محمدی اقدم: توسعه امور پژوهشی به سرمایه گذاری نیاز دارد

مدیر کل پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مسیر پژوهش بدون سرمایه گذاری بسیار سخت پیش می رود و هر پژوهشی که می خواهد به جواب مطلوبی برسد و آن جواب نیز مورد استفاده عملی و کاربردی در جامعه قرار گیرد، باید سرمایه گذاری مطمئنی داشته باشد، در غیر این صورت به نتیجه رسیدن آن بسیار سخت خواهد بود.

دکتر محمد محمدی اقدم مدیر کل پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در واقع مسیر پژوهش بدون سرمایه گذاری بسیار سخت پیش می رود و هر پژوهشی که می خواهد به جواب مطلوبی برسد و آن جواب نیز مورد استفاده عملی و کاربردی در جامعه قرار گیرد، باید سرمایه گذاری مطمئنی داشته باشد، در غیر این صورت به نتیجه رسیدن آن بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: به طور مثال مجموعه صنعت نفت، لیستی از مشکلات دارد، لیستی از سرمایه گذارن و همچنین لیستی از دانشجویان و نخبگان این رشته دارد که هنر ما به عنوان مجموعه مدیریتی پژوهشی این است که بتوانیم این ۳ مورد را به طور مناسب به یکدیگر متصل کنیم و این موضوع قطعا یکی از مهم ترین دغدغه های پژوهشی کشور است که باید به آن توجه ویژه‌تری شود.

محمدی اقدم افزود: اغلب دانشگاه های ما، مراکز آموزش محوری هستند که توانستند تا حد زیادی در بخش آموزش خود موفق عمل کنند؛ اما در سال های اخیر به دلیل ایجاد موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی متعدد، بالغ بر دو هزار موسسه آموزش عالی در کشور داریم که کیفیت نظام آموزشی و حتی پژوهشی کل کشور را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده اند.

وی تصریح کرد: بودجه پژوهشی دانشگاه ها را عملا می توانیم صفر بدانیم و عدد قابل ذکری نیست؛ زیرا این بودجه ها از مجموعه دولت خارج می شود و هزینه های جانبی دانشگاه ها را اگر از این بودجه دولتی کم کنیم تقریبا چیزی از آن باقی نمی ماند در واقع آخرین پول باقی مانده ای که در دانشگاه ها می ماند صرف پژوهش می شود.

محمدی اقدم در ادامه گفت: در واقع نه در کشور ما بلکه در تمام کشورهای مطرح دنیا، وقتی بودجه و سرمایه محدود باشد، اولین قسمتی که آسیب می بیند پژوهش است.

وی بیان کرد: در سال های اخیر، در دانشگاه امیرکبیر و سایر دانشگاه های مطرح کشور، ما شاهد رشد نسبی در بسیاری از حوزه ها و رشته های دانش بنیان بوده ایم اما این میزان قطعا برای کشور ما با این همه ظرفیت، کافی نیست و باید تقویت شود.

محمدی اقدم افزود: اگر دانشجویی در یک رشته علمی تلاش می کند تا حرفی برای گفتن داشته باشند و مسئله ای را با علم و دانش خود حل نماید که این مسئله در بزرگترین مجلات علمی دنیا قابل چاپ است قطعا اگر آن مسئله در عمل پیاده کند نتایج بسیار خوبی به دست خواهد آمد اما این کسب نتیجه در صورت داشتن حمایت های معنوی و مادی امکان پذیر خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: البته این نکته را هم باید بدانیم که یک دانشجو برای یاد گرفتن کار به دانشگاه نمی آید بلکه برای یادگیری علومی که می تواند بعدها آن را به کار عملی تبدیل کند به تحصیل می پردازد. در واقع ما در دانشگاه ها سعی می کنیم تا حد امکان آموزش و سپس پژوهش را به نحو احسن به دانشجویان یاد بدهیم تا پس از فارغ التحصیلی و یک دوره کوتاه مهارت ورزی بتوانند به راحتی در حوزه ها و بازار کار مورد نظر خود مشغول شوند که امیدواریم مسئولین مربوطه در زمینه بودجه آموزشی و علی الخصوص بودجه پژوهشی بازنگری ویژه ای داشته باشند تا بتوانیم مسیر پیشرفت علمی و پژوهشی کشور را بهتر از گذشته دنبال کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990454

وب گردی

وب گردی