خراش های نفرت روی صورت جوان رواندایی

برنامه «عکس های تکان دهنده» (Pictures that shake the world) عکس مربوط به جوان رواندایی و خراش های بر جای مانده روی صورت وی در جریان نسل کشی هولناک سال 1994 را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی وی، این برنامه به بررسی این عکس مشهور که بیانگر نفرت میان اقوام رواندا است و توسط جیمز ناکتوی عکاس مشهور آمریکایی به ثبت رسیده است، اختصاص دارد.
این عکس داستان یکی از تاریک ترین فجایع انسانی نیمه دوم قرن بیستم را روایت می کند و در سال 1994 پس از سقوط هواپیمای حامل رییس جمهور وقت رواندا گرفته شده است. در این راستا پس از سقوط هواپیما، قوم هوتو این عمل را به قوم توتسی نسبت داد و این مساله به آغاز درگیری‌های شدید میان این دو قوم و در نهایت وقوع نسل کشی تاریخی رواندا منجر شد.
کشته شدن 800 هزار نفر اعم از مرد، زن و کودک، تجاوز جنسی به حدود 500 هزار زن، پناهنده شدن هزاران نفر از مردم رواندا به کشورهای مجاور و شیوع شرایط بد بهداشتی و بروز بیماری های گوناگون مسری در میان مردم از جمله پیامدهای ناگوار ناشی از این نسل کشی است که در مقابل چشمان باز دنیا با پوشش کامل خبری رسانه‌ها و بی تفاوتی عجیب سازمان ملل و جامعه جهانی به بهانه عدم مداخله در امور داخلی رواندا صورت گرفته است.
پرتره مردی از قوم هوتو با صورتی زخمی از تیغ چاقو که به نشانه برخورد او با قبیله اش برای جلوگیری از قتل عام توتسی ها بر سیمای او نقش بسته است، تصویری ماندگار از این نسل کشی تاریخی است که توسط عکاس آمریکایی جیمز ناکتوی ثبت شده است.
این عکس جایزه ورلد پرس فوتو سال 1994 را برای ناکتوی به ارمغان آورد. وی تاکنون دوبار موفق به کسب بهترین عکاس خبری ورلد پرس فوتو و پنج بار مدال طلای عکاسی بنیاد رابرت کاپا شده است.
برنامه «عکس های تکان دهنده» به تهیه کنندگی کیانوش الطافی، پنجشنبه 22 آذر ساعت 10:00 از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه جمعه ساعت 17:20 ، شنبه 07:00 و یکشنبه 14:00 پخش می شود.

کد خبر: 991032

وب گردی

وب گردی