کوشکی: دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی، بنگاه هایی مدرک ساز بوده اند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه دانشگاه‌های ما در این چند سال به ویژه در حوزه علوم انسانی، صرفا بنگاه هایی مدرک ساز بوده اند و نتوانستند افرادی را تربیت کنند که حلال مشکلات و معضلات کشور باشند.

محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم بومی سازی علوم انسانی در دانشگاه های کشور اظهار داشت: دانشگاه در معنای دقیق، مکانی است که بایستی مشکلات جامعه، منطقه و جهان در آن شناخته و برای آن ها راه حل پیدا شود.

وی افزود: اگر دانشگاه نتواند برای جامعه و کشور چاره اندیشی کند و در راستای حل مشکلات آنان تلاش کند، نقش اصلی خود را فراموش کرده است.

کوشکی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه های ما در این چند سال به ویژه در حوزه علوم انسانی، صرفا بنگاه هایی مدرک ساز بوده اند و نتوانستند افرادی را تربیت کنند که حلال مشکلات و معضلات کشور باشند؛ به همین دلیل علوم انسانی در نظام آموزشی کشورما، یک عرصه بی خاصیت و زائد شناخته می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: برای این که علوم انسانی کشور، از حالت بی خاصیتی و زائدی خارج شود و نقش موثری را پیش برده و تحقق اهداف جامعه داشته باشد، باید بومی و درون زا باشد؛ یعنی بر مبنای شناخت مسائل موجود و یافتن راه حل در چهارچوب اعتقادات، باورها و فرهنگ جامعه کار کند.

وی با بیان این که وارداتی بودن علوم انسانی موجب عقیم ماندن دانشگاه ها در این حوزه می شود، اذعان داشت: در کشورهای غربی، دانشگاه هایی حلال مشکلات هستند که نگاهی بومی به علوم خود دارند؛ هیچ گاه در دانشگاه های معتبر انگلستان، آمریکا و فرانسه متنی از زبان دیگری ترجمه نمی شود تا به عنوان کتاب درسی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

کوشکی گفت: استادان در کشورهای غربی مشکلات جامعه، منطقه و جهان را بررسی و از طریق آن علم و منبع تولید کرده و آن را در دانشگاه ها تدریس می کنند. به همین دلیل علوم انسانی در دانشگاه های غربی زاینده بوده و نسبت به رشته های فنی از جایگاه بالاتری برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: در کشورهای غربی جایگاه شخصی که رشته علوم سیاسی یا روابط بین الملل می خواند، خیلی بالاتر از کسی است که در رشته های وکالت یا پزشکی تحصیل می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم علوم انسانی کشور مولد باشد و مشکلات بنیادین جامعه را در حوزهای اقتصاد،سیاست و فرهنگ حل و فصل کند و از بحران های موجود فاصله بگیرد، چاره ای جز این نداریم که دانشگاه های ما به جای ترجمه متون غربی اقدام به تولید علم کنند. دانشگاه ها بایستی مسائل بومی را با پژوهش های میدانی بشناسند و پس از آن بر اساس چهارچوب‌های اعتقادی و فرهنگی راه حل پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990633

وب گردی

وب گردی