برش مینا و عاج دندان از چه زمانی آسان شد؟

پس از اخذ گواهی FDA به لیزرهای دی اکسید کربن به منظور استفاده در جراحی دهان و دندان، راه برای تحقیق و بررسی دیگر کاربردهای لیزر؛ در دندان‌پزشکی مثل برش مینا و عاج دندان و استخوان فراهم شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سال‌ها است در اخبار پزشکی و مجلات خانوادگی از کاربرد لیزر در درمان‌های دندان‌پزشکی می‌شنویم، زمزمه‌های که نوید از رهایی از صدای آزاردهنده توربین‌های دندان‌پزشکی و کاهش درد و خون‌ریزی می‌دهد، مسائل و مشکلات موجود در حوزه دندان‌پزشکی آشنایی با انواع لیزر و نحوه کاربرد آن‌ها در دندان‌پزشکی ضروری می‌داند.

بر اساس این گزارش؛ در سال 1987 اولین گواهی FDA به لیزرهای دی اکسید کربن برای استفاده در جراحی دهان و دندان اعطا شد و زمینه پذیرش و ارزش‌گذاری را برای استفاده از این گونه لیزرها در محیط‌های بالینی به وجود آورد، پس‌ازآن بود که راه برای تحقیق و بررسی دیگر کاربردهای لیزر در دندان‌پزشکی مثل برش مینا و عاج دندان و استخوان فراهم شد.

محققان متوجه شدند که لیزر RUBY طول موج مناسبی برای برش مینا و عاج دندان ندارد و برای بافت سخت، امیدوارکننده نیست. در حالی که تحقیقات بر روی بافت نرم توسط لیزر موفقیت‌آمیز بود. لیزرهای آرگون، دی اکسید کربن و ND:YAG برای برش و انعقاد بافت‌های نرم مؤثر بودند.

اولین جراحی دهان و دندان در سال 1997 با لیزر دی اکسید کربن انجام شد. در سال 1987 اولین گواهی FDA به لیزرهای دی اکسید کربن برای استفاده در جراحی دهان و دندان اعطا شد و زمینه پذیرش و ارزش‌گذاری را برای استفاده از این گونه لیزرها در محیط‌های بالینی به وجود آورد.

تمام تحقیقات اولیه دندان‌پزشکی بر روی لیزرهای RUBY متمرکز بوده و لیزرهای ND:YAG در طول سال‌های اولیه مورد فراموشی قرار گرفت. پس‌ازآن بود که راه برای تحقیق و بررسی دیگر کاربردهای لیزر در درمان پزشکی مثل برش مینا و عاج دندان و استخوان فراهم شد.

تحقیقات بر روی لیزر با توجه به درخواست‌های وسیع‌تر در دندان‌پزشکی توسط دکترتری میزر و برادرش ویلیام در سال 1985 انجام شد. آن‌ها از لیزر ND:YAG برای برداشتن پوسیدگی استفاده کردند و کمی بعد از اولین لیزر دندان‌پزشکی را با یک روش و سیستم درست توسعه دادند که یک جرقه در حوزه‌های لیزرهای دندان‌پزشکی بود. محصول آن‌ها D_LASE 300 سبب پیدایش لیزرهای داندان پزشکی آمریکایی و همچنین پیدایش انجمن‌های لیزرهای دندان‌پزشکی شد.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

در دندان‌پزشکی با توجه به هدف خاص لیزرهای مناسب استفاده می‌شود، پرکاربردترین لیزرهای در این حوزه لیزرهای دیودی، آرگون است و کاربردهای گسترده‌ای‌ نیز همچون تشخیص پوسیدگی دندان، درمان، جرم‌گیری و سفید کننده دندان، درمان حفره‌ها در سطح دندان‌های آسیا، جراحی‌های دهان و دندان، درمان ریشه، برش عاج و مینای دندان، جراحی لثه، برداشت تیرگی‌های لثه و رفع حساسیت‌های دندانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990258

وب گردی

وب گردی