روشن شدن راه‌هایی برای شناخت ماده تاریک

دو دانشمند از استرالیا و اسپانیا طی تحقیقات خود در مورد ماده تاریک اعلام کردند که با استفاده از نور خفیف موجود در خوشه های کهکشان توانسته اند اطلاعات بیشتری را در مورد این ماده اسرار آمیز روشن کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از تک تایم، دانشمندان توانستند با یافته های جدید نحوه توزیع و ماهیت واقعی ماده تاریک را کشف کنند.

«میریا مونتس» از دانشگاه « نیو ساوت ولز » در استرالیا و «ایناسیو تروجیلو» از Instituto de Astrofísica de Canarias در اسپانیا اظهار داشتند، نور خفیفی که در خوشه های کهکشانی قرار دارد می تواند توزیع ماده تاریک را نگاشت کند و به ستاره شناسان در زمینه شناخت این ماده ناشناخته کمک کند.

مونتس گفت: «ما روش جدیدی را برای دیدن مکان ماده تاریک پیدا کرده ایم و می توانیم با نور خیره کننده، موقعیت ماده تاریک را مشخص کنیم.»

محققان اظهار داشتند که یافته ها به این معنی است که فقط با استفاده از مشاهدات تصویربرداری عمیق خوشه های کهکشانی می توانند نقشه های جایی که ماده تاریک در آن قرار دارد را به دست آورند.

ماده تاریک 85 درصد از کل ماده در جهان را تشکیل می دهد؛ اما همچنان نامرئی باقی مانده است؛ زیرا به نظر نمی رسد که با ماده‌ای منظم مانند نور نمی تواند ارتباط برقرار کند. ستاره شناسان نمی توانند ماده تاریک را با استفاده از ابزارهای فعلی تشخیص دهند و فقط به دلیل تاثیر قابل توجه گرانش آن به وجود آن پی برده اند.

ماده تاریک نوعی از ماده است که فرضیه وجود آن در اخترشناسی و کیهان‌شناسی ارائه شده‌ است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌ شده در جهان بیشتر است. مادهٔ تاریک به‌طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست، مشخصاً مادهٔ تاریک نور یا سایر امواج الکترومغناطیسی را به میزان قابل توجهی جذب یا منتشر نمی‌کند. به بیان دیگر مادهٔ تاریک به سادگی ماده‌ای است که واکنشی نسبت به نور نشان نمی‌دهد.

با این حال، مطالعه جدیدی که توسط دو محقق از استرالیا و اسپانیا انجام شده، ممکن است علم را به شناخت این ماده اسرارآمیز نزدیکتر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990839

وب گردی

وب گردی