عرضه ۹ هزار تجهیزات ساخت داخل/ تسهیلات  ۲۰ میلیارد تومانی برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سه هزار و هشتصد میلیارد ریال سهم فروش محصولات شرکت‌ها در نمایشگاه تجهیزات ایران ساخت بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست خبری ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران و نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار، با اشاره به هم‌افزایی ایجاد شده میان معاونت علمی و وزارت علوم، افزود: بر این اساس از اوایل سال جاری تصمیم گرفته شد که دو نمایشگاه ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل و نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور به طور همزمان برگزار شود.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری ششمین نمایشگاه تجهیزات، گفت: این نمایشگاه از سوم تا ششم دی ماه در نمایشگاه بین‌المللی با حضور ۳۵۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برگزار می‌شود.

صالحی تعداد تولیدات عرضه شده در این دوره از نمایشگاه را بیش از ۹ هزار محصول عنوان کرد و یادآور شد: در اولین دوره این نمایشگاه ۱۲۰ شرکت حضور داشتند که این تعداد در سال جاری به ۳۵۰ شرکت رسید. ضمن این‌که در دور اول این نمایشگاه هزار و ۴۰۰ محصول عرضه شد که در سال جاری ۹ هزار محصول و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل عرضه می‌شود.

به گفته وی، فروش پنج دوره قبلی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل، بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان می‌شود که با اهرمی کردن ۱۴۰ میلیارد تومان یارانه معاونت علمی، این امر محقق شده است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: در این دوره از نمایشگاه از ۹ هزار محصول عرضه شده، چهار درصد دارای فناوری سطح یک هستند، ۲۰ درصد دارای فناوری سطح دو، ۴۰ درصد فناوری سطح سه و ۳۶ درصد نیز دارای فناوری سطح چهار هستند.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حمایت‌های مالی معاونت علمی از این نمایشگاه، گفت: فناوری‌هایی که دارای سطح یک هستند، از ۴۰ تا ۵۰ درصد حمایت معاونت علمی برخوردار می‌شوند.

وی در این باره توضیح داد: فناوری هایی که سطح یکی که دارای فناوری پیچیدگی بالا و برای اولین بار عرضه می‌شوند از حمایت ۵۰ درصدی معاونت علمی برای تجاری سازی برخوردار می‌شوند، در غیر این صورت فناوری های سطح یک مشمول حمایت های ۴۰ درصدی معاونت علمی می‌شود.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری اضافه کرد: فناوری‌های سطح دو از حمایت ۲۵ درصدی و فناوری‌های سطح سه از حمایت ۱۰ درصدی برخوردار می‌شوند.

صالحی همچنین از اعطای تسهیلات لیزینگ با نرخ هشت تا ۱۰ درصدی برای محصولات عرضه شده در این نمایشگاه خبر داد و گفت: تسهیلات لیزینگ هشت تا ۱۰ درصدی برای خریداران بخش خصوصی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط خط اعتباری ۲۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده، از طریق صندوق توسعه فناوری نانو پرداخت می‌شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برای تشویق شرکت‌ها به فروش بدون یارانه معاونت و ارائه تخفیف مناسب به خریدارانی که مشمول حمایت‌ها نمی‌شوند نیز ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات وام با کارمزد کم از سوی صندوق توسعه فناوری نانو اعطا خواهد شد.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در ادامه افزود: حمایت‌های ویژه‌ بلاعوض خرید تجهیزات شامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز علمی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز و موسسات تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه آزاد، مراکز آموزشی و پژوهشی مستقل وابسته به دستگاه‌های اجرایی، مدارس و پژوهشسراهای دانش‌آموزی و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای می‌شود.

به گفته معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی نیز مشمول تخفیف ۲۰ درصدی برای محصولات سطح یک، دو و ۱۰ درصدی برای سطح سه می‌شود.

وی با اشاره به این که در سال جاری سه نوع حمایت مالی از خریداران صورت می‌گیرد، گفت: مراکز تحقیقاتی فوق از محل اعتبارات معاونت علمی شامل حمایت‌های تا سقف ۲۰ میلیارد تومان می‌شوند. علاوه بر این از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز تا سقف ۲۰ میلیارد تومان وام لیزینگ با نرخ هشت تا ۱۰ درصدی برای خریداران بخش خصوصی اعطا می‌شود. ضمن این که ۱۵ میلیارد تومان نیز وام از سوی صندوق توسعه فناوری نانو به کلیه شرکت‌های مستقر در این نمایشگاه در حالت وام پرداخت می‌شود.

صالحی با بیان این‌که همه پیش فاکتورهای صادر شده در این نمایشگاه منجر به خرید نخواهد شد، در این باره گفت: پیش فاکتورها حتی از طریق سایت این نمایشگاه قابل دسترسی است و ارائه پیش فاکتور نیز حتی تا بعد از برگزاری نمایشگاه امکان‌پذیر خواهد بود و پس از دریافت این پیش فاکتورها نهادها در صورت تامین منابع مالی سفارشات خود را ثبت نهایی می‌کنند.

صالحی اظهار کرد: این نمایشگاه سبب ایجاد ۷ هزار اشتغال پایدار می‌شود و این نمایشگاه یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ ایران در پژوهش و فناوری است و از مردم می‌خواهم که در آن حضور پیدا کنند.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری با اشاره به محصولات نمایشگاه اظهار کرد: بسیاری از محصولات دانش بنیان برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990492

وب گردی

وب گردی