بیگدلی: جای غرب شناسی و صهیونیسم شناسی در دانشگاه های کشور خالی است

استاد دانشگاه امام صادق(ع) از نبود رشته هایی همانند غرب شناسی و صهیونیست شناسی در دانشگاه های کشور انتقاد کرد.

عطاءالله بیگدلی استاد دانشگاه امام صادق(ع) و متخصص غرب شناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم تدریس علوم اقتصادی اسلامی و نبود دغدغه صهونیسم ستیزی در دانشگاه های کشور اظهار داشت: متاسفانه دانشگاه های کشور به صورت جدی، توجه چندانی به نیازهای جامعه و انقلاب اسلامی ندارند.

وی افزود: در حال حاضر مهم ترین کشوری که از لحاظ ایدئولوژیک و مبنایی دشمن انقلاب اسلامی تلقی می شود اسرائیل است؛ دانشگاه های کشور باید زمینه هایی را برای شناخت و مطالعه دقیق این کشور فراهم کنند و چند متخصص را در راستای صهیونیسم شناسی و غرب شناسی باید تربیت کنند؛ اما متاسفانه این دغدغه در دانشگاه های کشور دیده نمی شود.

بیگدلی ادامه داد: در حال حاضر پس از سالیان متمادی به تازگی دانشگاه تهران رشته مطالعات آمریکای شمالی را در این دانشگاه قرار داده است که البته بسیار دیر شده است؛ ما بایستی رشته هایی مانند یهود شناسی، غرب شناسی و رشته های مهمی که نیازمند دانشجویان است را در دانشگاه های کشور قرار دهیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اذعان داشت: متاسفانه هیچ نسبتی میان دانشگاه های کشور و نیازهای واقعی جمهوری اسلامی و آرمان های انقلاب اسلامی وجود ندارد؛ این مشکل اساسی و بنیادی دانشگاه های ماست.

وی با بیان این که دانشگاه محل تدریس علومی است که در قالب نظمی علمی جای گرفته اند تصریح کرد: این موضوع بدین معنی است که این علوم دارای کتاب، مقاله و نوشته هستند و حدود چندین سال از فرآینده نهادینه شدن آن ها گذشته است؛ متاسفانه کشور ما در شرایطی قرار دارد که مسائلی همانند اقتصاد مقاومتی و اقتصاد تحریمی به مسائل علمی تبدیل نشده است.

بیگدلی گفت: در کشورهای خارجی به این شکل است که برای تبدیل شدن یک موضوع به مسئله‌ای علمی، ابتدا این موضوعات در پژوهشکده ها و اندیشکده ها بررسی می شود و طبق آن متون علمی و استادان صاحب‌نظر تولید می شوند؛ سپس در عالم سیاست و واقعی اجرا می شود و پس از حدود 10 تا 15 سال رشته هایی بر مبنای آن موضوعات در دانشگاه ها قرار می گیرند.

این متخصص حوزه غرب شناسی در پایان تاکید کرد: موضوعاتی همانند اقتصاد مقاومتی و اسلامی، ابتدا باید در اندیشکده ها و پژوهشکده ها بررسی شود و سپس بعد از گذشت حدود چندین سال وارد دانشگاه ها و رشته های دانشگاهی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990262

وب گردی

وب گردی