اختراع خودروی هوشمند با امکانات خاص توسط پژوهشگران واحد شیراز

معاون پژوهشی و فناوری واحد شیراز گفت: پژوهش‌هایی که منجر به ثبت اختراع و تجاری سازی محصولات می شوند، قطعا مورد حمایت همه جانبه دانشگاه قرار خواهند گرفت؛ همچنین طرح هایی که برگرفته از پایان‌نامه‌های مسئله‌محور هستند، با راهنمایی استادان می‌توان آن‌ها را به محصولات کاربردی و مطلوب تبدیل کرد.

محمدمهدی جباری معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: ما طبق سنوات گذشته استان فارس که در نمایشگاه پژوهش و فناوری سال های گذشته نیز ارائه شد، امسال حدود ۵۰ محصول داریم که حدود ۲۰ عدد آن ها شاخص‌تر از بقیه هستند.

وی ادامه داد: البته این محصولات در حال حاضر، در مراحل مختلفی قرار دارند؛ برخی از این محصولات تجاری سازی شده اند و برخی دیگر، در روند ثبت اختراع هستند.

جباری افزود: به عنوان مثال، از شاخص ترین محصولات واحد شیراز می توانیم به ویلچر هوشمند اشاره کنیم که قابلیت حرکت با استفاده از حرکات سر و همچنین اشاره مردمک چشم و علائم هشدار دهنده به صورت اتوماتیک را دارد و توانسته در سال جاری در مسابقات کشوری مختلف مقام های متعددی را کسب کند.

وی تصریح کرد: محصول شاخص دیگر واحد شیراز، خودروی هوشمند است که در مسابقات آسیایی و اقیانوسیه در کیش مقام اول را کسب کرد. در واقع این خودرو قابلیت این را دارد که دارای یک داشبورد هوشمند است و روی تمامی خودروها قابل نصب است که علائمی مانند خواب آلودگی راننده خودرو را تشخیص و هشدار می دهد، علاوه بر آن سرعت افراد یا اشیای در حال حرکت مانند خودرو و افراد پیاده را می سنجد و در صورت بروز مشکل، به سرنشینان هشدار لازم را می دهد.


جباری در ادامه گفت: مورد دیگر دستگاه جوش اصطکاکی است که برای اولین بار به صورت دو طرفه برای فلزاتی خاص مانند آلومینیم عمل جوش را انجام می‌دهد؛ همچنین با استفاده از نوار پیچ اتوماتیک، نوارهای صنعتی به صورت اتوماتیک روی لوله های مختلف بسته می شوند و دیگر نیازی به دست‌کاری ندارد.


وی بیان کرد: همچنین واحد ما، دو ماژول بسیار خاص و جدید را در نمایشگاه امسال ارائه کرده است که یکی از آن ها، ماژول پردازش تصویر در زیر آب است. این ماژول، دارای یک سخت افزار و یک نرم افزار در زیر آب است که تمام الگوریتم های آن توسط محققان واحد شیراز انجام شده است و می تواند اجسام مات و غیر قابل تشخیص در زیر آب را به صورت فایل هایی به صورت شفاف ضبط و ثبت می کند.

جباری افزود: پژوهش هایی که منجر به ثبت اختراع و تجاری سازی محصولات می شوند، قطعا مورد حمایت همه جانبه دانشگاه قرار خواهند گرفت. همچنین طرح هایی که برگرفته از پایان نامه های مسئله محور هستند، با راهنمایی استادان برجسته می توان آن را به محصول تبدیل کرد و امیدواریم با اجرای طرح پایش به این موضوع بیشتر از پیش توجه گردد.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین بسیاری از ایده ها و اختراعات در قالب مسابقات مختلف توسط دانشگاه حمایت مالی و معنوی می شود تا بتواند وارد صنعت موردنظر شود. در راستای تحقق اهداف طرح پایش و اهداف کلان دانشگاه آزاد اسلامی ما تلاش می کنیم از ایده های خوب دانشجویان از مراحل مقدماتی تا زمانی که تجاری سازی می شوند و به صورت محصول در اختیار عموم مردم قرار می گیرد حمایت کنیم و یقینا موفق نیز خواهیم شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990917

وب گردی

وب گردی