فاطمی‌نژاد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حتی یک نمونه عینی ندارد

مدیرعامل مؤسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام گفت: نگاه ایدئولوژیک ما باعث شد مؤسسه «رزمندگان اسلام» به حوزه هایی ورود کند که انقلاب و جامعه علمی در حوزه انقلاب اسلامی ایران نیازمند آنهاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال هاست دو مؤسسه آموزشی با وعده قبولی در کنکور، آزمون ها و کتاب های خود را به خورد میلیون ها دانش آموز می دهند؛ دانش آموزانی که امید دارند با ورود به دانشگاه، آینده بهتری برای خود بسازند. دایره فعالیت این مؤسسات گسترده تر شده و حالا دانش آموزان مقاطع راهنمایی و حتی ابتدایی را هدف قرار داده اند. از طرفی شعبه های جدیدشان را در گران‌ترین نقاط پایتخت و اقصی نقاط کشور افتتاح می کنند و به نظر می رسد بیش از تحقق شعار «عدالت آموزشی»، درآمدزایی در رأس اهداف‌شان قرار دارد؛ اما نخستین مؤسسه‌ای که بعد از انقلاب با هدف آموزش و بدون تبلیغات، سعی در اعتلای سطح آموزشی جوانان ایران داشت، «رزمندگان اسلام» بود. این مؤسسه در راستای فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، پیش‌قدم شد و به آموزش رزمنده هایی پرداخت که راهی جبهه شدند و درس را رها کردند. مرتضی فاطمی‌نژاد، مدیرعامل مؤسسه خدمات علمی آموزشی «رزمندگان اسلام» میهمان خبرگزاری ایسکانیوز بود و درباره فعالیت های این مؤسسه و البته آسیب های جامعه آموزشی کشور صحبت کرد. ماحصل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

* اکثر مؤسسات آموزشی ابتدا با شعار عدالت آموزشی وارد شدند؛ اما فعالیت آنها در ادامه ثابت کرد بیشتر به جنبه اقتصادی و مسائل مالی علاقه‌مند هستند. «رزمندگان اسلام» از قافله جا ماند یا سیاستش نبود که بخواهد با دیگران رقابت کند؟

در ابتدا باید مقدمه ای را عرض کنم؛ ما همیشه برای تبلیغات و معرفی مؤسسه «رزمندگان» می گوییم «قدیمی ترین و جامع ترین مؤسسه». قدیمی‌ترین هستیم چون مؤسسه رزمندگان بلافاصله بعد از جریان انقلاب و جنگ تحمیلی و در قالب مجتمع خدماتی، آغاز به کار کرد. مؤسسه هنوز شکل نگرفته بود؛ اما خدمات رسانی انجام می داد چون نگاه دغدغه مندی داشت. دغدغه مندان آموزش در چند ماه اول دفاع مقدس خدمت امام (ره) رسیدند و نگرانی‌های‌شان را مطرح کردند. آن زمان بسیاری از بچه ها درس را رها کرده و راهی جبهه می شدند، به همین دلیل رزمنده ها از بسیاری مسائل علمی و آموزشی جا می ماندند. امام (ره) نگاه به مقوله علم اندوزی را خیلی پررنگ دنبال می کردند و تذکر می دادند. ایشان از سهم مالیاتی که در اختیارشان بود، دو میلیون تومان در آن زمان به تشکیل مرکز آموزشی و علمی اختصاص دادند و در نتیجه مجتمع رزمندگان تشکیل شد.

* مؤسسه «رزمندگان اسلام» در ابتدا چه خدماتی ارائه می داد؟

چادرهایی در جبهه بر پا شد که تصاویرش در بنیاد روایت و مراکز جمع آوری تصاویر آن زمان قابل مشاهده است. آن زمان چادرهای رزمندگان، خدمات آموزشی ارائه می داد. به طور مثال، به من که سوم راهنمایی یا مقطع اول یا دوم متوسطه بودم، خدمات ارائه می دادند تا بتوانم امتحان بدهم و مدرکم را بگیرم. بعضی اوقات مباحثی را مطرح می کردند که رزمندگان با فضای پایگاه، بسیج و مسجد و ... ارتباط می گیرند و از درس جا می مانند و انسانی تک بُعدی می شوند. دغدغه حضرت امام (ره) این بود که این اتفاق نیفتد. در اوایل دهه هفتاد، مؤسسه «رزمندگان اسلام» پیرامون قداست فرمایشات حضرت امام (ره) تشکیل شد و خدمات رسانی خود را برای رزمنده ها و ایثاگران و با هدفگذاری خاص جامعه بسیج دنبال کرد. به هر ترتیب مؤسسه در دهه هفتاد شکل گرفت. افراد مختلفی از جمله سردار شهید حسین همدانی پایه گذار تأسیس مؤسسه شدند؛ افرادی مؤثر در فضای رزمندگی که نگاه علمی برای‌شان اهمیت زیادی داشت و آن را دنبال می کردند.

* هیچ نگاهی به درآمدزایی نداشتید؟

بنای رزمندگان هیچ گاه ثروت اندوزی، درآمدزایی و رسیدن به یک سری مسائل مانند مؤسسات آموزشی دیگر نبود که مثل قارچ هم در حال توسعه هستند. ما یک نگاه ایدئولوژیک به آموزش داشتیم، آموزش برای ما جریانی جهت درآمدزایی نبود. نگاه ایدئولوژیک ما باعث شد مؤسسه به حوزه هایی ورود کند که انقلاب و جامعه علمی در حوزه انقلاب اسلامی ایران نیازمند آنهاست. بنای تبلیغات هم نداشته ایم و الان اثری از رزمندگان در تبلیغات نمی بینید. مؤسسات دیگر بودجه های چند دَه میلیاردی به صدا و سیما می دهند و از طرف دیگر زیر تیغ انتقاد اکثر منتقدان داخل و خارج سازمان قرار دارند؛ ولی رزمندگان هیچ وقت بودجه خود را حتی ریالی حتی صرف تبلیغات نمی کند و اصلا سیاستش این نیست. بارها و بارها در جلسات مکرری که برای برنامه ریزی مؤسسه داشته ایم، تأکید کرده ایم نگاه میلیاردی صرف از راه تبلیغات نداریم. هر چند نگاه معقولی است چون باید اتفاق بیفتد اما نگاه معرفی متفاوت از تبلیغات است؛ معرفی شرط عقل است. وقتی ما می خواهیم خدماتی در حوزه آموزش ارائه دهیم، باید معرفی شویم ولی ابزار و طرق آن متفاوت است. وقتی جنس تبلیغات، یعنی سوداگری اقتصادی به عنوان یک برنامه اصل مد نظر هر تشکل یا مؤسسه ای باشد، زمین بازی را به گونه دیگری تعریف می کند.

* هدف شما چه بوده است؟

به عبارت دقیق تر می خواستیم ایرادات، خلأها، آسیب ها و نواقصی که در حوزه آموزش تحصیلی وجود دارد را شناسایی و رصد کنیم و برایش راهکار داشته باشیم. یکی از اصلی ترین خلأهای ما تقویت نیروی تراز انقلابی است. وقتی حرف «تربیت» پیش می آید، یک کلمه است ولی ابعاد بسیار گسترده ای دارد. پرداختن به شکل‌گیری تربیت، هزار و یک لوازم می خواهد که به نظرم تضاد بنیادینی با حوزه های ثروت اندوزی، تبلیغات و مباحث دیگری دارد که مؤسسات روی میز کارشان است و دنبالش می کنند. ما زمین بازی را عملا به عنوان یک راهبرد و سوگیری کلان، به شکل متفاوتی تعریف کرده ایم و برنامه ها و هدفگذاری های ما کاملا مشهود است.

* به نظر شما در حوزه آموزشی با چه آسیب هایی در جامعه علمی و دانشگاهی مواجه هستیم؟

رهبر معظم انقلاب چندین سال است به اصلی ترین آسیب در حوزه آموزش اشاره می کنند؛ سیستم عریض و طویل و سنگینی به نام وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که هزینه سنگینی را از نظر پرسنل، حقوق و ... صرف می کند اما بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب، نمی توانیم حتی از یک مدرسه در تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی با تمام مشخصات و مؤلفه های یک نیروی انقلابی نام ببریم. مسئولان وقت و قدیم این وزارتخانه هم اذعان دارند که مدرسه ای در تراز سند تحول مورد اشاره حضرت آقا نداریم. حضرت آقا ابلاغیه ای 13 بندی هم برای سیاست های کلی نظام در حوزه آموزش و پروش و تعلیم و تربیت ابلاغ کردند ولی در آن هم هزار و یک کار زمین مانده داریم که بزرگترین آسیب به شمار می رود. همان طور که گفتم در حوزه آموزش کشور نمی توانیم حتی یک مدرسه یا آموزشگاه در تراز جمهوری اسلامی ایران معرفی کنیم.

* چرا این اتفاق رخ نداده است؟

قریب 15 سال استخراج سند بالادستی به نام سند بنیادین تحول آموزش و پروش، به اذعان تمام بزرگوارانی که روی سند کار کردند، طول کشید. بعد از گذشت 15 سال، حضرت آقا فرمودند: «سند بالادستی باید نمونه عینی و ملموس در عرصه عملیاتی و اجرایی داشته باشد.» الان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هیچ نمونه عینی ندارد. کدام مدرسه، سند بالادستی به نام تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی می کند؟ کجا می توانیم بگوییم آموزش های مکمل مدارس ما در راستای سند تحول است؟ یکی از کارهای مؤسسه «رزمندگان اسلام» این است که مدارسی راه اندازی کنیم تا الگو باشد برای اشاعه بهینه سازی و عینیت بخشیدن به سند تحول. طرحی را با استفاده از نکات فرمایشات حضرت آقا در سال 93 آماده کرده ایم. ایشان فرمودند: «از حرکت های خودجوش مردمی در انقلاب اسلامی حمایت کنیم»، نه فقط به بسیج بلکه به تمام دستگاه ها فرمودند. ما در عرصه تعلیم و تربیت، حرکت های خودجودش را شناسایی و کسانی که حرفی در این عرصه برای عینیت بخشی به سند بنیادین تحول داشتند را رصد کردیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990506

وب گردی

وب گردی