2018 سال رسوایی های ادامه دار فیس بوک

شرکت نرم افزار اجتماعی فیس بوک در سال 2018 با رسوایی های متعددی در تعامل با کاربران و کارمندان خود مواجه گردید که موجب بروز چالش هایی برای این شرکت پیشتاز در عرصه نرم افزارهای اجتماعی شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه اسکای نیوز، با نزدیک شدن به پایان سال 2018 هنوز رسوایی های فیس بوک ادامه دارد، مساله ای که به سریالی ادامه دار از رسوایی هایی تبدیل شده که اخبار آن پایانی ندارد به طوری که می توان سال جاری را «سال رسوایی های فیس بوک» نامگذاری کرد.

البته رسوایی های فیس بوک از ابتدای تاسیس آن چیز جدیدی برای این شرکت و مارک زاکربرگ موسس این شبکه اجتماعی نیست که در سال 2003 همزمان با تاسیس آن دانشجو هاروارد بود.

عجیب ترین این رسوایی ها تعبیر زشتی رئیس اسن شرکت در خصوص کاربران این شبکه اجتماعی بود که البته نسبت به آن بی توجهی نمودند چرا که زاکربرگ خطاب به کاربران اولیه فیس بوک گفت: آنها احمق بودند که به من اعتماد کرده و اطلاعات شخصی خود را به من نشان دادند.

فیس بوک نتوانست سال 2018 را بدون رسوایی به پایان برساند، روزنامه نیوریورک تایمز چندی پیش و در آستانه سال 2019 اعلام کرد فیس بوک به شرکت های دیگری چون مایکروسافت، نتفلیکس و اسپاتیفای اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران خود از جمله پیام های خصوصی آنها را داده است.

فیس بوک ... رسوایی پیام ها

فیس بوک اعلام کرد آن چه برای این شرکت بسیار خوب و برای جهان ضروری است مشارکت بیشتر افراد و دوستان با یکدیگر است، همچنین ارتباطات جهانی باز، متصل و یکپارچه می سازد.

این تنها مساله ای است که مارک زاکربرگ موسس این شرکت حتی پس از رسوایی های فیس بوک قبل و در حین سال 2018 به آن پرداخته است.

جدیدترین رسوایی در 14 دسامبر جاری اتفاق افتاد هنگامی فیس بوک از بروز نقصی خبر داد که حریم خصوصی حدود 7 میلیون کاربر را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس اعلام روزنامه واشنگتن پست این شرکت اعلام کرد این ایراد برای 6.8 میلیون نفر از کسانی که از کلمات عبور خود در نرم افزارهای خارجی مربوط به عکس استفاده کرده اند پیامدهایی داشته است.

به موجب این نقص برخی نرم افزارها مجوز دسترسی به تصاویر میلیون ها کاربر فیس بوک حتی تصاویر بسیار خصوصی را پیدا کرده اند.

خسارت به رقبا

بر اساس اعلام برخی نمایندگان پارلمان انگلیس 5 دسامبر جاری پارلمان انگلیس از ایمیل های محرمانه ای پرده برداشت که حساب هایی تجاری را نشان می داد که با پوشش تصاویری زیبا تلاش داشته شخصیتی زیبا از زاکربرگ و شرکت فیس بوک ارائه نماید.

همچنین این ایمیل ها از استراتژی فیس بوک در خسارت زدن عمدی به رقبای خود پرده برداشته علاوه بر آنکه نسبت به جمع آوری اطلاعات از کاربران بدون اطلاع و موافقت آنها تاکید دارد.

در یکی از این ایمیل ها که در تاریخ 23 ژانویه 2013 به زاکربرگ ارسال شده است یکی از مهندسان فیس بوک پس از ارائه خدمت مشارکت ویدئویی جهت تماس با دوستان در فیس بوک توسط شرکت توییتر پیشنهاد ضربه زدن به این شرکت را مطرح کرده است.

این مهندس پیشنهاد داده فیس بوک برای ضربه زدن به توییتر این خدمت جدید را تعطیل نماید و زاکربرگ نیز بلافاصله با این پیشنهاد موافقت می نماید.

اما فیس بوک تنها به این حد اکتفا نکرده بلکه از دسترسی رقبای خود به اطلاعات کاربرانش جلوگیری کرده تا در این عرصه پیشرو و بی رقیب باقی بماند، مساله ای که سبب ناکامی بسیاری از نرم افزارهای رقیب شده است به عنوان مثال زاکربرگ شخصاً با دسترسی نرم افزار « Vine» به لیست دوستان در فیس بوک مخالفت کرد.

بانک اطلاعات شخصی

اما این ایمیل ها رسوایی بیشتری نیز برای زاکربرگ در پی داشت زیرا بیانگر تلاش وی برای تبدیل شدن فیس بوک به شرکتی مانند بانک ها و موسسات مالی است.

این ایمیل ها حاکی از آن است که زاکربرگ تمایل دارد فیس بوک را به یک بانک اطلاعاتی تبدیل کند که سرمایه اصلی آن اطلاعات شخصی کاربران است.

فیس بوک از خود در برابر این اتهام این گونه دفاع کرد که این ایمیل ها ناقص بوده و مطالب مورد ادعا از کلیت آنها استخراج شده و به صورت یک طرفه بیان شده است و مسائل مطرح شده در آنها تنها در سطح ایده پردازی بوده است.

البته فیس بوک در خصوص عدم دسترسی کاربران به اطلاعات این نرم افزار و از طرف دیگر صدور مجوز برای دیگر شرکت ها جهت دستیابی به این اطلاعات مدعی است این اقدام برای عدم توسعه نرم افزارهای مضر توسط کاربران و حمایت از مردم بوده است مانند آنچه کمبریج آنالیتیکا در سوء استفاده از اطلاعات کاربران در جهت خسارت وارد کردن به مردم انجام داد.

جاسوسی از مکالمات کاربران

در دسامبر جاری ضربه دیگری نیز به زاکربرگ وارد شد چرا که کارمندان وی در فیس بوک به جاسوسی از مکالمات کاربران و پیام های متنی آنها و همچنین امضاهای توافقات محرمانه ارائه اطلاعات شخصی کاربران پرداخته اند.

اما آنها چگونه چنین کاری را انجام دادند، بر اساس برخی اطلاعات منتشر شده فیس بوک نوعی از نرم افزار خود را برای گوشی های اندروید طراحی کرد که بر مکالمات تلفنی و پیام های متنی نظارت می کند و تصمیم این شرکت به انجام چنین کاری خطرات زیادی را از جهت اصول روابط عمومی به دنبال دارد.

فیس بوک از نرم افزار «اوناوو» که توسط شرکتی دیگر آن را به کنترل خود در آورده بود برای جاسوسی از گوشی های تلفن همراه هوشمند و محدود کردن رقبایی مانند واتساپ استفاده کرد تا بتواند به آنها تسلط یابد.

رسوایی اکتبر

فیسبوک در 12 اکتبر اعلام کرد هکرها به 29 میلیون حساب در این شبکه اجتماعی نفوذ کرده و توانسته اند اسامی و عناوین ایمیل ها و شماره تلفن های میلیون کاربر را به دست آورند.

رسوایی آوریل

روزنامه دیلی میل انگلیس به نقل از شریل سندبرگ مدیر عملیات فیس بوک اعلام کرد کاربران در آینده نزدیک مجبور خواهند شد برای عدم نمایش تبلیغات بر روی حساب هایشان هزینه پرداخت نمایند و تاکید کرد حفاظت از کاربر در برابر تبلیغات به خدمتی پولی تبدیل خواهد شد.

رسوایی مارس

زاکربرگ گفت: فیس بوک در جریان انجام برخی اقدامات در رابطه با اطلاعات بیش از 50 میلیون کاربر دچار اشتباهات و مشکلاتی شده است اما به جزئیات آن اشاره ای نکرد و تنها بر اتخاذ اقدامات سرسختانه تاکید کرد.

پلیس مخفی

در ماه مارس جزئیات رسوایی دیگری در فیسبوک منتشر شد که البته این بار در خصوص کاربران نبوده بلکه در مورد کارمندان این شرکت بود، فیس بوک با وجود ترسیم تصویری زیبا از خود و شرایط کار در آن اما واقعیت بیانگر مطلب دیگری است زیرا اجرای سیاست های سخت گیرانه این شرکت در قبال کارمندان خود بیانگر تصویر دیگری از فیس بوک است.

بر اساس اظهارات یک کارمند سابق فیس بوک به روزنامه گاردین انگلیس در خصوص چگونگی مقابله این شرکت با افشای اطلاعات، فیس بوک پلیسی مخفی برای پیدا کردن افشا کنندگان اطلاعات در میان کارمندان خود استخدام کرده است.

این کارمند سابق فیس بوک تاکید کرد سال گذشته به بهانه ارتقای جایگاه سازمانی به جلسه ای دعوت شده است اما ناگهان خود را در برابر گروه تحقیقات فیس بوک می یابد، این گروه تصاویری از وی و حتی نسخه ای از مکالمات تلفنی این کارمند با یکی از روزنامه نگاران را در اختیار داشته و از جزئیات روابط وی در هنگام کار نیز اطلاع داشته اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991076

وب گردی

وب گردی