ایده‌های علمی  برای تجاری سازی باید با نیازهای جامعه هماهنگ باشد

شیرنگی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: یکی از کارها و اهداف اصلی واحد البرز ایجاد مرکز خدمات طرح توسعه کسب و کار در راستای تجاری سازی محصولات پژوهشگران است.

سید احسان شیرنگی معاون پژوهشیدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و رئیس پژوهشکده های واحدهای البرز در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درگفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: از اهداف اصلی پژوهش در واحد کرج توسعه محصولات دانش بنیان است که در این زمینه نیز کارنامه و رزومه بسیار خوبی داریم. اگر برای دانشجویان خلاق و توانمند این واحد دانشگاهی هدف گذاری درست انجام گیرد و در مسیر صحیح قرار بگیرند، می توانند محصولات ارزشمندی را تولید کنند که در نهایت این محصولات نیاز کشور به واردات را برطرف می سازد.

شیرنگی در خصوص اختراعات و محصولات نوآور واحد البرز دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه، تصریح کرد: باتوجه به پتانسیل بالای در این واحد از اعضای هیات علمی و دانشجویان گرفته تا زیرساخت های موجود، توانستیم محصولات ارزشمندی را ارائه دهیم، نظیر: ساخت مدل خودرو توسط دانشجویان مهندسی مکانیک واحد کرج، دستگاه تراکشنی برای کاهش دردهای کمر توسط دانشجویان واحد هشتگرد، طرح جی پی اس برای ردیابی خودرو توسط واحد کرج، دستگاه سی تی اسکن درخت که جز محصولات برتر جشنواره پژوهشی استان البرز انتخاب شد، کیت استخراج DAN توسط یکی از اساتید هیات علمی واحد کرج که به عنوان محصول برتر استان البرز در سال 97 برگزیده گردید.

معاون پژوهشی واحد کرج دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: استحصال فلزات گران بهاء از لجن مس آندی شامل طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم، سلنیم و تلوریم که دو تا آخری از نوآوری بالایی برخوردار است، می تواند نیاز ما را به واردات برطرف سازد. فناوری مذکور تماما بومی و با دانش داخل کشور و واحد البرز ایجاد و پیاده سازی شده است.

رئیس پژوهشکده های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز پیرامون مبحث تجاری سازی و ارزش دهی، تصریح کرد: محصولات ارزشمند تولید شده توسط دانشجویان، اساتید و پژوهشگران در مجموعه استان البرز ابتدا باید ارزش دهی شوند و سپس وارد تولید انبوه و فاز اجرایی و تجاری سازی شوند که به جذب سرمایه گذار محقق می شود.

وی با اشاره به آمار چشمگیر حضور دانشجویان و استادان واحد کرج در ارائه مقالات علمی، پژوهشی و ISI تصریح کرد: ارائه این مقالات زمانی ارزش واقعی خود را به دست می‌آورد که از نتایج پژوهش‌های آن به‌صورت عملی و کاربردی در جامعه استفاده شود.

شیرنگی راه دستیابی به هدف کارآفرینی در دانشگاه را تبدیل ایده‌های علمی دانشگاهی به محصولات و فرآورده‌های صنعتی و تجاری هماهنگ با نیاز جامعه عنوان کرد و گفت: در این راستا دانشگاه بر برنامه‌ریزی و توجه ویژه برای راه‌اندازی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور تأکید کرده و سعی در ارائه محصولاتی دارد که حتی‌الامکان نیاز کشور به واردات را مرتفع کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج افزود: یکی از کارها و اهداف اصلی واحد البرز ایجاد مرکز خدمات طرح توسعه کسب و کار است. در واقع کار اصلی این مرکز هدف گذاری و تجاری سازی محصولات تولید شده توسط اساتید و دانشجویان است.

شیرنگی با تاکید بر لزوم حمایت از پژوهشگران جوان گفت: پژوهشگران ما بسیار کار پر زحمت و طاقت فرسایی انجام می دهند و در این راه با مشکل اساسی و عدیده ای رو به رو و درگیر هستند. پژوهشگران در راه تحقیق و پژوهش به شدت به حمایت از سوی دانشگاه و مسئولین دانشگاهی چه از منظر حمایت مالی و چه حمایت علمی نیازمند هستند. شاید وقت آن رسیده قوانین مورد بازنگری به خصوص از لحاظ بودجه ای قرار گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991103

وب گردی

وب گردی