خدادادی: باید فرایندها در عرصه تحقیق و توسعه بهبود پیدا کند

رئیس جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی، با بیان این که صنعت و دانشگاه نواقص عمده ای در اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی دارند، گفت: باید فرایندها در عرصه تحقیق و توسعه بهبود پیدا کند تا بتوانیم مسیر توسعه را برای هر دو بخش فراهم کنیم.

محمد خدادادی رئیس جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز،با اشاره به اینکه این دانشگاه پروژه هایی را در دستور کار خود قرار می‌دهد که مورد نیاز کشور است، گفت: ما می‌توانیم ادعا کنیم طی 30 سال اخیر پژوهشی نبوده که انجام داده باشیم و به یک نیاز منتهی نشده باشد. ابتدا مدل کسب را استخراج کرده و بعد اگر پروژه نیاز پژوهشی و تولید فناوری داشته باشد در آن موقع ما ورود پیدا می کنیم به طوری که بخش خصوصی اگر در این پروژه وارد نشده باشد ما آنها را در اولویت کاری قرار می دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین در رشته هایی ورود پیدا می کنیم که برپایه علوم مخابرات و الکترونیک قدرت کنترل است در سال‌های اخیر پروژه های تولید فناوری و راه اندازی خط تولید موتورهای گیرلس آسانسور که موتورهای نسل جدید است را آغاز کردیم این درحالیست که قبلا این دستگاه از خارج وارد کشور می شد. هم‌اکنون این پروژه با حمایت پژوهشگاه نیرو به مرحله خوبی رسیده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی، در ادامه به تولید سامانه چراغ فرودگاهی در صنعت هوایی اشاره کرد و افزود: این پروژه با حمایت شرکت هواپیمایی کشوری در حال اجرا است. همچنین مجموعه سیستم قدرت و سیستم کنترلی این سامانه در حال طراحی است که امیدواریم تا سال 98 این پروژه به طور کامل بومی‌سازی شده و وارد بازار شود. در کنار این موارد در جهت بومی کردن ساخت پروژه‌های نیروگاه خورشیدی و سیستم کنترل تردد مترو فعالیت هایی را انجام داده‌ایم. هم‌اکنون سیستم کنترل تردد در متروها اجرا شده تا جایی‌که در مترو فرودگاه امام انجام نصب شده است و در نظر داریم که یکی از سیستم های مورد نیاز مترو دی سی سوئیچ را در تمام ایستگاه‌ها به طور مشترک در بخش تجهیزات مترو تهران انجام دهیم.

خدادادی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که اکثر پروژه‌ها متناسب با نیاز صنعت تعریف نشده است؟ گفت:از دید ما این دیدگاه اشتباه است که برخی معتقدند پروژه هایی که در کشور انجام می شود متناسب با نیاز صنعت نیست این اشتباه نه اینکه ما بگوییم همه پروژه های دانشگاهی مورد نیاز جامعه است. کشور ما کشوری درحال توسعه است. درست است که هم در بخش صنعت و دانشگاه نواقص عمده ای وجود دارد؛ این در حالی است که دانشگاه فارغ التحصیل های خوبی را تحویل جامعه داده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون با حجم بالای فارغ التحصیل رشته های مختلف پژوهش مواجه هستیم که قابلیت بسیار خوبی در حوزه دانش دارند و این نشان می دهد که دانشگاه‌ها کار خودشان را انجام می دهند؛ البته باید فرایندها در عرصه تحقیق و توسعه بهبود پیدا کند ولی نباید این نکته را منکر شد که مسیر مشخص نیست و ما بدون برنامه حرکت می کنیم؛ به هیچ وجه چنین نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 990308

وب گردی

وب گردی