از تولید ربات کمک جراح تا پیشنهاد شرکت اپل به پژوهشگر ایرانی واحد علوم و تحقیقات

دستاوردهای دانشجویان و اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات نشان از سطح بالای پژوهش و خلاقیت میان این قشر فرهیخته دانشگاهی است که با توجه بیشتر، مسئولان امر می توانند از پیشگامان تولید داخلی و کمک به اقتصاد مقاومتی در ایران باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، واحد علوم و تحقیقات یکی از واحدهای مطرح و شناخته شده دانشگاه آزاد اسلامی است که به جرئت می‌توان گفت در بعضی از رشته‌‌ها و برخورداری از امکانات مناسب با دانشگاه‌های مادر دولتی برابر است و اکنون بیش از سه دهه از فعالیت این واحد دانشگاهی که اولین زمزمه‌های ایجاد آن در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ به گوش رسید، می‌گذرد.

امروز، این واحد پرتوان دانشگاه آزاد دستاوردهای بسیاری را در زمینه‌‌های مختلف علمی و پژوهشی کسب کرده است. ساخت مراکز تحقیقاتی چون فیزیک پلاسما؛ انرژی و محیط زیست؛ مهندسی در پزشکی و بیولوژی مجتمع تحقیقاتی شیخ بهایی؛ مجتمع آزمایشگاهی زکریای رازی؛ مرکز تحقیقات امنیت سایبری؛ آزمایشگاه آب و فاضلاب؛ مرکز مشاوره پزشکی و تحقیقات سلامت؛ مرکز تحقیقات کاربردی بیوفوتونیک؛ نتیجه 36 سال تلاش محققان و پژوهشگران این واحد دانشگاهی است که امروز در تولید محصولات مختلف دستاوردهای بسیاری داشتند و در قله‌‌های بلند علم و دانش نام دانشگاه آزاد را در ایران و جهان طنین انداز کردند.

برخی از دستاوردهای این واحد دانشگاهی به اندازه‌‌ای چشمگیر بوده است که مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. تا جایی که یکی از مخترعان حاضر در این نمایشگاه از شرکت اپل دعوت به همکاری شده؛ اما علی‌رغم عدم حمایت‌‌های لازم و هزینه شخصی برای تمام پروژه‌های تحقیقاتی خود حضور در ایران و خدمت به وطن را به تمام تعلقات دنیوی ترجیح داده که قطعا حفظ چنین سرمایه‌هایی نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است. برای بررسی بیشتر محصولات و دستاوردهای این واحد دانشگاهی در یک گزارش میدانی به سراغ نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات که در دانشکده علوم پایه این واحد دانشگاهی برگزار شده بود رفتیم و محصولات شاخص و دستاوردهای محققان علوم و تحقیقات را مورد بررسی قرار دادیم که مشروح آن در زیر آمده است:

دستاوردها و تولیدات در عرصه پزشکی

ربات کمک جراح یکی از محصولات پزشکی مورد توجه این نمایشگاه بود که برای کمک در جراحی قلب کاربرد دارد و در مرحله اولیه عرضه است، دستگاه گرم کننده خون قبل از تزریق که مشکلات مربوط به یکسان سازی دمای خون تزریقی و خون موجود در بدن را رفع می‌کند، دستگاه اعصاب سنج که قابلیت تشخیص بیماری پارکینسون دارد، در‌باز‌کن نمونه خون که به سختی باز می‌شود، به صورت خودکار توسط دستگاه باز شده که در حال حاضر به صورت دستی در کشور وجود دارد و چون ممکن است منجر به ریختن خون و ایجاد آلودگی شود کاربرد مهمی در امور آزمایشگاهی دارد که در ایران وجود نداشته و یک تولید منحصر به فرد است.

ربات کمک جراح

دربازکن نمونه خون

آویز بالای سر نوزاد که به صورت دستگاه هشدار دهنده علائم حیاتی عمل می‌کند نیز یکی دیگر از دستاوردها و اختراعات مربوط به دانشکده علوم و فناوری‌های پزشکی واحد علوم و تحقیقات است و تمامی این محصولات بعد از کسب مجوزهای لازم قابلیت تجاری سازی و عرضه در بازار داخلی و جهانی را دارند که قطعا منجر به ارزآوری سودمندی برای کشور خواهد شد.

آویز هشدار دهنده علائم حیاتی نوزاد

دستاوردها و تولیدات حوزه علم شیمی

دستگاه تصفیه هوا که بر پایه میکروجلبک‌‌ها تهیه شده، یکی از دستاوردهای دانشجویان گروه شیمی مهندسی پلیمر است که توانایی تزریق اکسیژن به محیط و حذف CO2 را دارد و حتی به نسبت درختان و گیاهان محیط از قابلیت بیشتری برای تصفیه هوا برخوردار بوده و دائم در حال حذف CO2 از محیط است که در مراحل صنعتی‌‌‌سازی و دریافت مجوزهای لازم قرار دارد.

یکی از مهم‌‌‌ترین دستاوردهای این نمایشگاه که قابلیت عرضه بین المللی دارد، طراحی و ساخت فتوبیو رآکتور لوله‌ای مارپیچ هیبریدی هرمی به منظور کشت میکرو جلبک و تهیه انواع متابولیت‌های ثانویه از آن است که برای اولین بار در کشور توسط دانشجویان گروه شیمی مهندسی پلیمر واحد علوم و تحقیقات منتسب به پژوهشگران گروه دکتر فرشید پژوم شریعتی ساخته شده است.

محصولات متفاوتی را از این میکروجلبک‌‌ها می‌‌توان استخراج کرد، از جمله انواع دارو برای مقابله با سرطان‌ها، تولید خوراک دام و طیور، پرورش ماهی همچنین صابون‌هایی برپایه این میکروجلبک‌‌های خشک شده به تولید رسیده که تمام استاندارهای لازم برای درمان برخی بیماری‌های پوستی را دارد که تولید انبوه در این زمینه، منجر به خودکفایی داخلی در جهت تولید مواد اولیه و قابل رقابت با نمونه‌‌های خارجی در تولید محصولات حاصل از این میکروجلبک‌‌ها خواهد شد.

دستاوردها و تولیداتی درحوزه علم نانو

ساخت سنسور هشدار دهنده نشت گاز یکی دیگر از دستاوردهای مهم عرضه شده واحد علوم و تحقیقات در این نمایشگاه بود که توسط دکتر لیلا فکری اول پژوهشگر پسا دکتری واحد علوم و تحقیقات ساخته شده است. برای اینکه بتوانیم گازی که در محیط نشت می‌شود را کنترل کنیم نیاز به یکسری نانو موادی داریم که به صورت فلزی باید سنتز شود و سنتز این گاز در آزمایشگاه فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات انجام شده و این دستگاه برای اولین بار به این شکل در ایران تولید شده است و بعد از دریافت مجوزهای لازم به تجاری سازی خواهد رسید.

لیلا فکری اول پژوهشگر پسادکتری

این پژوهشگر نخبه ایرانی، اختراع درخور توجه دیگری دارد که شامل یک ابر خازنی است که برای شارژ باطری موبایل کاربرد دارد و برای این کار از کاغذ و لابه لای آن از نانو ذرات مختلف استفاده شده تا کاغذ را رسانا کنند و بارهای الکتریکی در آن محصور شود که یکی از مهم‌ترین کاربردهای این محصول در باطری‌‌های موبایل بوده که از لوازم پرکاربرد دنیای امروز است.

این محصول برای اولین بار در دنیا تولید شده و ارائه آن توسط الزویر که یکی از بزرگ‌ترین ناشران مطبوعات پزشکی و علمی جهان است، رسانه‌ای شد. لیلا فکری از طرف شرکت آیفون و مراکز علمی آمریکا هم پیشنهادهایی برای ارائه این محصول داشته است، اما با توجه به حس وطن دوستی و خدمت به ایران، علی رغم حمایت ناکافی مسئولان ترجیح داده اختراعات خود را در مسیر پیشرفت و تعالی ایران ارائه دهد.

دستاوردهایی در زمینه تصفیه آب بر پایه کشاورزی

یکی دیگر از تولیدات شاخص ارائه شده در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی واحد علوم وتحقیقات ساخت موادی برای تصفیه پساب‌‌های صنعتی با استفاده از باطله‌‌های کشاورزی است که توسط آرمین فریدی دانشجوی مهندسی معدن واحد علوم و تحقیقات ساخته شده که تصفیه پساب‌‌های صنعتی توسط جاذب‌های کشاورزی بر پایه باطله‌های کشاورزی مثل ذرت و کاه برنج را در بر می‌‌گیرد و بعد از بهینه سازی برای تصفیه پساب‌‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

در واقع برای تصفیه راه‌‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از دور ریزهای کشاورزی و انجام یکسری عمل‌‌‌آوری شیمیایی و مخلوط با آب، سولفات و نیترات و بقیه ناخالصی‌‌ها را جذب می‌‌کنیم و کشاورزان مناطقی که کشاورزی همراه با صنعت در آنجا وجود دارد، تشویق می‌‌شوند تا باطله محصولات خود را به صنعت بفروشند و یک رابطه مناسب همراه با سود برای صنعتگران و کشاورزان ایجاد می‌‌شود و این دستاورد در مرحله ثبت و تجاری سازی قرار دارد.

دستاوردهایی در حوزه برق و تولید روشنایی

از دیگر دستاوردهای منحصر به فرد در نمایشگاه واحد علوم وتحقیقات ساخت پنل ال ای دی با قابلیت‌‌های منحصر به فرد جهانی است که برای اولین بار در دنیا توسط علیرضا بیرامی دانشجوی مهندسی مکانیک واحد علوم و تحقیقات ساخته شده که کاربرد لازم در تمام اماکن را دارد.

متاسفانه لامپ‌های ال ای دی آن طول عمری که باید داشته باشند را ندارند و با حذف ترانس و درایوی که به برق شهر و برقی که قابل استفاده در ال ای دی باشد یک نوآوری در ساخت این پنل ال ای دی صورت گرفته که باعث کاهش حرارت تولیدی لامپ شده و منجر به افزایش طول عمر آن می‌شود و با عرضه این محصول در سطح گسترده دیگر نیازی به واردات ترانس نداریم.

درحال حاضر، این محصول به مرحله تجاری سازی رسیده؛ اما برای تولید این پنل ال ای دی، هیچ حمایتی از جانب مسئولان به این مخترع جوان ارائه نشده که مواردی از این دست جای تامل دارد و نیازمند توجه مسئولان امر است.

آنچه مسلم است، ایران مهد نوابغی است که اگر مورد توجه و حمایت‌ نهادهای مسئول قرار گیرند قطعا در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند تبدیل به قدرت برتر جهانی شود؛ اما متاسفانه دانشمندان و مخترعان ما در بسیاری از مواقع برای به ثمر رساندن اهداف و طرح‌های خود نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه در بسیاری از مواقع با سنگ اندازی‌‌هایی مواجه می‌شوند که منجر به دلسردی نخبگان می‌شود. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که بعد از تولید طرح و نظریات خود در صورتی که رسانه‌ای شود با پیشنهادهای بسیاری از دیگر نقاط دنیا مواجه می‌شوند؛ اما در اکثر موارد حس وطن دوستی آنها را ماندگار در میهن می‌کند که توجه به این قشر مهم و سرنوشت ساز ایران اسلامی باید سرلوحه کار مسئولان کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990387

وب گردی

وب گردی