌هایی نظیر جشنواره کسب‌وکار شریف، ارائه آموزش کارآفرینی، رویداد مسیر آینده من، برنامه مناظره، باشگاه کارآفرینی و انتشار نشریات را در ۱۵ استان انجام داده‌ایم.

موحدی تأکید کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف حدود سه سال است که به‌طورجدی فعالیت خود را آغاز کرده و تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری و بخش‌های خصوصی دارد. همچنین ناحیه نوآوری شریف را تعریف کردیم که به قطب فناوری کشور تبدیل شود و ۴۵۰ شرکت در این ناحیه مستقر هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۴۵ مجموعه در مرکز رشد دانشگاه نیز فعالیت می‌کنند و از رویکردهای آینده دانشگاه می‌توان به تأکید بر کیفی‌سازی خروجی‌ها، تمرکز بر پژوهش و تأسیس مؤسسه نوآوری و فناوری شریف اشاره کرد.

در این مراسم پژوهشگران برتر، مراکز رشد و آزمایشگاههای پژوهشی برگزیده در چندین حوزه معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. شایان ذکر است در این مراسم از کتاب "اخلاق در پژوهش" که توسط مدیریت امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف تالیف شده، رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990201

وب گردی

وب گردی