طرح های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در راستای ارتقای نظام سلامت هدفمند می شوند

ماموریت دانشگاه علوم پزشکی تهران و واحد تهران غرب با محوریت ارتقای نظام سلامت و رفع چالش های آن آغاز شده است و پایان نامه ها و طرح های پژوهشی در این راستا هدفمند خواهند شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح پایش که به معنای پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای است، با هدف یکپارچه کردن و هدفمندی پایان نامه ها و طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و استادان دانشگاه ها توسط مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی در آذر ماه سال جاری رونمایی شده است. در این راستا به هر واحد دانشگاهی یک موضوع یا چندین محوریت داده شده تا از این پس بتوانند طرح های پژوهشی و تحقیقاتی خود را به آن سمت هدایت کنند و فعالیت های علمی و پژوهشی خود را با تمرکز بر این موضوعات ادامه دهند.

در این راستا ماموریت بررسی و تحقیق در چالش های نظام سلامت و پزشکی به دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد واحد تهران غرب محول شده است تا بتوانند به صورت متمرکز بر این موضوعات تمرکز کنند و نیاز‌ها و معضلات این حوزه ها را از طریق مسیر علمی و پژوهشی و توسط دانشجویان و استادان فرهیخته رفع نمایند.

در این زمینه، دکتر سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص جزئیات این ماموریت اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران به همراه دانشگاه آزاد تهران غرب، در راستای تحقق اهداف کلان دانشگاه آزاد اسلامی و طرح پایش، روی چندین موضوع در حوزه پزشکی و سلامت تمرکز کرده است که بخش مهمی از این نظام موضوعات بر بحث اعتیاد متمرکز شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر موضوع اعتیاد،HIV و همچنین منظومه علم صنعتی و سلامت از مباحث مهم موجود در جامعه است که در این زمینه، 3 جلد کتاب نیز در نظام موضوعات دو دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران و واحد تهران غرب به تازگی به چاپ رسیده است.

ابطحی افزود: در واقع ماموریت گرایی نظام موضوعات، در دانشگاه علوم پزشکی تهران و واحد تهران غرب با محوریت ارتقای نظام سلامت است که در این راستا 14 چالش اصلی انتخاب شده است و این چالش ها دارای حدود هزار و 200 زیر مجموعه هستند و شامل موضوعات پژوهشی و موضوعات پایان نامه ای هستند و اگر دانشجوهای دانشگاه علوم پزشکی و واحد تهران غرب بتوانند مسیر تحقیقاتی و پژوهشی خود را به درستی در این حوزه ها انتخاب کنند، می توانند درآینده ای نزدیک، بسیاری از مشکلات و چالش های نظام سلامت را رفع کنند.

وی تصریح کرد: اولین دستاورد دانشگاه های علوم پزشکی این بود که 8 دانشکده ای که از زمان گذشته به صورت جداگانه و جزیره ای کار تحقیقات و پژوهش خود را انجام می دادند، نظام مند شدند و در یک مرکز جمع آوری گردیدند. در واقع حوزه هایی که مربوط به نظام سلامت بود از جمله بیمارستان و نیروهای پزشکی، بهداشت و درمانی به تنهایی نتوانستند معضلات نظام سلامت و چالش های آن را برطرف نمایند؛ اما در حال حاضر با وجود فعالیت های بین رشته ای و به کمک دانشکده های غیر پزشکی و همچنین نظام موضوعات و طرح پایش به صورت پژوهش و طرح های تحقیقاتی، این موارد عملیاتی خواهد شد.

ابطحی در ادامه گفت: سال های سال بود که نظام موضوعات و فعالیت های بین رشته ای مانند پزشکی و مهندسی به تفاهم و برنامه مشترک کلی نمی رسیدند؛ اما نظام موضوعات باعث شد تا توانمندی بسیار بالای واحد تهران غرب و دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مشترک به بحث و تبادل نظر و تحقیق بپردازند و در نهایت به عنوان یک منظومه تحقیقاتی جمع آوری شوند.

وی بیان کرد: قطعا فعالیت های بین رشته ای می تواند بسیار بهتر از تک رشته ای مثمرثمر واقع شود. در همین نظام سلامت تنها 25 تا 30 درصد ارتقای پژوهشی به تجهیزات و نیروی پزشکی مربوط می شود و در واقع 65 تا 70 درصد آن خارج از منظومه پزشکی و دروس علوم پزشکی است و به امکانات دیگر جامعه مانند مسائل مربوط به آب ، تغذیه ، مباحث روانشناسی، آلودگی هوا و ... متصل می شود که می تواند تاثیر مثبت و بسزایی بر افراد و عموم مردم جامعه داشته باشد.

ابطحی افزود: البته در گذشته هم موضوعاتی مانند اعتیاد و دیگر چالش های نظام سلامت به صورت پراکنده در سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور مورد بررسی و تحقیق قرار می گرفت؛ اما این که به صورت نظام‌‌مند موضوعات منسجمی که با ماموریت گرایی و به صورت هدفمند دستورالعمل داشته باشند و دانشجویان و استادان را موظف کنند تا از این 3 محور اصلی موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی خود را انتخاب نمایند، نبوده است.

وی در پایان تاکید کرد: در واقع اصلی ترین شاخصی که ما را در نظام علمی و پژوهشی به موفقیت می رساند، یکپارچگی است و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد و واحد تهران غرب متشکل و هماهنگ باهم و به دور از جزیره ای عمل کردن، می توانند تمام برنامه های نظام موضوعات و طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به خود را که با هدف ارتقای سطح پژوهشی کشور است، به صورت جدی تر و بهتر از قبل پیگیری نمایند و بنده بسیار امیدوارم که در آینده ای نزدیک می توانیم دستاوردهای چشم گیری در این حوزه ها به دست آوریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990564

وب گردی

وب گردی