موسی‌خانی: حمایت های مادی و معنوی، مانع خروج نخبگان می شود/ استفاده از محصولات نخبگان در نیازهای درونی دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه ای بزرگ است و خیلی از شرکت های بیرون، بازار ما را هدف قرار می دهند و نشانه می گیرند. بهتر است همکاران عزیز ما در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، بچه های خانواده دانشگاه آزاد اسلامی را حمایت کنند.

دکتر مرتضی موسی خانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نمایشگاه فناوری و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این جشنواره بزرگ به همت و حمایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت پژوهشی در محل دائمی نمایشگاه ها برگزار شد، هدفش هم حمایت از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ های دانشگاه آزاد اسلامی است که در مجموعه پارک، مجموعه شتاب دهنده های واحدهای دانشگاهی و مراکز رشد به دست آمده است.

وی ادامه داد: کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حمایت و تأکیدات دکتر طهرانچی باید ضمن حضور فعال در این جشنواره و نمایشگاه، آخرین دستاوردهای خود را برای عرضه، ارائه دهند. ضرورت دارد همکاران ما در واحدهای دانشگاهی از این محصولات بهره مند شوند و بازار خرید خود را ابتدا شرکت های دانش بنیان خودمان قرار دهند. عزیزانی همت کرده و محصولاتی را تولید کرده اند، ضمن اینکه برای نیاز جامعه فکر کرده و تلاش می کنند نقش خود را برای تأمین نیازهای جامعه ایفا کنند؛ اما باید توجه کرد اولین مارکت، بازار دانشگاه آزاد اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه ای بزرگ است و خیلی از شرکت های بیرون، بازار ما را هدف قرار می دهند و نشانه می گیرند. بهتر است همکاران عزیز ما در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور مصداق «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد» نباشند و بچه های خانواده دانشگاه آزاد اسلامی را حمایت کنند. این بچه ها در مجموعه ما دستاوردهای علمی و پژوهشی و مخصوصا دستاوردهای کاربردی خوبی داشته اند. این محصولات صرفا یک کار تحقیقاتی نیست و کاربردی است.

موسی خانی خاطرنشان کرد: نرم افزار و سخت افزارهایی که ساخته شده، می تواند تأمین کننده بخش اعظمی از نیازهای مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه های خودمان باشد. همچنین می تواند نیازهای بخش اجرایی ما را تأمین کند، به ویژه در قالب خرید سخت افزار و نرم افزار که از شرکت های بیرونی تهیه می کنند. امیدوارم با حمایتی که از جوانان مستعد ما صورت می گیرد، شرایط بهتر شود. جوانان ما به کشورشان علاقه‌مند هستند و دوست دارند برای سرزمین خودشان خدمت کنند چون همه این بچه ها باور دارند «حب الوطن من الایمان».

وی افزود: اگر بچه ها، حمایت ما را در عمل ببینند، ترغیب می شوند چون انسان هایی هستند که که در سرنوشت جامعه خود تأثیرگذارند. مؤلفه های توانمندسازی روان‌شناختی در مورد این بچه ها اعمال می شود که نامش «تأثیر»، «مشارکت» و «خودتعیینی» است. اگر بچه ها ببینند این موارد وجود دارد، قطعا هیچ کسی این سرزمین را ترک نمی کند، مگر برای یادگیری. در دین مبین اسلام هم چنین چیزی توصیه شده و پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره اش صحبت کرده اند؛ اما اگر جوانان ما ببینند در کشورشان، اثری ندارند، به ایران برنمی گردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تأکید کرد: جوانانی که به ایران برگشتند و مورد توجه دستگاه های اجرایی و سازمان های تولیدی قرار گرفته اند، با عشق به این کشور خدمت می کنند و هیچ وقت هم پشیمان نیستند به سرزمین خود برگشته اند. عده زیادی از فارغ التحصیلان ما رفته اند؛ از دکتر نوروزی (رئیس مرکز MRL) گرفته تا دیگر دوستان رفته اند و برگشته اند. دلیل برگشتن آنها هم این بود که می توانستند در کشورشان کار کنند. مراکز تحقیقاتی به همت و حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و حمایت می شود و بچه ها می بینند فرصت کار، رشد و تأثیرگذاری دارند.

موسی خانی در ادامه گفت: در سایه همین حمایت ها، ربات اطفای حریق، صندلی مخصوص برای انتقال معلولان در داخل استخر، ربات مخصوص صنعت و بسیاری از محصولات کاربرد دیگری در قالب بازی های رایانه ای و نرم افزارها توسط واحد قزوین ساخته شده است. بچه ها احساس می کنند اگر در ایران باشند، می توانند همان کاری را انجام دهند که در خارج از کشور می توانستند انجام دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم همه ما مدیران، اجرا کننده عملی فرمایشات مقام معظم رهبری باشیم و فقط شعار ندهیم و تکرار کننده نباشیم. باید با عمل خود نشان دهیم پایبند به ارزش های ابراز شده از سوی ایشان هستیم؛ ایشان می فرمایند از تولید داخل و جوانان این سرزمین حمایت کرده و کاری کنید نیازها در داخل کشور تأمین شود و حتی شرکت های ما در منطقه، رقابت پذیر باشند. اگر ما مدیران بخواهیم نشان دهیم که الزام عملی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب داریم، باید فرمایشات ایشان را در چه در قالب شعارهای سال و چه در قالب فرامین دیگر پیاده سازی کنیم. امیدواریم همه ما به معنی واقعی ادامه دهنده راه و آرمان های شهدای عزیز، امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990580

وب گردی

وب گردی