آیا تجربه‌های نزدیک به مرگ وهم هستند؟

افراد زیادی همواره در مورد تجربیات نزدیک به مرگ سخن گفته اند و دانشمندان در مورد علم پشت این تجربه‌ها گمانه‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تا به حال از افراد زیادی شنیده ایم که تجربه‌هایی نزدیک به مرگ داشته‌اند. برخی از این تجارب سقوط در یک تونل تاریک که در انتهای آن نوری روشن دیده یا ملحق شدن به وابستگان فوت شده می‌باشند، است.

در تلاش بی وقفه ما برای فهمیدن این که پس از مرگ ما چه اتفاقی می افتد، همواره انسان های زیادی در مورد تجربه پدیده نزدیک به مرگ صحبت کرده اند.
به رغم ماهیت ظاهری فوق العاده این تجربیات، کارشناسان می گویند که علم می تواند توضیح دهد چرا این اتفاق می افتد و واقعا چه چیزی در جریان است.

تجربه نزدیک به مرگ یک رویداد روانشناختی عمیق با عناصر عرفانی است. این مسئله معمولا در افراد نزدیک به مرگ یا در حین درد شدید جسمی یا احساسی اتفاق می افتد؛ اما ممکن است پس از حملات قلبی و یا آسیب های مغزی یا حتی طی مراقبه و سنکوپ (از دست دادن هوشیاری به علت کاهش فشار خون) نیز رخ دهد.
در یک سوم افرادی که تجربه ای نزدیک به مرگ داشته اند، خصوصیات مشترکی گزارش شده که شامل احساساتی رضایت‌بخش، خارج شدن روح از بدن و حرکت سریع از طریق یک تونل تاریک طولانی و ورود به نور بوده است.

فرهنگ و سن نیز ممکن است بر نوع تجربه نزدیک به مرگ در مردم تأثیر بگذارد. دانشمندان اعلام کردند لوب زمانی مغز می تواند نقش مهمی در تجربیات نزدیک مرگ داشته باشد که وابسته به اطلاعات حسی و حافظه است. برخی معتقدند زوال شخصیت ممکن است دلیل این امر باشد.
در حالی که برخی از دیگر محققان معتقدند اندورفینی که در زمان استرس آزاد می شود، ممکن است باعث تجربه نزدیک مرگ به ویژه کاهش درد و افزایش احساسات دلپذیر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 990485

وب گردی

وب گردی