نقش فعال «بانوان» در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها

مجری ملی طرح ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، با اشاره به نقش پررنگ و فعال بانوان در ایجاد و فعالیت در کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گفت: بیش از ۷۰استارتاپ و ۳۷۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد که توسط بانوان تاسیس شده و اداره می شود.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، زینب حمیدزاده مجری ملی طرح ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در پنل تخصصی زنان در انرژی که در حاشیه اجلاس جهانی انرژی بوداپست BEST2018 برگزار شد، با اشاره به نقش بانوان در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: نقش کلیدی مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان زمره مهمترین شاخصه های توسعه پایدار، امری ضروری و نیازمند توجه است.

نقش فعال «بانوان» در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها

حمیدزاده، با اشاره به نقش پررنگ و فعال بانوان در ایجاد و فعالیت در کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گفت: بیش از ۷۰استارتاپ و ۳۷۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد که توسط بانوان تاسیس شده و اداره می شود. میزان مشارکت زنان در این حوزه روز به روز در حال افزایش است.

مجری ملی طرح ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، به تدوین سیاست های توانمندسازی زنان در حوزه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان توسط دولت به‌عنوان یکی از اقدامات اثرگذار در تسهیل فعالیت دانش‌بنیان و استارتاپی بانوان اشاره کرد و گفت: این سیاست ها شامل ارتقای جایگاه زنان در جامعه فناوری کشور، ایجاد رویکردی جامع به مسایل زنان و رفع چالش ها و موانع رویاروی آن‌ها است.

وی ادامه داد: بسیاری از زنان ایرانی موانع را کنار زده و تاثیر ماندگاری بر جامعه استارتاپی و فناوری ایران داشته و نقش های کلیدی نظیر بنیان‌گذار، مدیرعامل ، سرمایه گذار و منتور در اکوسیستم نوآوری ایران برعهده دارند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در امور بانوان، با بیان این‌که توسعه فناوری کشورها بدون در نظر گرفتن مشارکت بانوان فناور قابل ترسیم نیست، افزود: دولت ایران به اهمیت افزایش نقش بانوان فناور در حوزه های مختلف فناوری معتقد است و در همین راستا از مشارکت با کشورهای دیگر در قالب های مختلف از جمله تبادل تجربیات، سرمایه گذاری و انتقال فناوری استقبال می کند.

حمیدزاده همچنین با تأکید بر اهمیت توانمندسازی زنان در راه اندازی کسب و کار و سرمایه گذاری به‌جای استخدام آنان، اظهار کرد: در حوزه صنایع انرژی، ظرفیت های بی نظیر زنان متخصص ایرانی برای حل مسایل پیچیده و چندمتغیره، رویکرد مثبت آنها نسبت به نوآوری و حساسیت آنها نسبت به مسایل زیست محیطی، سرمایه های ارزشمندی است که باید از آنها بهره برد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه پروژه‌های دانش‌بنیان کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران گفت: ایران جزو ده کشور اول در تولید گازهای گلخانه ای است. اجرای پروژه های کاهش انتشار و همچنین کم کردن هزینه‌های آن برای داشتن اقتصاد بدون کربن بسیار حیاتی ست.

عزم معاونت علمی و فناوری برای اقتصاد سبز

حمیدزاده، به ارایه طرح ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: پس از از ارائه این طرح، آیین نامه آن توسط شورای عالی انرژی کشور به تصویب رسید. گواهی سفید، اوراق بهادار قابل داد و ستد در این بازار حاصل از صرفه جویی و تفاوت قیمت بخشی حامل ها خواهد بود.

وی افزود: گواهی سفید توسط شرکت های خدمات انرژی آماده و پس از ارزیابی و صحه گذاری، توسط بدنه رگولاتوری بازار صادر و در بازار قابل داد و ستد خواهد بود.

گذار ایران از اقتصاد منبع‌محور به دانش‌بنیان

وی با بیان این‌که ایران توانسته است در سال‌های اخیر از یک اقتصاد منبع‌محور به اقتصادی دانش‌بنیان سوق پیدا کند افز.د: ایران دارای بیشترین میزان مجموع ذخایر اثبات شده نفت و گاز در سطح دنیاست و در فهرست ده کشور نخست تولیدکننده نفت و پنج کشور نخست تولیدکننده گاز قرار دارد. بنابراین اقتصاد ایران وابسته به این منابع طبیعی بوده اما طی سال های اخیر به منابع انسانی جوان و نخبه به عنوان عامل رشد و توسعه اقتصاد کشور توجه ویژه شده است.

حمیدزاده، توسعه کسب و کارهای دانش بنیان را راهبردی برای تقویت جایگاه جوانان کارافرین در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و افزایش نقش آنان در رشد اقتصاد دانست و افزود: در راستای ارتقای کارآفرینی فناورانه، بیش از ۳۷۰۰ شرکت دانش بنیان در طی ۶سال گذشته ایجاد شده است.

وی همچنین به رونق استارتاپ‌های بومی در این راستا اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به تحریم ها و فرصت هایی که این تحریم های ظالمانه برای نسل جوان ایران ایجاد کرده اند، نسخه ایرانی استارتاپ های بین المللی ایجاد شده و توسعه یافته‌اند.

نقش کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در کاهش گازهای گلخانه‌ای

حمیدزاده با اشاره به تعهد ایران مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بر اساس تواق پاریس گفت: ایران متعهد است تا سال ۲۰۳۰انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان ۴ درصد کاهش دهد و این عدد می تواند تا ۱۲ درصد به صورت داوطلبانه افزایش یابد. این امر از طریق ایجاد شرکت های خصوصی خدمات انرژی و استارتاپ های بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه فناوری های انرژی تجدیدپذیر ممکن خواهد بود.

وی توسعه مراکز نوآوری و فناوری یکی از ابزارها و راهبردهای موثر در این زمینه دانست و گفت: یکی از این مراکز که توسط جوانان و بالاخص بانوان متخصص حوزه انرژی ایجاد و راهبری می شود، مرکز نوآوری و فناوری آب‏، محیط‏زیست و انرژی (آما) با اهداف پویا‏سازی، توانمندسازی و به‌کارگیری فارغ التحصیلان و نخبگان کشورمان و نیز توسعه کسب و کارهای دانش‏بنیان در حوزه فناوری‏های پاک است.

به گفته حمیدزاده این مرکز در 3 بخش ترویج، آموزش و توانمندسازی،توسعه و تجاری‏سازی محصول و همچنین سهیل‏گری پروژه‏های نوآورانه، عارضه‏یابی و چالش‏های صنعتی ایجاد شد.

وی ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش را رسالت اصلی این مرکز برشمرد و گفت: ارتباط موثر بین هسته‏های پژوهشی، شرکت‏های دانش‏بنیان و تیم‏های نوآور با شرکت‏ها و صنایع بزرگ لازمه تحقق این موضوع به شمار می‌رود و بر همین اساس، این مرکز برای گسترش همکاری‏های خود با صنایع و شرکت‏های متقاضی نوآوری در سطوح بین‏ المللی آماده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990406

وب گردی

وب گردی