تولید کاغذ از ضایعات محصولات کشاورزی توسط پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات

دانشگاه آزاد متولی صنعت کشور نیست اما به نوبه خود در پژوهش بسیار عالی کار می کند و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، طرح های پژوهشی که برای کشور مثمر ثمر است را مورد حمایت قرار می دهد.

علی کاظمی تبریزی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ارائه اختراع خود در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: من دانشجوی مقطع دکتری در رشته صنایع چوب و کاغذ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات هستم. یکی از محصولاتی که توانستیم با همراهی دوستان پژوهشگر بسازیم، کاغذ از میوه ای به اسم «لوفا» بود. شرایط کاشت این میوه در شمال کشور مهیا می شود و بعد از سه ماه، 20 متر طول پیدا می کند، پس از سه ماه 20 میوه به اسم «لیف» می دهد که سرشار از فیبر «لیگنوسلولزی» است.

وی ادامه داد: موفق شدیم طی مراحلی با همان روش های متداول صنعت کاغذسازی، نمونه های بسیار خوبی از این میوه بسازیم. کاغذهای الیاف‌بلند ما می تواند مشابه کاغذ معمولی باشد.

دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه دیگر نیازی به قطع درخت برای ساخت کاغذ نیست، گفت: تمام تلاش ما بر این بوده که منابع طبیعی و درختان را حفظ کنیم. از ضایعات محصولات کشاورزی به اضافه موادی که به تازگی در صنعت استفاده می شود، مثل «لیف» توانستیم کاغذ درست کنیم و شاهد اتفاقات خوبی هم هستیم. اگر حمایت از سمت دولت انجام شود، به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کنیم.

کاظمی تبریزی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بسیار خوب عمل کرده و از طرح های پژوهشی حمایت می کند. دانشگاه آزاد متولی صنعت کشور نیست اما به نوبه خود در پژوهش بسیار عالی کار می کند. از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون پژوهشی تشکر می کنم که با سعه صدر با دانشجویان برخورد کرده و طرح های پژوهشی که برای کشور مثمر ثمر است را حمایت می کنند.

وی در پایان گفت: در بحث اقتصادی باید وزارت صنعت و متولیان امر صنعت به دنبال کالاهایی بیایند که جایگزین قطع درختان باشد. قسمت تحقیق و پژوهش کارخانه ها را باید به نحوی مدیریت کنند که وقتی تولید علم در داخل کشور انجام می شود، در داخل هم به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990834

وب گردی

وب گردی