چگونگی سازگاری برخی از سلول های قلبی با فشارخون بالا

بر اساس مطالعه‌ای که توسط یک تیم متخصص بیماری های قلبی روی سلول های انسان و موش در دانشگاه توکیو صورت گرفت، سلول هایی که در قلب وجود دارند به سختی می توانند با فشارخون بالا تطبیق یابند. این اولین بار است که دانشمندان تفاوت قابل توجهی را میان عضلات قلبی که دچار آسیب دیدگی شده اند و آن هایی که با بالا بودن فشار خون سازگار می شوند، یافته اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس آمار به دست آمده از سازمان بهداشت جهانی، بیماریهای قلبی عروقی یکی از عوامل مرگ و میر در دنیا می‌باشند. فشارخون بالا دلیل آسیب های قلبی بسیاری می‌باشد؛ اما چگونگی وقوع آن هنوز ناشناخته مانده است. در این مطالعه جدید سلول هایی که با فشارخون بالا سازگاری پیدا کرده اند از سلول های معمولی ضخیم تر شده اند. این سلول های ضخیم به انرژی بیشتری برای انجام فعالیت های خود نیاز دارند؛ اما می توانند ضربان قلب را مانند سلول های سالم کنترل نمایند. سلول هایی که با فشارخون بالا سازگار نشده اند مانند یک نوار پلاستیکی ذوب شده کشیده شده و ضعیف گشته اند؛ اما می توانند منقبض شوند تا خون را در بدن پمپاژ نمایند. این نتایج نشان می دهد بعضی از سلول ها می توانند با فشارخون بالا سازگار شوند اما تعدادی از سلول ها نیز از بین می روند. بنابراین بیان ژن هایی که در تامین انرژی سلول های سازگار شده افزایش می یابند بسیار مهم می باشند. محققان معتقدند گروهی از ژن ها شناخته شده اند که با افزایش یا کاهش بیان گروهی از آن ها با فشارخون بالا سازگاری می یابند؛ اما محققین بر روی ژن p53 متمرکز شده اند. در سلول های آسیب دیده فعالیت ژن p53 افزایش می یابد. محققان معتقدند پروتئین p53 تعیین کننده سازگار شدن و یا از بین رفتن یک سلول می شود. مطالعات بسیاری بر روی این ژن در سرطان شناسی انجام شده است. در هنگام آسیب DNA این پروتئین به سلول اجازه ی تقسیم و یا از بین رفتن یک سلول را می دهد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده است پروتئین P53 نقش مهمی در سازگار شدن سلول های قلبی با فشارخون بالا دارد. علاوه بر این سلول های بنیادی پرتوان القایی را می توان به سلول های قلبی تمایز داده و سپس آن ها را جایگزین سلول های قلبی آسیب دیده نمایند.

متخصصان قلب سعی دارند در آینده سلول هایی را به وجود آورند که بتواند با فشارخون بالا و یا حملات قلبی سازگار شده و مانع از آسیب قلبی گردند. با آنالیز اطلاعات به دست آمده از این مطالعه می توان مراحل انتقال این مطالعات از آزمایشگاه به بیمارستان را سریع‌تر انجام داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990755

وب گردی

وب گردی