کیت های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد کرمان به عراق صادرشده است

معاون پژوهش و فناوری واحد کرمان گفت: نمونه کیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آزمایشگاهی تولید شده در مراکز رشد دانشگاه آزاد استان کرمان به کشور عراق صادر و منجر به ارز آوری برای کشور و دانشگاه آزاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی استان کرمان انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو در زیر آمده است:

دکتر مریم کاظمی پور معاون پژوهش و فناوری واحد کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان و مشکلات و چالش‌های پیش‌رو گفت: در حال حاضر، 8 مرکز رشد، 56 هسته و 8 واحد فناور در سطح استان داریم؛ همچنین در مجموع 3 شرکت دانش بنیان هم در دانشگاه آزاد استان کرمان وجود دارد که محصولات و دستاوردهای مهمی در آن صورت می گیرد که از جمله آن می توان به تولید انواع کیت‌های آزمایشگاهی و پزشکی که در تشخیص بیماری‌‌‌‌‌های التهابی، سرطان، تشخیص دی ان ای و هپاتیت B از طریق بررسی خون اشاره کرد،‌گفتنی است نمونه این کیت‌‌‌ها در داخل کشور تولید نشده است.

وی افزود: نمونه کیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آزمایشگاهی تولید شده در مراکز رشد دانشگاه آزاد استان کرمان به کشور عراق هم صادر شده که منجر به ارز آوری برای کشور و دانشگاه آزاد هم شده است. در حال حاضر، به 15 دانشگاه در سطح کشور هم این محصول ارائه شده که بعد از تست و تایید، مبلغی را به این شرکت ارائه کردند؛ همچنین تولید اسید فسفریک خوراکی یکی دیگر از محصولات این شرکت‌ها و مراکز رشد است که با دانشگاه قرارداد دارند و در حال نیمه صنعتی کردن محصول خود هستند. برای تولید این محصول 135 میلیون تومان از جانب دانشگاه به عنوان کمک هزینه به این شرکت‌‌ها ارائه شده است.

معاون پژوهش و فناوری واحد کرمان در ادامه درباره کسب درآمد‌های غیرشهریه‌‌‌ای و چگونگی چرخیدن چرخ واحدهای دانشگاه آزاد استان کرمان خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است، درآمدهای شهریه‌‌‌‌‌‌ای همچنان به عنوان عمده‌‌‌ترین منبع درآمدی دانشگاه آزاد محسوب می‌شود؛ اما دانشگاه آزاد واحد کرمان از راه‌‌های مختلفی چون همکاری با ساها، سامانه آزمایشگاهی همکار دانشگاه آزاد اسلامی، درآمدی بیش از 1 میلیارد تومان کسب کرده و آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی، زیست شناسی و شیمی ما به دلیل بهره‌مندی از امکانات لازم، مورد استفاده مجموعه دانشگاه آزاد قرار گرفته است که در واقع، یک قرارداد داخلی با مجموعه دانشگاه آزاد محسوب می‌شود. در قراردادهای برون دانشگاهی بیش از 24 میلیارد تومان درآمدزایی داشتیم که 20 درصد از این مقدار سود دانشگاه بوده است. شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان بیشترین تفاهم همکاری را با واحدهای مختلف در اجرای طرح‌‌های برون دانشگاهی داشتند.

کاظمی پور درباره چالش‌‌‌ها و مشکلات موجود برای توسعه و فعالیت در مراکز رشد و شرکت‌‌های دانش بنیان تاکید کرد: در حال حاضر، افزایش اختیارات روسای استان‌‌ها و معاونان پژوهشی و ایجاد شفافیت در بخشنامه‌های مربوط به امور پژوهشی، مهم‌‌‌ترین چالش و مشکل امور پژوهشی دانشگاه آزاد استان کرمان است. یکی از مشکلات ما مربوط به بخش انتشارات بوده و انتشارات دانشگاه که متصل به بخش پژوهش است مدت‌های زیادی بود که به دلیل خرابی دستگاه‌ها متوقف شده بود. در شرایطی که 40 کتاب برای انتشار داشتیم و با پیگیری‌های بسیاری که برای رفع این مشکل انجام شده در نهایت به تازگی این مسئله رفع شده است. آنچه مسلم است، جای یک شورای شتاب دهنده و هماهنگ کننده در دانشگاه آزاد خالی است که موانع مربوط به امور پژوهشی را برطرف و به انجام کارها سرعت بخشد.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با درجه دانشگاهی بسیار بزرگ الف، با دارا بودن ۱۷۱ نفر عضو هیأت علمی و 60 رشته تحصیلی پذیرای 18000 نفر دانشجوست و دارای زیر بنای بالغ بر ۶۰۲۶۰ متر مربع است که در ۵۲ ساختمان شامل فضای آموزشی، اداری، رفاهی، تحقیقاتی، فرهنگی و ورزشی متمرکز می‌باشد و مجموعاً دارای ۴۸ آزمایشگاه و کارگاه کامپیوتر، عمران، شیمی، فیزیک، زبان، پرستاری، مامایی، آبیاری، صنایع، مهندسی برق الکترونیک، میکروبیولوژی، مکانیک و معدن است. این دانشگاه از دانشکده‌های فنی مهندسی، معماری، الهیات، ادبیات تشکیل شده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990610

وب گردی

وب گردی