آقای نماینده ؛ لطفا فحش ندهید ...!

وقتی به سیره بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران نگاه می کنیم می توجه می شویم که تندخویی و فحاشی جایی در رفتار ایشان نداشته است اما این دو خصیصه در مواردی از سوی مسئولان کشور دیده شده که باعث می شود چهره خوبی از دولت و مجلس در منظر مردم نشان داده نشود.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، مجلس شورای اسلامی خانه ملت و محل عصاره فضائل مردم محسوب می شود. جایی که نمایندگان مردم در آن به رتق و فتق امور و ریل گذاری برای قوه مجریه در تکاپو هستند و در این بین هم رفتارهایی از انها دیده می شود که باعث تعجب ملت می شود. رفتار هایی که وقتی به سیره بزرگان کشور چون امام خمینی (ره) رجوع می شود خلاف آن ثابت و به نوعی اقدامات آنها رد می شود. قبل از پرداختن به موضوع اصلی باید جایگاه خدمت به مردم و احترام به آنها از دیدگاه امام خمینی (ره) بررسی شود. به طور مثال امام خمینی، در خصوص تعهد و مسئولیت ایمانی چنین می فرماید: «ما هرچه خدمت بکنیم به این ملت، کم خدمت کرده ایم، برای این که این ملت بود که همه این گرفتاری ها به دست او رفع شد... ما باید خدمتگزار باشیم، واقعاً خدمتگزار باشیم و هرچه خدمت بکنیم، باز کم است... این ها بندگان خدا هستند، این ها کسانی هستند که برای خدا دارند خدمت می کنند به این کشور، و شکر این است که ما به آن ها خدمت بکنیم، هر کس در هر مقامی که هست خدمت بکند.» (صحیفه امام، ج 20، ص 126) ناگفته پیداست که این خدمت باید همراه با احترام و اکرام باشد. اقدامی که اگر آمیخته به خوش اخلاقی شود، می تواند مبین رفتار خدمتگذار نظام اسلامی در قبال مردم کشور باشد.

خاک بر سر ملت!!!

طی چند روز اخیر فیلم کوتاهی از نماینده مجلس در فضای مجازی پخش شد که در آن وی به توهین و فحاشی در قبال مردم ایران اقدام می کند. توهینی که این روزها باعث شده تا زمزمه استیضاح وزیر کار در اخبار شنیده شود. ماجرا از این قرار است که محمدباسط ‌درازهی، نماینده مجلس، در گمرک جنجال لفظی را با یکی از کارمندان این سازمان که می خواهدانصاف را در قبال مردم دیگر رعایت کند به وجود می آورد. درازهی طی این بگو مگوی ایجاد شده، در پاسخ به یکی از شهروندان حاضر در آنجا که می گوید خاک بر سر ملتی که تو نماینده اش هستی، گفت: «بله خاک بر سرش کنند.» همین جمله باعث شد مردم حاضر واکنش نشان داده و او را از گمرک بیرون کنند.

هرچند این اقدام بازخوردهایی چه در مجلس و یا فضای مجازی، حتی در بین مردم داشته است اما با نگاهی گذار می توان مثال های دیگری از این نوع توهین هایی که نمایندگان مجلس و حتی اعضا کابینه دولت روا داشته اند پیدا کرد.

هجمه علیه روحانیت

به طور مثال یکی از این دست توهین ها در بین خود نمایندگان مجلس در گرفت. مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس در جلسه علنی (چهارشنبه 21 تیر) قوه مقننه در جریان بررسی سه‌فوریت طرح الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی که در مخالفت با سه‌فوریت این طرح سخن می‌گفت، اظهار داشت: بنده وقتی که اسامی امضاکنندگان این طرح را دیدم، ابتدا فکر کردم اعضای جبهه پایداری این طرح را امضا کرده‌اند.

وی ادامه داد: اما 8 نفر از اعضای فراکسیون روحانیت این طرح را امضا کرده بودند که گویا تخصص نفتی داشته‌اند.

همین اظهار نظر باعث توهین به روحانیون مجلس شد و واکنش های آنها را در پی داشت. به همین خاطرجمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین روحانیون پارلمان با حضور کنار صندلی نماینده تهران اعتراضات شدیدی نسبت به توهین‌هایی که به روحانیون مجلس داشت ابراز کردند.

اما این اقدام کواکبیان یکی از مواردی بود که از سوی نمایندگان مجلس سر زده و به نوعی توهین به مردم هم محسوب می شود.. ولی با کمی دقت نظر می توان موارد دیگری را هم پیدا کرد که به مراتب از توهین کواکبیان تندتر بوده است.

توهین به شهدای مدافع حرم

طی رفتار دیگری احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در حین برگزاری آئین بزرگداشت شهدای مدافع حرم استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان که با حضور خانواده بزرگوار شهید سر جدای مدافع حرم استان سمنان برگزار شد؛ در اقدامی عجیب نسبت به شعری در رثای شهدای مدافع حرم و محکومیت اقدام برخی نمایندگان مجلس مبنی برگرفتن عکس سلفی حقارت که از سوی مجری این مراسم قرائت شد؛ اعتراض و با برخاستن از جای خود و دادوفریاد در سالن برگزاری این آئین این اشعار مجری را مزخرفات آمریکایی دانست.
وی در ادامه و هنگام خروج از این برنامه و زمانی که با اعتراض پدر شهید مدافع حرم محمدحسین حمزه مواجه شد؛ با جمله «به تو چه!» پاسخ وی را داد.

گویا برخی از نمایندگان مجلس وقتی پایشان به پارلمان ایران باز می شود اعتقادات مردمی که آنها را راهی خانه ملت کرده اند برایشان اهمیتی ندارد که چنین گستاخانه توهین می کنند. اما ای کاش چنین توهین هایی به این جا ختم می شد، ولی این جریان ادامه داشته است.

مجلس و جامعه معلولان

ماجرای توهین یکی دیگر از نمایندگان مجلس از این قرار است. طی جلسه ای بار دیگر نمایندگان مجلس با ثبت نام افراد نابینا در انتخابات مجلس مخالفت کردند. اما این بار غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و ارادان در مجلس که به عنوان مخالف صحبت می‌کرد در سخنانی گفت: «چه فرقی می کند بین بینایی و شنوایی، البته شاید بهتر هم باشد کسی که لال باشد وارد مجلس شود، حداقل چالش درست نکند و دردسر هم برای ما درست نکند.»

این سخنان که نوعی توهین به جامعه معلولان کشور محسوب می شد با واکنش‌های منفی جامعه معلولان مواجه شد.به طور مثال علی صابری، حقوقدان و عضو نابینای شورای شهر سابق تهران در اعتراض به سخنان این نماینده مجلس گفت: «ترجیح می دهم با یک بیت از سعدی شروع کنم که می فرماید: دیده را فایده آن است که بهتر ببیند. البته به این معنی نیست که از محیط عقلانیت بیرون بیایم و وارد محیط احساسی شوم. متاسفانه نابینایی و ناشنوایی روز چهارشنبه مجلس ، مبنای متلک گویی افرادی در مجلس قرار گرفت. متلک هایی که برازنده کسی نیست.»

ادعاهی واهی محمود صادقی

متاسفانه بعضی اوقات اظهارات برخی از نمایندگان مجلس نه تنها توهین محسوب شده است بلکه باعث شده تا گزکی به دست دشمنان ملت افتاده و از آن علیه کشور سواستفاده کنند. چنین چیزی به اظهارات جنجالی محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی باز می گردد. محمود صادقی درباره حساب‌های قوه قضائیه که آنها را به چند تن از مسئولان این قوه نسبت می‌داد، مورد توجه رسانه‌های ضدانقلاب بویژه «آمدنیوز»‌ قرار گرفت. صادقی این موضوع را به مجلس نیز کشاند و درباره حساب‌های قوه قضائیه با اینکه می‌دانست این موارد دروغ هستند، تهمت پراکنی کرد.

صادقی در حالی این تهمت‌ها را بازهم پیگیری کرد که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به این موضوع پاسخ داده بود. مداومت صادقی در این مسئله جعلی سبب شد تا «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع ورود پیدا کند و اینگونه در صحن علنی صادقی را خطاب قرار دهد:‌ شما یک چیزی اضافه کرده‌اید و گفته‌اید بر اساس کدام قانون این مبالغ به یک حساب شخصی داده می‌شود؟ اینجا نقطه اتهام است؛ ببنید! وقتی وزیر اقتصاد می‌گوید آن سایت ضدانقلاب دروغ گفته است و این پول‌ها که در قوه قضائیه است به نام قوه قضائیه می‌باشد، از برادر عزیزمان آقای دکتر صادقی فرزند شهید صادقی عزیز نماینده مجلس انتظار نبود که آن را تائید کند.

منقتدان مطهری احمق هستند!!!

توهین اخیر نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی به یک جوان منتقد به شدت دردآور و غم‌انگیز بود؛ توضیح‌این که پس از پایان سخنرانی علی مطهری در یکی از شهرها، جوانی منتقد که از فشار گرانی و اوضاع اقتصادی کنونی به ستوه آمده است، خطاب به وی می‌گوید: «شما به جای این‌که بگویی چرا ماشین تولید داخل شده ۴۵ میلیون تومان، درباره غدیر صحبت می‌کنی؟! مردم را یک مشت کور فرض می‌کنی؟! مملکت روحانی و امام جمعه دارد، شما در جایگاهی نیستی که بخواهی درباره غدیر صحبت کنی! شما در جایگاه نایب رئیسی مجلس بگو چرا پراید شده ۴۰ میلیون!» اما علی مطهری در کمال شگفتی او را احمق خطاب می‌کند و می‌گوید: «تو احمق و نادانیکه می‌گویی من نباید درباره غدیر حرف بزنم!» و شگفت‌آمیزتر این‌که روحانی همراه روحانی که بعدها معلوم شد از متصدیان ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور در گلپایگان هم بوده است، به جای تذکر دوستانه به مطهری بابت اهانتش به یک انسان بی‌پناه، خود در اقدامی دور از شأن خطاب به جوان منتقد می‌گوید: «تو آبروی عمامه و لباس من را بردی!... می‌کنمت داخل گونی!»

خبرنگار باید عقل داشته باشد

اما این یک طرف ماجرا است. در طرف دیگر دولتی قرار دارد که از همان ابتدا در قبال منتقدان برجام شروع به فحاشی کرد و القابی چون بی سواد، لبو فروش و ... را به آنها الصاق کرد. اما گاهی اوقات کار از برده شدن الفاظ عبور کرده و اقدام فیزیکی هم به آن اضافه شده است. به طور مثال عباس آخوندی وزیر سابق راه و مسکن در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه گفته شده ایرباس سوم که به ایران آمده است مرجوعی کشور کلمبیا است، آیا این موضوع صحت دارد و شرایط آن اکنون چگونه است گفت: مرجوعی یعنی چی، این حرف های عجیبی است.

در ادامه اما وزیر راه پس از قطع دوربین نسبت به این سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان واکنش دیگری نشان داد و به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد!»

بی شعور!

اما چنین رفتار زشتی تنها از وزیر راه و شهرسازی سابق دولت روحانی سر نزد بلکه در اقدام دیگری توهینی همراه با تهدید از سوی وزیر بهداشت یعنی قاضی زاده هاشمی نسبته با کارگزار دولت صورت گرفت.

در جریان بازدید سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرکز اورژانس شهرستان بدره شماری از مردم حاضر در محل نسبت به کمبود امکانات پزشکی و درمانی در شهرستان به وزیر بهداشت گلایه کردند.

در این بین یکی از مسؤولان دولتی در شهرستان سخنان مردم را تأیید کرده که با اعتراض شدید وزیر بهداشت مواجه می‌شود و سخنان تندی از سوی وزیر در حضور مردم عنوان می‌شود، به‌طوری که در پاسخ به این فرد می‌گوید، خیلی غلط کردی بی‌شعور! اگر من بگذارم یک روز دیگر اینجا کار کنی.

با این اوصاف باید گفت می طلبد نظارت ویژه‌ای بر روی مسئولان کشور وجود داشته باشد. زیرا زیبنده مسئولان کشور فحاشی و تند خویی نیست. که صدالبته با رجوع به سیره بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران می توان چنین چیزی را دریافت. همچنین درباره نمایندگان مجلس باید گفت لازمه انتخابات نمایندگان داشتن دقت نظر است. در این راستا می طلبد هم قوانین بهتری برای انتخابات کشور وضع شود و هم مردم در انتخاب خود دقت بیشتری داشته باشند. شورای نگهبان هم باید با نظارت دقیق تری وارد میدان شود تا از ورود افرادی که عواطف ملت را جریحه دار می کنند جلوگیری کرده و منتخبان شایسته تری را در ملاء انتخاب بگذارد. اما مهم این است که ببینیم مجلس شورای اسلامی چه نظارتی بر روی رفتار نمایندگان ملت خواهد داشت. زیرا رفتار آنها در قبال فحاشی های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس نشان می دهد تا چه اندازه در راستای شایسه سالاری و خدمت به مردم می تواننند قدم های استواری بردارند.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 990307

وب گردی

وب گردی