توجه به علوم انسانی از اولویت‌های پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی است

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توجه به علوم انسانی از اولویت‌های پژوهشکده است، توجه به این عرصه یکی از اصلی ترین و مهم ترین ماموریت‌‌‌‌های ما در جهت توسعه و توجه به علوم انسانی با رویکرد اسلامی به شمار می رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مهم‌‌‌‌ترین اهداف تشکیل این پژوهشکده گفت: برگزاری همایش بین‌‌‌المللی کار آمدی نظام که امری مهم در آستانه چهلمین سالگی انقلاب بود، یکی از مهم‌‌ترین برنامه‌‌های پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب است، هیچ یک از مراکز و پژوهشکده‌‌های کشور به این صورت که ما در این موضوع ورود کرده ایم، توجهی به آن ندارند.

وی افزود: سه گروه برای این پژوهشگاه تعریف شده که شامل گروه مطالعات بنیادی و راهبردی، مطالعات پیمایشی و تحقیقات میدانی می‌‌شود. من به عنوان نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در شورای تحول علوم انسانی حضور دارم،‌ در این راستا توجه به علوم انسانی را در این پژوهشگاه جزو اولویت‌های خود قرار دادیم،‌ توجه به این عرصه مهم است و یکی از اصلی ترین ماموریت‌‌‌‌های ما در جهت توسعه و توجه به علوم انسانی با رویکرد اسلامی به شمار می رود که کارگروه مخصوص به خود را دارد.

خیری در ادامه یاد آور شد: در بحث راهبردی نیز توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که به صورت خاص، آسیب‌‌های هویتی و تولید کتاب های درسی با برخی از مراکز حوزوی و پژوهشی را مد نظر قرار داده‌ایم،‌ گفتنی است برای تولید منابع درسی یک کار گروه ویژه‌ با بحث کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی تشکیل داده‌ایم که مورد غفلت واقع شده بود.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی به یک مطالبه از سوی دانشگاهیان تبدیل شده است، در همین راستا برنامه جدی واحدهای دانشگاهی برای تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی در حوزه استادان و آزاد اندیشی در حوزه دانشجویان انجام شده و بخشنامه‌ها و شیوه‌‌نامه‌‌های مربوط در این زمینه صادر و تبدیل به یک گفتمان شده است.

وی تاکید کرد: با مجامع بیرون از پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب درباره تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی و آزاد اندیشی تعاملاتی داشته‌ایم، در امور پیمایشی نیز سواد انقلابی را مد نظر قرار دادیمکه کار اندکی در این مورد صورت گرفته بود. لازم به ذکر است مطالعات اکتشافی در این زمینه انجام شده که باید شاخص‌ها و معیارهایی را برای سواد انقلابی تعریف کنیم،‌ این اقدام یک کار ملی است که در حوزه مطالعات میدانی در حال پیگیری کلیه این موارد هستیم.

گفتنی است، پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب ذیل معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1384 تحت مجوز وزارت علوم تأسیس شد،‌ رویکرد اصلی این پژوهشکده تحقیق و پژوهش در زمینه آموزش علوم اجتماعی و انقلاب و تولید دانش با استفاده از منابع علوم انسانی است.

این پژوهشکده برای بسط و گسترش آموزه‌های بنیادی و کاربردی، تعمیق اندیشه در رشته‌های تخصصی علوم انسانی و نقد و بررسی نظریات معطوف به آینده می‌کوشد که ابعاد و زوایای مختلف آن را بر‌اساس رویکردهای علمی و پژوهشی تبیین کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990280

وب گردی

وب گردی