22 طرح در مرحله نخست مرکز رشد فناوری نخبگان پذیرفته شد

مرکز رشد فناوری نخبگان با برگزاری ششمین جلسه معارفه تیم‌های نوپای جدید 22 طرح را پذیرفت. پس از برگزاری جلسات مصاحبه با تیم ها طی هفته جاری، تیم‌های پذیرفته‌شده وارد مرکز رشد و فضای کار اشتراکی می‌شوند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس معاونت علمی، هر 3 ماه یک‌بار جلسه معارفه‌ای برای تیم‌های نوپای جدید که متقاضی عضویت در این مرکز هستند، برگزار می‌کند. در ششمین دوره این جلسات ، بیش از 40 درخواست از سوی شرکت‌ها و تیم‌ها دریافت شد و در این جلسه بیش از 30 نفر حضور پیدا کردند.

افرادی که در این برنامه حضور داشتند در حوزه‌هایی مانند فناوری اطلاعات، مکانیک، الکترونیک، صنایع پزشکی، اینترنت‌اشیا و مکاترونیک فعالیت می‌کنند؛ همچنین مرکز رشد در این دوره حدود 22 طرح را پذیرفته است و جلسات مصاحبه با تیم‌ها طی یک هفته در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار می‌شود، پس از طی این مرحله، تیم‌های پذیرفته‌شده وارد مرکز رشد و فضای کار اشتراکی می‌شوند.

فرایند جذب تیم‌های نوپا به این صورت است که طی فراخوانی، شرکت‌هایی ثبت‌نام می‌کنند و پس از بررسی طرح‌ها، ایده‌ها و سطح تیم‌های متقاضی، از آن‌ها برای حضور در جلسه معارفه که به‌منظور شناخت بیشتر است دعوت به‌عمل می‌آید. هدف از برگزاری این جلسات این است که تیم‌های متقاضی عضویت در این مرکز با شرایط و خدمات پارک فناوری پردیس معاونت علمی آشنا شده و با علم به این موضوع، تصمیم نهایی خود را برای حضور در پارک فناوری پردیس معاونت علمی بگیرند.

در ابتدای این برنامه سید علی هزاوه مدیر مرکز رشد فناوری نخبگان، ضمن بیان مطالب فوق، به معرفی امکانات و تسهیلات پارک فناوری پردیس معاونت علمی پرداخت و شرحی درباره خدمات و بخش‌های مختلف آن به تیم‌های جدید ارائه کرد.

مدیر مرکز رشد با اشاره به نتایج به‌دست‌آمده از دوره‌های گذشته، گفت: هم‌اکنون حدود 60 شرکت عضو این مرکزند و مرحله اول را طی کرده‌اند. در این مدت‌، تیم‌ها توانستند تعدادی اختراع یا طرح ثبت کنند، البته برخی از تیم‌ها نیز نتوانستند دوره اول را با موفقیت طی کنند و مجبور شدند از فضای مرکز رشدخارج شوند.

وی در ادامه افزود: این بررسی‌ها به این خاطر است که در دوره‌های قبلی شاهد حضور تیم‌های کوچکی بودیم که نیاز به کار بیشتری داشتند؛ یعنی باید مدت بیشتری بر روی طرح و ایده خودکار می‌کردند و بعد وارد مرکز رشد می‌شدند. از سوی دیگر، برخی شرکت‌ها نیز بودند که توانایی و قابلیت بالایی داشتند و محیط فضای کاری اشتراکی مناسب فعالیت آن‌ها نبود، به همین خاطر به آن‌ها پیشنهاد‌های دیگری دادیم.

هزاوه خاطرنشان کرد: فضای کار اشتراکی به مدت ده هفته به تیم‌های نوپا اختصاص می‌یابد و در این مدت آن‌ها می‌توانند از ایده‌ها، توانایی‌ها و راه‌حل‌های یکدیگر استفاده کنند. در این بازه زمانی، مرکز رشد می‌تواند پشتکار تیم‌های مختلف برای دست‌یابی به هدف را موردسنجش قرار داده و شرکت‌ها نیز می‌توانند از امکانات مرکز رشد آگاه شوند.

وی افزود: مرکز رشد در مرحله پیش رشد (مرحله دوم) که مدت آن 6 ماه است به تیم‌ها فرصت می‌دهد که شرکت خود را ثبت کنند و شاخص‌های لازم را به‌دست بیاورند، بعد از این مرحله و در دوره آخر، شرکت برای ورود به فضای مرکز رشد آماده می‌شود.

مدیر مرکز رشد فناوری نخبگان گفت: یکی از مواردی که تیم‌ها باید به آن توجه کنند، حضور افراد تیم در فضای پارک فناوری پردیس معاونت علمی است، اگر بعد از دوره اول و بررسی‌های به‌عمل‌آمده متوجه شویم که اعضای تیم در مرکز رشد حضور ندارند، فضا را از تیم می‌گیریم، به همین خاطر، در همین جلسه اول از تیم‌ها می‌خواهیم تا در نظر داشته باشند که فضای مرکز رشد محدود است و اگر نمی‌توانند در فضا حضورداشته باشند، بهتر است اعلام کنند تا ما این فضای محدود را به دیگران اختصاص دهیم.

وی افزود: با اینکه منابع مالی کافی برای ارائه به تیم‌ها نداریم، ولی با سرمایه‌گذاران مختلفی در ارتباطیم که می‌توانیم آن‌ها را به تیم‌ها معرفی کنیم، همچنین صندوقی در پارک فناوری پردیس معاونت علمی وجود دارد که وام، ضمانت‌نامه و خدمات مالی به شرکت‌ها و تیم‌ها ارائه می‌دهد. در ضمن، پارک یک آیین‌نامه حمایتی دارد که برای ثبت اختراع، حضور در نمایشگاه‌ها، دریافت استاندارد، حضور در مناقصه و ... کمک‌هایی به تیم‌ها ارائه می‌دهد.

در ادامه برنامه، دکتر توحیدیان مدیرعامل شرکت فرا طیف پویا درباره حضور شرکت‌ها در پارک توضیحاتی ارائه داد و گفت: فضا و اکوسیستم پارک فناوری پردیس معاونت علمی تا چند سال پیش مبتنی بر حضور شرکت‌های بزرگ و فناور بود؛ ولی در حال حاضر پارک فناوری پردیس معاونت علمی تمایل دارد که بر روی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز سرمایه‌گذاری کند، البته نه به معنای سرمایه‌گذاری مالی، بلکه ازلحاظ ارائه خدمات و امکانات سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: تیم‌های نوآور و نوپا باید توجه داشته باشند که شکست حتماً در یک پروسه تولیدی و تحقیقاتی وجود دارد و کارآفرینان موفق بارها و بارها شکست‌خورده‌اند. برخی از دلایلی که شرکت‌ها برای شکست خود بیان می‌کنند عدم نیاز بازار، عدم داشتن برنامه مناسب، نداشتن تیم منسجم و کارآمد، نداشتن هدف و برنامه و غیره است به همین خاطر مرکز رشد در این سه مرحله سعی می‌کند شرکت‌ها را با این فراز و نشیب‌ها آشنا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990505

وب گردی

وب گردی