دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بی‌نظیری برای جذب و تربیت دانشجویان خارجی دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه جامعه‌المصطفی افتخار نظام اسلامی است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بی‌نظیری برای جذب و تربیت دانشجویان خارجی دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه اعضای هیات رئیسه دانشگاه، به منظور آغاز همکاری‌های مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی در حوزه دانشجویان خارجی صبح امروز با حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس و اعضای هیات امنای جامعه المصطفی العالمیه دیدار کردند.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه دارای یک میلیون و 327 هزار دانشجوست که از این تعداد، 656 هزار دانشجو در حوزه علوم انسانی تحصیل می‌کنند. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی دو سازمان نزدیک به هم هستند که آرزو می‌کنیم رشد بالایی داشته باشند.

جامعه المصطفی افتخار نظام اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در جامعه المصطفی فرصت مغتنمی برای ایجاد همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی است، خاطرنشان کرد: آشنایی و دیدگاه خوب ایشان در حوزه علوم انسانی می‌تواند بنای همکاری جدی بین دانشگاه آزاد اسلامی که یک نهاد علمی، اجتماعی و فرهنگی است با جامعه المصطفی به عنوان نهادی علمی و اسلامی که باعث افتخار نظام است، باشد.

دکتر طهرانچی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بین‌الملل، اظهار داشت: این دانشگاه حضور فعالی در کشورهای منطقه دارد. به عنوان نمونه واحد افغانستان بیش از 700 دانشجو در کابل دارد. علاوه بر این، واحدهای فعالی در لبنان و امارات متحده عربی داریم و قرار است در کشورهای عمان، عراق و سوریه نیز واحدهای برون مرزی ایجاد کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جامعه المصطفی العالمیه توانسته از 132 کشور دانشجوی خارجی جذب و آنها را با معارف اهل بیت (ع) آشنا کند، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند «جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد پیشرفت‌های علمی خود را به کشورهای منطقه منتقل کند و این موضوع خلاف سیاست‌های کشورهای غربی است که مانع انتقال علم و فناوری به کشورهای دیگر می‌شود.»

وی ادامه داد: ابعاد فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در کشور بی‌نظیر است و با دارا بودن واحدهای متعدد دانشگاهی در تمامی شهرها، نظام شبکه‌ای حقیقی دارد که این موضوع ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای این دانشگاه ایجاد کرده که می‌تواند باعث همکاری‌های گسترده با جامعه المصطفی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تأثیر فعالیت‌های علمی و دانشگاهی در کشورهای خارجی، گفت: با نگاه جدی که در دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی وجود دارد، می‌توانیم پوشش مناسب در تربیت و آموزش دانشجویان خارجی و آشنایی آنها با تعالیم اسلامی ایجاد کنیم.

وی افزود: بنابراین جامعه المصطفی تجربه ذی‌قیمتی برای ماست تا بتوانیم تربیت حداقل 134 هزار دانشجوی خارجی را در دستور کار قرار دهیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در دانشگاه‌های ایران نسبت به جذب دانشجویان خارجی غفلت شده، تصریح کرد: حداقل 34 درصد دانشجویان دانشگاه‌های انگلستان خارجی هستند؛ اما این نسبت در ایران کمتر از یک‌ درصد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی مراکز نوآوری و مدارس مهارت در این دانشگاه، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، مهارت‌آموزی است تا دانش‌آموزان و دانشجویان پس از اتمام تحصیل دارای مهارت باشند و بتوانند اشتغال خود را تأمین کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بی‌نظیری برای جذب و تربیت دانشجویان خارجی دارد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از هیچ گونه بودجه دولتی بهره‌مند نیست، اما با تکیه بر منابع شهریه‌ای و فعالیت‌های دانش بنیان، 7 هزار میلیارد تومان بودجه سالانه در اختیار دارد که برای توسعه آموزش و پژوهش هزینه می‌شود، این در حالی است که دانشگاه‌های دولتی به دلیل وابستگی به بودجه دولت در مسیر توسعه با مشکلاتی مواجه هستند و دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل عدم وابستگی به بودجه دولت، می‌تواند با سرعت و شتاب بیشتری در مسیر توسعه و تحول حرکت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وجود 370 واحد دانشگاهی، 24 هزار رشته محل، 24 هزار عضو هیأت علمی تمام وقت، 32 هزار عضو هیات علمی مرتبط و 700 مدرسه سما، فرصت مناسبی را برای همکاری‌های مشترک دانشگاه آزاد اسلامی با سایر نهادهای مهم علمی مانند جامعه المصطفی ایجاد کرده که ما از گسترش این همکاری‌ها استقبال خواهیم کرد.

وی در پایان تأکید کرد: جلسه امروز مبنای همکاری جدی بین این دو نهاد علمی است و پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری و مشخص شدن جزئیات آن، هر ساله مجمع مشترک برای بررسی پیشرفت همکاری‌ها برگزار خواهد شد. اراده همکاری در فصل جدید با جامعه المصطفی جدی است و خوشبختانه جامعه المصطفی در حوزه علوم انسانی اسلامی به صورت متقن و خوب کار کرده و ما با توجه به دارا بودن 10 هزار دانشجوی غیرایرانی در داخل کشور و 2 هزار و 500 دانشجوی خارجی در واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توانیم همکاری‌های مثمر ثمر و مفیدی داشته باشیم.

در این نشست مقرر شد کمیته کاری مشترک از دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی تشکیل شود تا مفاد تفاهم‌نامه همکاری تدوین شود و جزئیات این همکاری به امضای طرفین برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990268

وب گردی

وب گردی