ضرورت ایفای نقش حوزه علمیه در اجرای نقشه راه آینده انقلاب

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: اگر می خواهیم از انقلاب پشتیبانی کنیم باید صلاحیت های علمی لازم را برای این کار در خود ایجاد کنیم و پژوهش‌هایمان را به این سمت سوق دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام سید حسن میرمعزی در آیین اختتامیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: در هفته پژوهش امسال در شورای هماهنگی نهاد های پژوهشی تصویب شد که گسترده تر وارد برنامه ریزی شویم و شعار هفته پژوهش را در این جلسه، پژوهش و علوم اسلامی نام گذاری کردند که در هر روز قرار شد که یکی از مراکز پژوهشی برنامه ای را در رابطه با موضوع آن روز داشته باشد که امروز هم بحث پژوهش و انقلاب اسلامی را پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر عهده گرفته است.

وی اظهار داشت: منظور از پژوهش، فرآیند روشمند و مستند نظریه پردازی و تولید علم منجر به توسعه مرزهای علم می شود و منظور از حوزه، مرکز مدیریت حوزه نیست، بلکه به معنای نهاد روحانیت می باشد که کارکرد های نهاد روحانیت در جامعه یکی علمی و دیگری تربیتی است.

حجت الاسلام میرمعزی اظهار داشت: منظور از انقلاب اسلامی، حادثه ای نیست که در یک تاریخی رخ داد، بلکه جریانی است که از آن تاریخ شروع شد و ۴۰ سال از آن گذشته است و آینده ای پیش رو دارد.

وی گفت: این که پژوهش حوزه چه نسبتی را باید با انقلاب اسلامی برقرار کند، به این بر می گردد که نقش حوزه نسبت به این انقلاب چیست؟ که از کلام امام راحل و مقام معظم رهبری استفاده می شود که حوزه ها دو نقش حمایت و پشتیبانی و نقش نصیحت و نقد و جلوگیری از انحراف را دارند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: ما نسبت به انقلاب اسلامی وقتی که می خواهیم با کارکرد پژوهشی بسنجیم که چه وظایفی را نسبت به انقلاب اسلامی داریم، دو وظیفه کلی بر عهده مان است؛ یکی این که باید پشتیبانی کنیم یعنی در آن جایی که نظام و انقلاب نیازمند پاسخگویی به پرسش و نظریه پردازی است، باید از پایگاه منابع و داده های اسلامی پژوهش کرده و به این پرسش ها پاسخ دهیم و از این طریق نظام را پشتیبانی کنیم و جایی که احساس می کنیم که انحرافی در حال رخ دادن است، باید با نقد و بررسی عمیق جلوی انحراف را بگیریم.

وی افزود: اگر بخواهیم این پژوهش را نسبت به این انقلاب با این دو وظیفه ای که داریم، ببینیم که در آینده باید چه کرد، قاعدتاً باید دید که مسیر آینده انقلاب به چه سمت و سویی است.

حجت الاسلام میرمعزی درباره نقشه راه ساخت آینده اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نقشه راه آینده انقلاب را در ۵ مرحله ذکر فرمودند که جبنش و حرکت انقلابی، ایجاد نظام اسلامی، ساخت و بناکردن حکومت اسلامی با تعبیر دولت اسلامی، جامعه اسلامی و امت و تمدن نوین اسلامی است.

وی اظهار داشت: با توجه به این که انقلاب داعیه اصلی اش این است که می خواهیم جامعه را بر اساس اسلام بنا کنیم و تمدن نوین اسلامی را برپا کنیم، تمامی این ها باید مبتنی بر اسلام باشد و نهادی که توانایی و صلاحیت پژوهش، پاسخگویی و رفع نیاز را در این مراحل دارد، حوزه های علمیه و روحانیت هستند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: باید خود را آماده کنیم که اگر می خواهیم از انقلاب پشتیبانی کنیم و وظیفه نصیحت را نسبت به انقلاب اجرا کنیم، باید صلاحیت های علمی لازم را برای این کار در خود ایجاد کنیم و پژوهش هایمان را به این سمت سوق دهیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: در مرحله سوم از نقشه راه آینده انقلاب که دولت اسلامی است، در حال حرکت هستیم؛ البته این مراحل تقدم و تأخر رُتبی دارند، نه زمانی و به نوعی با هم اتفاق می افتند. اما ممکن است عنایت کسانی که می خواهند کاری انجام دهند در این مرحله بیشتر باشد.

وی اظهار داشت: اکنون در موقعیتی هستیم که باید دولت اسلامی را برپا کنیم و برای این مسأله باید پاسخ های روشنی داشته باشیم که ساختار حکومت اسلامی چیست و چه ساز و کارهایی دارد.

حجت الاسلام میرمعزی با اشاره به دو کارکرد الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت گفت: در مرحله جامعه اسلامی و تمدن اسلامی هم با مطرح شدن الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت خود به خود وارد این مرحله شده ایم، چرا که این الگو دو نقش و کارکرد دارد، یکی کارکرد بیرونی دارد که نقشه راه ساخت تمدن نوین اسلامی می باشد و همچنین کارکرد درونی دارد و دیگری این است که دولت و جامعه ما را منسجم می کند و جلو می برد که وارد هر سه مرحله شده ایم و حوزه ها باید نسبت به این مراحل پاسخگو باشند.

وی گفت: متأسفانه ما که در بخشی از این جریان قرار گرفتیم و حضور داریم، ظرفیت های حوزه برای این گونه نقش ها در این مقطع زمانی کافی نیست و باید سیاستگذاری های خوب و روشن و امکانات و منابع خوبی برای این کار فراهم شود که حوزه ها در این جهت بتوانند در آینده ای نه چندان دور، نقش خود را به نحو وافی و کافی در رابطه با انقلاب اسلامی ایجاد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990466

وب گردی

وب گردی