تورانی: محتوای کتاب های درسی نباید حافظه محور تدوین شود

معاون وزیر و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: محتوای کتاب های درسی نباید حافظه محور تدوین شده باشند.

دکتر حیدر تورانی معاون وزیر و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه ضرورت ایجاد مدارس پژوهش محور اظهار داشت: ما باید در مدارس کشور،‌ علوم پژوهشی را ترویج دهیم، به اعتقاد من لازم نیست تنها برای یک حوزه پژوهشی خاص،‌ مدرسه ای خاص ایجاد کرد.

وی ادامه داد:‌ همان طور که می دانید امروزه تنوع مدارس زیاد است و در حوزه های مختلف به اندازه کافی مدرسه داریم، من معتقدم لازم نیست مدارسی با کارکرد جدید ایجاد شود؛ بلکه می توان در کارکرد مدارس، مسائل پژوهشی که منجر به ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان می شود را لحاظ کنیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: قرار نیست برای هر وظیفه ای مدرسه ای ایجاد شود، باید کارکردهای حوزه های مختلف را به بدنه مدارس سطح انتقال داد.

وی در زمینه لحاظ کردن مسائل پژوهشی در محتوای درسی تصریح کرد: ما چندین سال است که بحث هم سویی محتوا با مسائل پژوهشی را مطرح کرده و در این راستا نیز ورود کرده ایم؛ به گونه ای دیگر می توان گفت محتوای کتاب های درسی نباید حافظه محور تدوین شده باشند.

معاون وزیر آموزش پرورش با ذکر مثالی متذکر شد: به عنوان مثال لحاظ شده است مباحث پرسش و پاسخ در پایان مباحث درسی دانش آموزان آورده نشود که دانشجویان برای پاسخ گویی به سوالی مشخص مجبور نشوند به کتاب های حل المسائل یا دیگران رجوع کنند.

وی در پایان تاکید کرد: فرآیند تالیف کتاب به گونه ای است که دانش آموز را در ابتدا با سوال و فرضیه ها درگیر کند تا دانش آموزش خودش به دنبال پیدا کردن راه حل برود،‌کتاب های درسی به دانش آموزان راه حل ارائه نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990250

وب گردی

وب گردی