عرضه‌ نانوافزودنی برای کاهش آلودگی سوخت‌های دیزلی

شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا نوعی نانوافزودنی به بازار عرضه کرده که می‌تواند آلایندگی خودروهای دیزلی را به شدت کاهش دهد. با توجه به سهم بالای آلودگی هوا توسط موتورهای دیزلی، این محصول می‌تواند گامی بلند در مسیر بهبود هوا باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس اطلاعات منتشر شده، بیش از 78 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای دیزلی است. این در حالی است که در روزهایی که میزان آلودگی هوا از حد مجاز فراتر می‌رود، بیشترین محدودیت گریبان خودروهای بنزینی را می‌گیرد. از این رو باید راهکاری برای حل مشکل آلودگی خودروهای دیزلی ارائه کرد.

طی سال‌های اخیر، نصب فیلتر در این خودروها به‌ منظور کاهش آلودگی انجام شده‌است. البته هنوز مشکل آلودگی هوا و نقش خودروهای دیزلی در بروز این چالش زیست‌محیطی پابرجاست.

شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا نوعی نانوافزودنی برای کاهش آلودگی خودروهای دیزلی ارائه کرده‌است. محمد ابراهیم نجاتیان، از کارشناسان این شرکت، می‌گوید: «شرکت توسعه دانش و فناوری ایلیا افزودنی پایه‌سوختی تولید کرده که برای سوخت‌های دیزلی و همچنین سوخت‌های سنگین‌تر از دیزل نظیر مازوت قابل استفاده است. این افزودنی سوخت می‌تواند سهم آلایندگی هوا را برای خودروهای دیزلی کاهش دهد.»

نجاتیان درباره‌ی مزیت‌های این فناوری و توسعه‌ی بازار این محصول می‌گوید: «یکی از مزیت‌های این فناوری مقدار مصرف آن است، به‌طوری که نسبت افزودن آن به سوخت یک به هزار است؛ بنابراین مقدار کمی از این افزودنی می‌تواند برای حجم زیادی از سوخت دیزل کافی باشد. همچنین این افزودنی موجب کاهش مصرف سوخت دیزل می‌شود. این مزیت در کنار عملکرد بالا و قیمت کم موجب شده تا این محصول برای بازار صادرات جذاب باشد، به‌طوری که رایزنی‌هایی با شرکت‌های ترکیه‌ای و چینی انجام شده تا این محصول به این کشورها صادر شود.»

نجاتیان اظهار امیدواری کرد که با معرفی بهتر این محصول، استفاده از این نوع افزودنی‌ها در خودروهای داخلی افزایش یابد تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت دیزل، سهم آلودگی خودروهای دیزلی نیز کاهش یابد. با توجه به این که خودروهای دیزلی زیادی در بخش حمل و نقل عمومی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کارگیری این افزودنی در آنها، به ویژه در اتوبوس‌های درون شهری می‌تواند به کاهش آلودگی کمک شایانی کند.

شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا از سال 1389 در پارک علم و فناوری پردیس مستقر است و در زمینه‌ی تولید مواد نانو ساختار فعالیت دارد. این مجموعه گستره‌ای از محصولات بر پایه‌ی نانو فناوری تولید می‌کند. برخی محصولات این شرکت عبارتند از: افزودنی سوخت دیزل و مازوت با نام تجاری IFA133، کاتالیست سوخت با نام تجاری IFBC 313 و کاتالیست پیشرفته نفتا ریفورمینگ با نام‌های تجاری IR 139، IR 138 و IR 110.

انتهای پیام/

کد خبر: 990222

وب گردی

وب گردی