موسی‌خانی: پژوهش، معیار تعیین کننده جایگاه دانشگاه‌ها در سراسر دنیاست

رئیس دانشگاه آزاد استان قزوین گفت: با پژوهش می توانیم جایگاه دانشگاه‌ها را در دنیا نشان دهیم؛چون شاخص خوبی برای تعیین مبادله علمی و تعیین توانایی دانشگاه‌ها در ارتقای سطح دانش است.

دکتر مرتضی موسی خانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه آزاد ایسکانیوز، درباره نقش نمایشگاه برای ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه اظهار داشت: نمایشگاه فرصت خوبی است که صنعت ببیند دانش مهندسی تولید و پیاده سازی شده توسط متخصصان ما و نواقص آن در آزمایشگاه ها برطرف شده و به عنوان یک محصول، رؤیت می شود، به این ترتیب، اعتماد صاحبان صنعت به دانشگاه‌ها بیشتر می شود چون نوعا این شائبه وجود دارد که دانشگاه‌های ما نمی توانند محصول مورد نیاز صنایع را تأمین یا برطرف کنند. این نمایشگاه فرصتی است که توانمندی دانشگاه‌ها در قالب محصولات ساخته شده در آن ارائه می شود.

وی ادامه داد: چند سالی است که جهت گیری ما براساس پیاده سازی طرح های کاربردی استوار بوده که محصول ارائه دهیم. سال گذشته هم کلا با شرکت های دانش بنیان حضور پیدا کردیم. در حال حاضر، استان های ما هم نماینده شرکت هایی هستند که توانسته اند محصول بسازند یا طرح های پژوهشی ارائه دهند که در قالب محصول عرضه می شود. نزدیک به هزار و 200 محصول ارائه داده ایم، برای اینکه صاحبان صنعت بیایند، آشنا شوند و ان شاءالله بتوانیم همکاری‌های فی ما بین را گسترش دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد استان قزوین با اشاره به موفقیت های علمی و پژوهشی این واحد دانشگاهی و سرآمدی تیم رباتیک واحد قزوین تصریح کرد، امام فرمودند: «باید باور کنیم که می توانیم.» این باور یک مرحله بالاتر از ایمان و یقین است. واقعا ما باید به داشته های خود نهایت اعتماد را داشته باشیم. اگر این نگاه را به فرزندان خود داشته باشیم که می توانند، در عمل هم رخ خواهد داد. بچه های ایرانی دارای نبوغ خاص و هوش متفاوتی هستند، بعضی هوش اجرایی و برخی دیگر هوش زبانی دارند.

موسی خانی خاطرنشان کرد: پیرامون ما پر از فرصت، منابع و استعدادهای شایسته است و اگر مدارس و دانشگاه های ما اعتماد کنند، نتیجه اش را می‌بینند. پژوهش، تحقیقات و کار نو «پرتی» هم دارد. هواپیما که یکی از مهم ترین اختراعات بشر محسوب می شود، بارها توسط برادران رایت به زمین خورد؛ بنابراین نتیجه بخشی امر پژوهش زمان‌‌بر است.

وی افزود: هم دانشگاه و هم صنعت باید به جوانان اعتماد کنند. اگر صنعت ما می خواهد صاحب دانش شود باید به سراغ دانشگاه ها بیاید، باید تکنولوژی ها را بومی کنیم و حتی با مهندسی معکوس به سطحی از دانش برسیم و بعد خودمان متناسب با نیازها و خواسته های‌ موجود، محصول تولید کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد استان قزوین در خصوص نقش و جایگاه پژوهش و فناوری در ارتقا و اعتلای رنکینگ دانشگاه آزاد اسلامی در دنیا گفت: پژوهش زاییده علم است؛ پس جایگاه پژوهش در دانشگاه ها، مرکز مبادلات علمی و یادگیری است. از سوی دیگر پژوهش به انباشت و ارتقای سطح دانشگاه کمک می کند و سیکلی دو طرفه را شکل می دهد. جایگاه پژوهش در دانشگاه هاست و فکر می کنم با پژوهش می توانیم جایگاه دانشگاه ها را در دنیا نشان دهیم چون شاخص خوبی است برای اینکه ببینند این مبادله علمی چقدر خوب صورت گرفته و تا چه اندازه دانشگاه ها توانسته اند به ارتقای سطح دانش کمک کنند.

موسی خانی تأکید کرد: به عنوان یک شاخص ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها، فعالیت های پژوهشی انجام و دیده می شود. فکر می کنم اگر بخواهیم جایگاه دانشگاه های ایران و توانمندی خود را به دنیا نشان دهیم، بهترین کار این است که روی مؤلفه های پژوهشی سرمایه گذاری کنیم و شاخص های پژوهشی خود را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به طرح پایش و هدفمندسازی پایان نامه ها گفت: طرح پایش، طرح اثر گذاری است که پایان نامه ها را کاربردی و در راستای حل مسائل و نیازهای کشور قرار می دهد. برای موفقیت باید تمرکز کرده و از فعالیت های موازی پرهیز کنیم. در قزوین با توجه به شایستگی ها در چند حوزه اصلی از جمله رباتیک، محورهای نسل چهارم صنعت را تشکیل دادیم که باید روی این حوزه بیشتر کار کنیم و اضافه شدن علوم سایبری به این امر می توانند بسیار مؤثر باشند.

رئیس دانشگاه آزاد استان قزوین تصریح کرد: حوزه دیگری که روی آن تمرکز می کنیم، خودروهای جدید با انرژی های نوین است که می توان گفت مادرِ صنعت است. حوزه دیگر ما در بخش صنعت ساختمان است. استفاده بهینه از ظرفیت های علمی دانشجویان ما برای ساخت مسکن مناسب، ارزان و سرپناهی مطمئن است که نگران زلزله نباشیم. از همه مهم‌تر اینکه نگوییم نمی توانیم سرپناه تهیه کنیم. از دانشجویان و استادان خواهش کردیم روی حوزه صنعت ساختمان تمرکز کنند. علوم مختلف و ترکیب آنها می توانند به این صنعت کمک کنند و ساختمانی ایمن، سبک و مقاوم را برای مردم عزیزمان فراهم کند. قطعا در این سه حوزه کارهای مؤثری برای جامعه انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990742

وب گردی

وب گردی