نمای بسته، نمای غالب تصاویر رسانه های آمریکایی در بحران

یکی از نهاد‌هایی که تاثیر فوق‌العاده ای در روند یک بحران در جامعه می گذارد، رسانه است. با کنترل و مدیریت عملکرد رسانه‌ای در بحران می توان به سلامت روانی مردم در بحران کمک کرد و چهره کشور را در برخورد با بحران ها در جامعه بین الملل مثبت نشان داد.

به گزارش خبرنگار علم وفناوری ایسکانیوز، رسانه ها به دلیل توانایی در جهت دهی به افکار عمومی، نقش اساسی در مراحل مختلف بحران ایفا می کنند. نقش دوگانه رسانه ها در بحران زایی و بحران زدایی، برجسته سازی و کوچک نمایی، امیدزایی و امیدزدایی بر صاحب نظران این عرصه پوشیده نیست.

رسانه علاوه بر ایفای نقش و کارکرد مثبت در جامعه و در جهت ایجاد نظم و انسجام اجتماعی و بسیج همگانی؛ دارای کژ کارکردهایی است که برای جامعه و مخاطب تبعات منفی به همراه دارد. در ایفای کارکرد خبری و اطلاع رسانی و نظارت بر محیط، چنانچه رسانه ها به خطرات و تهدید های احتمالی بیش از حد تاکید کنند، باعث ترس و وحشت مردم می شوند.

وقتی بحرانی به وجود می آید مانند بحران های اجتماعی، سیاسی، بحران های طبیعی ( سیل، زلزله و آتش سوزی) و یا بحران های که توسط انسان شکل می گیرد( جنگ)، این رسانه ها هستند که با ورود خود طرز برخورد با این بحران را ایجاد و فکر مخاطبان را از لحاظ اینکه بحران شکل گرفته چه تبعات و پیامد هایی خواهد داشت، شکل می دهند.

رسانه ها بی تردید در امنیت روانی فردی- اجتماعی مخاطبان خود تاثیر زیادی دارند. این امنیت روانی در فضای نوین رسانه ای با وجود منابع مختلف پخش اخبار و اطلاعات هر روز دستخوش تغییر و تضعیف می شود. بر این اساس در سال ۱۹۹۷ با علم به اینکه موضوعات منفی احساسی در اخبار رو به افزایش است تحقیقی روی تاثیرات روانی تماشای موضوعات منفی اخبار انجام گرفت. سه برنامه خبری ۱۴ دقیقه‌ای ساخته شد. یکی صرفاً به بررسی موضوعات خبری منفی پرداخته، دیگری فقط موضوعات خبری مثبت را عنوان کرده (مثلاً افرادی که در مسابقاتی مثل لاتاری برنده می‌شوند، از بیماری نجات پیدا می‌کنند و امثال آن) و آخری به بررسی مسائلی پرداخته که از نظر احساسی خنثی بوده‌اند. سپس این برنامه‌ها برای سه گروه متفاوت از شرکت‌کنندگان پخش شد. همانطور که انتظار می‌رفت، آنها که برنامه خبری منفی را تماشا کرده بودند، پس از تماشای برنامه بسیار مضطرب‌تر و ناراحت‌تر از آنهایی شده بودند که تماشاگر برنامه مثبت یا خنثی بودند.

علاوه بر اینکه رسانه با پوشش اخبار مربوط به بحران های مختلف به لحاظ روانشناختی بر روی مخاطبان تاثیر دارد، از سوی رسانه با نحوه پوشش دادن این خبرها به تصویر سازی مخاطبان داخلی در سطح وسیع و بین المللی درباره ابعاد تاثیر گذاری بحران روی کشور و نوع عملکرد کشور در مواجهه با آن را نشان می دهد. برای بررسی عملکرد رسانه های غربی در بحران، نحوه پوشش اخبار رسانه های آمریکایی از آتش سوزی اخیر در کالیفرنیا می تواند نمونه خوبی از عملکرد رسانه ها باشد.

آتش سوزی کالیفرنیا از 18 نوامبر در جنگل های شمال ایالات کالیفرنیا شروع شد و بسیاری از مناطق آن را نابود کرد. این آتش سوزی در 85 سال اخیر در آمریکا بی سابقه بوده و به گزارش یو اس­ ای تودی 475 نفر در آتش سوزی بزرگ کالیفرنیا مفقود و آمار کشته شدگان به 84 نفر رسیده است.

نمای بسته، قاب تصویر از بحران

چهارچوب سازی و برجسته سازی از نظریه های حوزه رسانه هستند که نشان می دهند واقعیت ها توسط قاب رسانه ساخته می شوند. رسانه های غربی و مخصوصا در بخش خبر از این نظریه ها به خوبی برای ساخت تصویر ذهنی مخاطب از آن استفاد می کنند. در جریان آتش سوزی کالیفرنیا رسانه های آمریکایی از جمله شبکه های تلویزیونی و خبرگزاری های مطرح آن مانند؛ سی ان ان، فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و ... غالب تصویر های که از این حادثه نشان می دهند به صورت تصاویر بسته(کلوزآپ) است و به ندرت از تصاویر باز(لانگ شات) استفاده می کنند تا از این طریق عمق و وسعت حادثه دیده نشود.

تصویری که در یکی از خبرهای سی ان ان استفاده شده است

به طور کلی می توان گفت رسانه ها با استفاده از این تکنیک ها در اخبار دو هدف را دنبال می کنند؛ از یک سو با این ترفند مخاطبان جامعه خود را نسبت به بزرگی حادثه و تلفات آن نمی‌هراسانند و امنیت روانی آنها را به خطر نمی اندازند، از سوی دیگر با مدیریت کردن تصاویر حادثه که باید انتشار پیدا کند به رسانه های کشورهای دیگر میدان واکنش رسانه ای کمتری نسبت به حجم حادثه می دهند؛ یعنی وقتی رسانه ای از وسعت یکه حادثه و بحران حرف می زند، مدرک آن فیلم ها و تصاویری است که نشان می دهد؛ چون به نوعی پذیرش آنها توسط مخاطب راحت تر است. این مدیریت به گونه ای است که بخش های خبری را در کنداکتور پخش خود مجبور می کنند برای به دست آوردن یک نمای باز از آن به منابع بیشتری مراجع کنند، جست‌و‌جو و هزینه های بیشتری انجام دهند.

تصاویر منتشر شده در فاکس ­نیوز

کشته های حادثه در قاب های خبری دیده نمی شوند

با توجه به اینکه آمار کشته شدگان، آسیب دیدگان و آوارگان در این آتش سوزی زیاد بوده است ولی رسانه های آمریکایی تصاویری از این میزان خسارت نشان نمی دهند. این حساسیت در پخش تصاویر درباره کشته شدگان به شدت زیاد است به گونه ای که در حوادث گوناگونی که در آمریکا اتفاق می افتد به ندرت یا حتی می توان گفت به هیچ وجه اجساد کشته شدگان را نشان نمی دهند. این مدیریت تصاویر در رسانه های آمریکایی به خصوصی یا دولتی بودن و تعلق داشتن به یک حزب و گروه خاصی را شامل نمی شود، بلکه رسانه های آمریکایی در جریان این بحران ها به صورت یک اکوسیستم منظم عمل می کنند که این نشان از درک بالای آنها از مسئولیت اجتماعی رسانه ای خود در برابر جامعه است؛ چون نشان دادن اجساد در تلویزیون و مخصوصا خبر که با واقعیت های عینی سروکار دارد می تواند اثرات مخربی در روح و روان مخاطب بگذارد و رسانه ها با نشان ندادن این گونه تصاویر، امید دادن به مخاطبان را در مواجهه با بحران در اولویت خود قرار می دهند و اغلب تصاویری منتشر شده در رسانه های آمریکایی کمک رسانی و تکاپوی مردم را برای خاموش کردن آتش نشان می دهد.

ادامه دارد.

در گزارش بعدی به مقایسه عملکرد رسانه های ایران با رسانه های غربی در یک حادثه مشابه با این آتش سوزی که در داخل کشور افتاده است، می پردازیم.

منابع

-اکبر نصرالهی(1391).چگونگی مدیریت بحران به وسیله رسانه و عوامل موثر بر کارکرد آن.فصلنامه رسانه

-محمد مهدی مهدی زاده(1393).کتاب نظریه های رسانه، انتشارات همشهری

-http://www.asriran.com/fa/news/641605

http://www.beytoote.com/psychology/khanevde-m/impact3-television-news.html-

/انتهای پیام

کد خبر: 991004

وب گردی

وب گردی