کاتالیست‌های نانویی ایرانی، هوای شهر را دارند!

شرکت پرتو فرازان با استفاده از فناوری‌ نانو کاتالیست‌هایی تولید می‌کند که آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودرو را به حداقل می‌رسانند. این کاتالیست‌های نانویی می‌توانند سهم آلایندگی خودروها را کاهش دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چند سالی است که پاییز و زمستان در کنار برف و باران، تحفه‌ نامبارکی به نام «آلودگی شدید هوا» برای شهرنشینان به همراه دارد؛ مشکلی که هر ساله با افزایش تعداد خودروها شدت بیشتری پیدا می‌کند و موجب تعطیلی مدارس و محدودیت‌های تردد خودروها می‌شود. از این رو لازم است تدابیر جدی برای حل این مشکل اندیشیده شود تا خسارت‌های جانی و مالی آن به حداقل برسد.

با توجه به سهم بالای خودروها در آلایندگی هوا، کاهش انتشار گازهای سمی و خطرناک یکی از راهکارهای کم کردن آلودگی هواست. شرکت پرتو فرازان طی سال‌های اخیر با استفاده از فناوری ‌نانو، کاتالیست‌هایی برای کاهش آلایندگی خودروها به بازار عرضه کرده‌ است.

نازنین شاهوردی- مدیر بازرگانی شرکت پرتو فرازان- درباره‌ تاریخچه‌ فعالیت این شرکت در حوزه‌ فناوری‌ نانو می‌گوید: «از حدود چهار سال قبل، با تولید کاتالیست‌های حاوی نانومواد وارد حوزه‌ فناوری ‌نانو شدیم. فناوری‌ که قبلًا استفاده می‌شد، بسیار قدیمی بود که قیمت بالا و عملکرد پایینی داشت. از این رو با پیاده‌سازی برنامه‌ی تحقیق و توسعه، موفق به ارائه‌ی کاتالیست‌هایی شدیم که علاوه بر ارزان بودن، کارایی بالایی دارند و کسب استانداردهای زیست‌محیطی را در خودروهای تولید داخل امکان‌پذیر می‌کنند. دلیل کاهش هزینه‌ی تولید آن است که با نانویی شدن، میزان استفاده از فلزات گرانبها در کاتالیست کاهش می‌یابد. از سوی دیگر با نانویی شدن، عملکرد به گونه‌ای افزایش یافته که کاتالیست‌های نانویی امکان دریافت استاندارد یورو 5 و یورو 6 را دارند.»

شاهوردی پیرامون بازار محصولات شرکت پرتو فرازان می‌گوید: « در حال حاضر مگاموتور سایپا بیشترین سهم را در خرید از محصولات پرتو فرازان دارد، به طوری که ما ظرفیت تولید سالانه 200 هزار کاتالیست‌ نانویی برای تیبا و 200 هزار کاتالیست ‌نانویی برای پراید را داریم. البته دامنه‌ی فعالیت ما تنها به شرکت سایپا محدود نمی‌شود. ما سالانه ظرفیت تولید 200 هزار کاتالیست نیز برای محصولات ایران خودرو نظیر پژو (405، پارس، 206)، رانا، سمند و همچنین برای نیسان وانت را داریم.»

مدیر بازرگانی شرکت پرتو فرازان درباره‌ی مزیت این کاتالیست‌های نانویی نسبت به فناوری‌های رایج می‌گوید: « از آنجایی که در این کاتالیست‌ها از فناوری ‌نانو استفاده شده، عملکرد محصول ارتقاء یافته و این موضوع مزیت رقابتی برای شرکت پرتو فرازان ایجاد کرده‌است. استفاده از این کاتالیست‌ها کمک زیادی به بهبود هوا کرده و تأثیر مثبتی بر محیط زیست دارد.»

کاتالیست‌های نانویی شرکت پرتو فرازان برای هر خودرو بسته به نوع آن، بنزین‌سوز یا گازسوز بودن و فناوری موتور آن‌ها، متفاوت است. در واقع بخش تحقیق و توسعه‌ این شرکت مطابق شرایط هر خودرو فرمولاسیونی منطبق با شرایط استاندارد برای تولید کاتالیست نانویی در نظر گرفته است.

تعویض به موقع کاتالیست‌های خودرو و استفاده از کاتالیست‌های با فناوری به‌روز شده می‌تواند به کاهش انتشار گازهای آلاینده کمک کند.

لازم به ذکر است که برای تولید کاتالیست معمولاً از دو روش رایج پوشش‌دهی لایه‌ای (Layer Coating) و پوشش‌دهی منطقه‌ای (Zone Coating) استفاده می‌شود که شرکت پرتو فرازان فناوری مربوط به هر دو روش را دارا بوده و بسته به نیاز خودرو از هر یک از این روش‌ها برای تولید کاتالیست استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990587

وب گردی

وب گردی