فاطمی نژاد: تغییر روند آموزشی تهدیدی برای دانش آموزان است/ کتب کمک آموزشی به محور اصلی کلاس های درس تبدیل شده اند

مرتضی فاطمی نژاد مدیرعامل مؤسسه خدمات علمی-آموزشی رزمندگان اسلام گفت: طبق آخرین آمار منتشر شده از باشگاه «دانش پژوهان آموزش و پرورش»، دانش آموزان المپیادی از فضای قوت خود فاصله گرفته اند که یکی از علت های آن نبود نگاه خلاقیت محوری در موسسات آموزشی است.

مرتضی فاطمی نژاد مدیرعامل مؤسسه خدمات علمی-آموزشی رزمندگان اسلام در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص تغییر روند آموزشی طی سال های اخیر در کشور، تصریح کرد: در حوزه تالیف و پژوهش برنامه‌ریزی حوزه کتب درسی دچار حالت رفت و برگشتی و عدم ثبات مدیریت هستیم که نشات گرفته از تغییرات زیاد فکری ذیل وزارتخانه آموزش و پرورش است. در صورتی که اگر فضای آموزش و پرورش سایر کشورها را مورد بررسی مطالعات تطبیقی قرار دهیم، مشاهده می شود که فضا کاملا ثابت بوده و خیلی دستخوش تغییر نمی شود.

فاطمی نژاد با تاکید بر اینکه تغییر روند آموزشی کشور تهدیدی برای دانش آموزان است، تصریح کرد: زمانی که یک تغییر در کتاب درسی اتفاق می افتد تفکر آموزگار، روش تدریس، آموزش های مکمل نیز تغییر می کند و عملاً این تغییر نقطه شروع یک جریان تغییر است که می تواند آسیب های جدی را در پی داشته باشد.

مدیرعامل مؤسسه خدمات علمی آموزشی-رزمندگان اسلام افزود: در 7 یا 8 سال اخیر تغییرات زیادی در نظام آموزشی داشتیم، نظام 3-3-6 که اتفاق افتاد خیلی تبعات منفی داشت، البته شاید سوی مثبت آن تعطیلی پنجشنبه‌ها بود که در حوزه اجتماعی و بحث والدین شاغل و خانواده‌ها مشاهده کردیم؛ اما آسیب شناسی صورت نگرفت که دانش آموزان در این تعطیلی، چه حجمی از نکات آموزشی که با حضورشان در مدرسه فرا می گرفتند، الان در خانه ها از دست می دهند. همچنین در مطالعات پژوهشی که صورت گرفته است، تعطیلی کلاس های پنجشنبه مدارس و آمدن دانش آموزان از مدارس به خانه، باعث استفاده حجم گسترده اینترنت در منازل می شود که بی مقصود فرهنگ مصرف گرایی رواج پیدا کرده است. حال این پژوهش در ابعاد اقتصادی صورت پذیرفته و آسیب های فرهنگی و لطماتی که نوجوان دانش آموزدر فضای مجازی ممکن است متحمل شوند هنوز به صورت کامل و عمیق احصاء نشده است.

وی با اشاره به اینکه به درستی به بُعد آسیب شناسی در تغییر نظام های آموزشی پرداخته نشده است، گفت: در حال حاضر مرکزی که آسیب های وارده به دانش آموزان را احصاء کرده باشد در کشور نداریم، در نتیجه تحلیل واقعی از عمق آسیب و تهدید وجود ندارد.

فاطمی نژاد بیان کرد: در حال حاضر دستگاه های مکمل نظیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، (برای استفاده از المان های انقلاب اسلامی) حوزه دفاع مقدس و مرکز تالیف و پژوهش کتب به آموزش و پرورش در راستای برنامه ریزی کتب درسی، کمک و مشورت ارائه می دهند؛ اما هنوز منتقدین که دغدغه و نگاه موشکافانه و پژوهش محور در خصوص کتب درسی و آشنایی دانش آموزان با تمام ابعاد فرهنگ ایرانی اسلامی را داشته باشند، در سطح کشور انگشت شمار است و کفایت امر را ندارد.

وی تصریح کرد: انتقاد جدی که به حوزه کتب کمک درسی وارد است، کتاب اصلی به حاشیه سوق داده شده و کتاب کمک درسی به محور در کلاس درس تبدیل شده است. به همین طریق در حوزه کتب دیگر نظیر رمان، داستان و کتاب های ترجمه ای به خصوص با نگاه ادبیات داستانی چقدر تاثیر جریانی در افکار دانش آموزان ما ایجاد می کند و کتب درسی ما چقدر جریان ساز است. این یک نگاه آسیب شناسانه است که دقیقا کتب درسی هنوز خیلی خوب نتواسته با مخاطبان خود در مقاطع تحصیلی مختلف ارتباط برقرار کند.

فاطمی نژاد در ادامه گفت: حوزه خلاقیت در عرضه آموزش و نوآوری آموزشی طی چند سال گذشته به جریان جدیدی تبدیل شده است و خیلی از معلمان دغدغه مند به سمت آن سوق پیدا کردند. اینکه معلم یا مربی سرکلاس درس به دانش آموزان بگوید من این مسیر را طی کردم و به موفقیت و جواب رسیدم و شما هم دقیقا همین مسیر را طی کنید و من نظارت می کنم، اشتباه است. در حوزه کودک حتی قبل از مدرسه دانشمندان و روانشناسان معتقد هستند اسباب بازی خلاقیت بچه را از بین می برد، کودک باید بتواند با مهارت آموزی توام با خلاقیت چند قطعه را به هم متصل کند و بتواند یک مدل ذهنی را پیاده سازی کند.

وی پیرامون کتاب های حل المسائل و ارائه جواب های آماده به دانش آموزان و خلاقیت تصریح کرد: دانش آموز باید یک مسئله علمی را کشف کند و معلم باید کمک در پیدا کردن و رسیدن آنان به مسیر درست را آموزش دهد. دانش آموز باید بتواند با مفاهیم انتظامی یک مفهوم یا پلتفرم را طراحی کنند و بر اساس آن می تواند در آینده تولید علم محصول انجام دهد. در حوزه خلاقیت هم اگر ما بخواهیم تمام مفاهیم درسی و کمک درسی را در قالب کتاب حل المسائل در اختیار دانش آموزان قرار دهیم، تمام خلاقیت دانش آموزان و برنامه ریزی آموزشی را از بین می برد و متضاد با فضای خلاقیت محور است. همچنین اطلاعاتی داریم که در کشورهای دیگر نیز کتاب های که صفر تا صد جواب مسائل را در اختیار دانش آموز قرار دهد، وجود ندارد.

مدیر عامل موسسه رزمندگان به همگرایی موسسات آموزشی و مدارس اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار منتشره از باشگاه «دانش پژوهان آموزش و پرورش» دانش آموزان المپیادی از فضای قوت خود فاصله گرفته اند که یکی از علت های آن نبود نگاه خلاقیت محوری در موسسات آموزشی است.

فاطمی نژاد در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بهترین مدارس در سطح کشور مدارسی هستند که معلم در کلاس درس متکلم وحده نباشد و به دانش آموزان یاد دهند مسئله علمی را کشف کنید، دانش آموزان سعی کنند با گفت‌و‌گو در خصوص موضوعات علمی، سناریو موضوعات جدید علمی را کشف کند، این باعث می شود رشد تک بعدی در دانش آموزان تعدیل پیدا کند و خلاقیت در پیدا کردن مفاهیم علمی و راه حل مهارت حل مسئله نمود بیشتری پیدا کند؛ همچنین باید در نظر داشت استمرار کشف علمی نیز بسیار حائز اهمیت است. دانش آموزشی که کشف یک مبحث علمی را خودش انجام دهد، لذت مهارت حل مسئله را پیدا می کند خودش می تواند دانش آموز را سوق دهد به سمت استمرار این مسیر اما اگر فضا غیر از این باشد هیچ زمانی دانش آموز شوق و استمرار ندارد به سمت حل کردن مسائل برود و در واقع وارد یک اتوبان یک طرفه تحمیلی می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 990500

وب گردی

وب گردی