چالش ایجاد خواص پایدار خودتمیزشونده، ضدباکتری و ضدبو در کاشی و سرامیک

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست شرکت «کاشی و سرامیک ایفاسرام» اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان «ایجاد خواص پایدار خودتمیزشونده، ضدباکتری و ضدبو در کاشی و سرامیک» نموده است. سوم بهمن آخرین مهلت برای ارسال طرح مفهومی اولیه به دبیرخانه چالش است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، شانزدهمین چالش نوآوری با عنوان «ایجاد خواص پایدار خودتمیزشونده، ضدباکتری و ضدبو در کاشی و سرامیک» از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری «شرکت کاشی و سرامیک ایفاسرام» برگزار می‌شود.

این چالش به‌دنبال توسعه راهکارهایی عملی مبتنی بر فناوری نانو جهت «ایجاد خواص پایدار و ماندگار خودتمیزشونده، ضدباکتری، ضدبو و ضدآلودگی هوا برای سطوح کاشی و سرامیک» در داخل کشور است.

امروزه کاربردهای بهداشتی کاشی و سرامیک از قبیل استفاده در آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، نمای ساختمان، استخرها، سونا و جکوزی حساسیت‌های بسیار زیادی را برای جلوگیری از ایجاد یا کاهش اثر آلودگی‌های محیطی در سطوح این محصولات در کنار حفظ زیبایی و دوام آن‌ها ایجاد کرده است. چالش اصلی در نظافت و پاکیزگی سطوح کاشی و سرامیک، تجمع انواع آلودگی‌های محیطی و ایجاد زیست‌فیلم و اتصال این آلودگی‌ها به این سطوح است که رفع آن مستلزم استفاده مداوم از حجم بالایی از شوینده‌های مخرب و مضر برای محیط زیست و انسان و همچنین سطوح کاشی و سرامیک است. از این‌رو خودتمیزشوندگی، ضدبو، ضد آلودگی هوا و ضدباکتری بودن سطوح کاشی و سرامیک به منظور جلوگیری یا کاهش آلودگی این سطوح همواره یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انواع محصولات کاشی و سرامیک بوده است.

در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست شرکت «کاشی و سرامیک ایفاسرام» به عنوان یکی از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان «ایجاد خواص پایدار خودتمیزشونده، ضدباکتری و ضدبو در کاشی و سرامیک» نموده است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‏نام مرحله اول چالش پیش‏رو از ابتدای دی‌ماه آغاز شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقمند تا تاریخ 3 بهمن‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف 50 میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند نمود. برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه 500 میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در شرکت کاشی و سرامیک ایفاسرام خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و...) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990948

وب گردی

وب گردی