از هر ۶۵ کودک در جهان یکی به اوتیسم مبتلا می‌شود

 معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره بیماری اوتیسم یا درخودماندگی گفت: از هر ۶۵ کودک در جهان یکی به اوتیسم مبتلا می‌شود و مهم شناخت به موقع، حساسیت کادر درمانی و بهداشتی و مداخله بهنگام توانبخشی است.

به گزارش ایسکانیوز، حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره بیماری اوتیسم گفت: اوتیسم یکی از بیماری‌های پیچیده و ناشناخته است و اگر ما علل بروز یک بیماری را بشناسیم، قطعا در پیشگیری از آن موفق می‌شویم.

وی با ابراز تأسف از اینکه علم هنوز دلیل قاطعی برای ایجاد بیماری اوتیسم نیافته است، افزود: شاید سابقه‌های فامیلی، وضعیت روحی و روانی، نوع تغذیه و مراقبت‌های بارداری در پژوهش‌های مختلف ارتباطاتی با اوتیسم داشته باشند، اما قطعی نیستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: مهم این است که مراقبان بهداشتی و پزشکان ما به عنوان کسانی که خط اول درمان و بهداشت هستند، شناخت درستی از این بیماری داشته باشد.

نحوی نژاد با اشاره به نحوه تشخیص بیماری اوتیسم بیان کرد: غربالگری‌هایی در این رابطه وجود دارد که با پژوهش‌هایی که انجام دادیم، بومی سازی شده است و با سوالات ساده‌ای می‌توانیم شک به وجود آمده در خصوص این بیماری را از بین ببریم یا در آزمون‌ها و تست‌های تشخیصی می‌توانیم تشخیص کامل و قاطعی داشته باشیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر تشخیص بهنگام اوتیسم توضیح داد: مهم مداخله و شناسایی بهنگام است، چون داروی خاصی برای این بیماری نیست که یقین پیدا کنیم بیمار بهبود پیدا می‌کند. علاوه بر این، مهم است که در مهارت‌های شناختی و زندگی و ایجاد ارتباط این کودکان با جهان اطراف نقش داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اولین موضوعی که کودک در اوتیسم با آن رو به رو می‌شود، مشکل ارتباط با دیگران است، افزود: نام دیگر این بیماری در خودماندگی است؛ یعنی فرد با دنیای خارج ارتباط درستی ایجاد نمی‌کند و از جمله اقدامات مراقبتی کار درمانی، گفتار درمانی و خدمات روانشناسی که نقش آن بسیار مهمتر از داروست.

نحوی نژاد ادامه داد: اگر اختلالات رفتاری و خواب دیده شد، قدم بعدی دخالت پزشکان مغز و اعصاب و روانپزشکان است که ان شاء الله با دارو حل می‌شود.

این کارشناس امور توانبخشی با بیان اینکه هشیاری خانواده‌ها نسبت به رشد کودک و دقت در چگونگی برقراری ارتباط با محیط اطرف نقش مهمی دارد، یادآور شد: از هر ۶۵ تولد در جهان یکی دچار اختلالات اوتیسم می‌شوند و شیوع بالایی دارد، اما همه مبتلا به سطوح بالای اوتیسم نیستند و ممکن است خیلی از افراد کار و تحصیل و شغل داشته باشند، اما متأسفانه در یک طیف طبقه بندی می‌شوند.

وی در خصوص پذیرش بیماران اوتیسم توانا در ادامه تحصیل و انتخاب شغل گفت: کسانی که به این بیماری دچارند، طیف بندی دارند و شامل موزیسین ها، طراحان و نقاشان هستند که دچار این بیماری بودند، اما روی نوع ارتباط آن‌ها با دیگران کار شده و و بهتر شده اند.

نحوی نژاد گفت: در هر معلولیتی مهم است، آن را به عنوان یک تنوع بشری بپذیریم و نباید فرد را باید در جایی پنهان کنیم، چون هیچ کمکی به او نمی‌کند.

وی گفت: حقیقت را بپذیریم و انکار، خشم، افسردگی و دلمردگی باید از والدین دور شود، چون این واکنش‌های روانی هیچ اتفاق خوبی برای بچه‌های مبتلا به این بیماری رقم نمی‌زند.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 990418

وب گردی

وب گردی