ستاری: اقتصاد کشور آلوده به پول نفت است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اقتصاد و محیط کسب و کار کشور آلوده به پول نفت است به این ترتیب کارآفرینان و صاحبان ایده نمی‌توانند اقدامات خود را به خوبی انجام دهند و دولت نمی‌تواند این محیط را به تنهایی اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گردهمایی معاونان پژوهشی فناوری و علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: متاسفانه اقتصاد و محیط کسب و کار کشور آلوده به پول نفت است؛ در این محیط کارآفرینان و صاحبان ایده نمی‌توانند اقدامات خود را به خوبی انجام دهند و لذا دولت نمی‌تواند این محیط را به تنهایی اصلاح کند.

وی افزود: در ۴.۵ سال گذشته محیطی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کردیم که حدود ۵ تا ۶ هزار استارت‌آپ در این شرکت ها فعالیت می کنند. حدود چندین هزار استارت‌آپ در اختیار داریم که مجموعه آن ها حرکتی اجتماعی را در فضای کسب و کار شکل داده اند و همچنین در پی آن نسل جدیدی از کارآفرینان را به جامعه تزریق کرده ایم.

ستاری با اشاره به نقش زنان‌ در استارت‌آپ ها ادامه داد: نقش زنان در شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ بسیار پررنگ بوده است به طوری که بسیاری از معاونان و مدیران عامل در این شرکت ها خانم هستند که این تحولی بزرگ محسوب میشود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: گسترش شرکت‌های دانش بنیان حرکتی اجتماعی را در سطح شهر ایجاد کرده است و در پی آن شرکت‌هایی درست شده است که هزاران نفر را مشغول به کار کرده اند؛ لذا پول راهگشای ما این ماجرا نیست.

ستاری اذعان داشت: متاسفانه در محیطی که در گذشته حافظ مولوی و سعدی تربیت می‌کردیم رافراموش کرده ایم و فکر می کنیم مشکلاتمان با پول حل می شود در واقع مسئله آموزش با پول حل شدنی نیست و این نگاه به دلیل اقتصاد وابسته به نفت است.

وی خاطر نشان کرد: سیستم کارآفرینی که در استارتاپ های ایران وجود دارد در منطقه رتبه اول را دارد ما نباید به صورت تک بعدی به موضوعات نگاه کنیم و همه چیز را در گرو پول ببینیم؛ در حال حاضر حدود ۹۰ درصد بودجه پژوهشی کشور مصرف پرداخت دستمزد می شود و این نشان می دهد که محیطی مناسب را برای پژوهش فراهم نکردیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این برای مسائل پژوهشی نیاز به یک اکوسیستم مناسب داریم گفت: پژوهشگران و نخبگان ما دارای هزاران ایده هستند که در دنیا مطرح شده است و لذا نیاز به نگاهی جدید در حوزه پژوهشی داریم این در حالی است که در ۷ سال گذشته از رتبه ۱۲۰ در حوزه پژوهشی به رتبه ۶۰ رسیده ایم.

ستاری‌ با اشاره به ظرفیت های عظیم کشور گفت: کشور ایران دارای ظرفیت عظیمی از جوانان و دانشجویان است در هیچ جای دنیا ۳۰ میلیون جوان و حدود ۴ میلیون دانشجو وجود ندارد؛ این که بسیاری از جوانان ما در خارج از کشور موفق هستند به دلیل وجود اکوسیستم مناسب است.

وی گفت: اینکه آمال و آرزوهای جوانی صرفاً استخدام در شرکتی بشود به دلیل وجود اکوسیستم متکی به نفت است جوانانی که نوآوری اعتماد به نفس دارند و می‌تواند جامعه خود را دگرگون کنند نباید تمام اهداف آرزوهایشان استخدام باشد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: دانش مسئله ای خریدنی نیست بلکه یادگرفتنی است در واقع خودمان باید تکنولوژی را یاد بگیریم اگر دیدگاهمان به مسئله دانش به این شکل باشد می‌توانیم انواع سرمایه ها را در کشور جذب کنیم؛ ما آزمایشگاههای مجهزی را می سازیم اما متاسفانه سالی یکبار هم از آن استفاده نمی کنیم این در حالی است که بودجه پژوهشی ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر است.

ستاری تاکید کرد: باید محیطی را ایجاد کنیم که بخش خصوصی بتواند در آن سرمایه‌گذاری کند و لذا بایستی اکوسیستم آموزشی در کشور اصلاح شود؛ آن چیزی که باعث می شود دانشگاه های کشور مبدا حرکت و تحول باشند وجود اکوسیستم و محیطی مناسب است در واقع باید محیطی ایجاد کنیم که تمامی شرکت‌های کسب و کار و اداره جات هرکدام وظیفه مشخصی داشته باشند.

وی گفت: خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی حرکت جدیدی در این راستا شروع شده است که اتفاق بزرگی قلمداد می شود البته که وجود تفکر سنتی و تغییر آن بسیار سخت است؛ دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند بخشی از این تغییر باشد و اگر موضوع دانشگاه حل شود و بتواند بخشی از مبلمان شهری شود و صاحبان ایده بتوانند به راحتی وارد آن شوند به موفقیت خواهیم رسید.

ستاری با بیان این که دانشگاه بایستی تبدیل به بخشی از اقتصاد کشور شود اضافه کرد: اگر دانشگاه بخشی از اقتصاد کشور نشود صرفاً به بخشی هزینه زا تبدیل خواهد شد ما تلاش می‌کنیم تمام امکانات معاونت پژوهش ‌و فناوری دولت را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دهیم؛ دانشجویان دانشگاه آزاد به دلیل اینکه پول تحصیل را خودشان پرداخت می کنند بسیار موفق تراند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990856

وب گردی

وب گردی